Čas: 45 min.
Pomocí metody Sněhová koule studenti nejprve sami přemýšlejí o 4 klíčových charakteristikách aktivního občana, následně se zapojí do dialogu s partnerem a poté o výběru diskutuje skupina jako celek. Na závěr studenti hledají spojitost mezi jednáním aktivních občanů, sami sebou a lidmi ve svém okolí.
Tato aktivita studentům představuje problémy a příležitosti při procesu společného sdílení s ostatními lidmi. Jejím prostřednictvím si studenti uvědomí, co to znamená vést dialog, jaká mohou být jeho úskalí a jaké přínosy. Zároveň si během aktivity ujasní, co pro ně pojem aktivní občan znamená a zda mají chuť se jím sami stát.
papír a psací potřeby, flipchart
Vysvětlete studentům, že budete řešit klíčové charakteristiky aktivního občana. Řekněte jim, že tato aktivita přináší různé zajímavé situace pro nás jako jednotlivce i jako skupinu. Tyto situace budete společně reflektovat na závěr.
Vyzvěte studenty, aby samostatně vymysleli čtyři slova, která jsou podle nich nejdůležitějšími charakteristikami aktivního občana. Je důležité, aby nepoužívali věty nebo fráze. Výsledkem by měla být slova, která vhodně doplňují větu „Skutečný aktivní občan je... .“
Jakmile mají všichni studenti vymyšlená čtyři slova, rozdělte je do dvojic a každou dvojici vyzvěte, aby se shodla na čtyřech společných slovech, která větu o skutečném aktivním občanovi doplňují.
Jakmile to dvojice provedou, řekněte jim, aby se spojily s jinou dvojicí, a vytvořily tak čtveřici, která se opět shodne na čtyřech společných charakteristikách.
Opakujte tento postup, dokud nebudou v místnosti pouze dvě velké skupiny. Těmto dvěma velkým skupinám dejte 10 minut na to, aby se společně shodly na finálních čtyřech slovech, která budou představovat shodu celé skupiny o klíčových charakteristikách aktivního občana. (Pokud skupina do 10 minut shody nedosáhne, aktivitu ukončete.)
Flipchart se čtyřmi slovy, na kterých se skupina/třída shodla, vyvěste na viditelném místě. Spolu s obrázkem toku řeky (viz výstup aktivity 0.7) je lze nosit na každé další setkání.
Vysvětlete studentům, že slova, která vymysleli, do jisté míry vyjadřují postoje a dovednosti, které by měl posílit program Active Citizens.
Čas: 45 min.
S využitím symboliky stromu a jeho jednotlivých částí (kořeny, kmen, listy a plody) nakreslených na velký arch papíru studenti pojmenovávají svá očekávání od programu, dovednosti, postoje, užitečné kontakty, kterými mohou přispět a také principy, na kterých by podle nich měla spočívat spolupráce ve skupině.
Tato aktivita umožňuje nejen učiteli, ale i studentům navzájem zjistit, čeho chtějí v programu dosáhnout, co každý do projektu přináší a co od něj očekává. Na základě těchto informací můžete jako učitel/ka naplánovat a přizpůsobit konkrétní podobu programu. Studentům aktivita umožňuje konkretizovat své představy o programu a zároveň vytváří základ pro pozdější zhodnocení, zda byla daná očekávání naplněna, či nikoliv.
flipchart/tabule, samolepicí lístečky (post-its)
Slepte k sobě alespoň 4 flipchartové listy a nakreslete na ně velký strom (viz obrázek). Umístěte tento strom na stěnu tak, aby vedle něj a pod ním byl dostatek prostoru.
Vysvětlete studentům, co symbolizují jednotlivé části stromu, a že strom využijete k zachycení toho, co jako skupina od programu Active Citizens očekáváte.
Vyzvěte studenty, aby napsali na lepicí lístečky jedné barvy, čeho chtějí na konci programu Active Citizens (po realizaci komunitní akce) dosáhnout, a na lístečky jiné barvy to, čeho by chtěli dosáhnout v dlouhodobém horizontu – poté, co absolvují program (jaké bude mít jejich činnost dlouhodobé výsledky). Svá očekávání ať umístí k listům a plodům stromu.
Proveďte shrnutí výsledků za celou skupinu a okomentujte je ve vztahu k obsahové náplni programu. Nechte prostor pro případné dotazy.
Připomeňte studentům, že to, jaký program ve skutečnosti bude, záleží především na nich samotných. Představte jim následující tvrzení: „Zdrojem síly každého stromu je kořenový systém a vše, co s ním souvisí. Když strom roste a sílí, drží jej právě kořeny. Kde jsou naše kořeny a jak jimi můžeme strom vyživovat?“
Zeptejte se studentů, co pro ně znamenají tyto výroky ve spojení s programem Active Citizens.
Vyzvěte studenty, aby podobně jako v předchozí části napsali na lístečky, co každý sám za sebe přináší do programu (jaké dovednosti, znalosti, postoje, kontakty), a ty pak umístili na obrázek do oblasti kořenů.
Nechte studenty pročíst nashromážděné informace o potenciálu skupiny a shrňte, co jsou hlavní rysy, jimiž se studenti charakterizují.
Na závěr vyzvěte studenty, aby navrhli skupinové principy, které podle nich zajistí dobrou spolupráci v týmu, tj. např. respektujeme názory ostatních nebo vypneme své mobilní telefony… Lístečky s těmito principy umístěte na kmen.
Vyzvěte skupinu, aby utvořila dvojice. Zdůrazněte studentům, aby s partnerem ve dvojici sdíleli pouze to, co chtějí. Úkolem dvojice je zjistit o sobě navzájem následující informace:
Požádejte studenty, aby zjištěné informace zapsali na barevné lístečky a následně je umístili do oblasti kořenů stromu. Strom s lístečky uchovejte nebo vyfoťte, abyste se k němu mohli za půl roku opět vrátit. Také ho můžete nechat viset na viditelném místě ve třídě či v místě, kde se budete v rámci programu Active Citizens scházet.
Čas: 60 min.
Tato aktivita umožňuje studentům nahlédnout vizi programu Active Citizens a zjistit, jak ji lze aplikovat lokálně. Studenti píšou a kreslí své postřehy o překážkách a příležitostech při lokálním naplnění vize. Následně tyto myšlenky umístí viditelně na stěnu a sdílejí s ostatními. Význam aktivity pro projekt: Vize, jako zastřešující vytyčení směru, kterým se ubírá určitá činnost, je pro studenty důležitá jak z hlediska pochopení programu Active Citizens, tak z hlediska seznámení se s funkcí vize, kterou budou následně formulovat pro svůj projekt. Smyslem aktivity je rovněž přiblížit studentům základní pojmy, na kterých program staví, a umožnit jejich propojení s realitou, ve které žijí.
papír, psací potřeby, fixy, papírová lepenka
Na úvod představte studentům vizi programu Active Citizens: „Svět, v němž lidé nenásilně a efektivně spolupracují s ostatními na udržitelném rozvoji svých komunit.“ Program má tři základní stavební kameny: 1) budování důvěry a porozumění na lokální úrovni, 2) udržitelný rozvoj a 3) participaci na veřejném životě.
Rozdělte studenty na menší skupinky po 5–6 lidech a určete, které skupinky se zaměří na téma „budování důvěry a porozumění“ a které na „udržitelný rozvoj a participaci“ (viz definice níže).
Vyzvěte studenty, aby ve skupinkách diskutovali o tom, co rozumí pod jednotlivými pojmy. Klíčová slova zaznamenají na flipchart a následně představí ostatním. Pokud studenti pojmům nerozumějí, dejte jim k dispozici definice a nechte je následně vysvětlit pojmy vlastními slovy.
Udržitelným rozvojem se rozumí „naplňování potřeb současných generací s ohledem na schopnost uspokojit potřeby budoucích generací“. (Světová komise pro životní prostředí a rozvoj, 1987) Participace: Účast nebo podílení se na něčem, v tomto kontextu je myšleno především podílení se na veřejném životě v komunitě a na rozhodování, které se nás týká. |
Pobavte se se studenty o tom, jak vnímají vizi programu Active Citizens a zda se s ní dokáží ztotožnit. Dejte prostor pro kritické zamyšlení nad jejím obsahem a porozumění funkci vize. (Představa budoucnosti, k jejímuž naplnění program/projekt přispívá.)
Následně vyzvěte studenty, aby uvedli příklady z vlastní zkušenosti týkající se překážek, jimž jejich komunity čelí při dosahování „důvěry a porozumění“ a „udržitelného rozvoje“. Nechte studenty, aby tyto překážky zapsali nebo nakreslili na papír.
Poté opět požádejte skupinky, aby se zamyslely nad tím, jaké se jim vybaví příklady úspěšných příběhů, kdy se v komunitě podařilo dosáhnout „důvěry a porozumění“, příklady, kde se daří dosáhnout „udržitelného rozvoje a participace“. Jaké jsou principy úspěchu? Výstupy diskuze studenti napíší či nakreslí opět na papír.
Umístěte text a obrázky na stěnu a oddělte je podle tématu „důvěry a porozumění“ a „udržitelného rozvoje“. Vyzvěte účastníky ke společné prohlídce vytvořených textů a obrázků.
Čas: 45 min.
Studenti přemýšlejí o jednotlivých fázích učebního procesu Active Citizens znázorněných pomocí nákresu řeky. Ke konkrétním úsekům řeky doplňují své představy o tom, jak učební fáze programu Active Citizens (Já, Já a Ty, My společně…) souvisí s aktivním občanstvím a co se v rámci nich mohou naučit.
Učební proces programu Active Citizens se skládá z několika kroků či fází, které posilují dovednosti a znalosti vedoucí k úspěšné realizaci společensky prospěšného projektu. Úvodní fáze učebního procesu je možné do určité míry chápat jako přípravné, neboť studenti během nich ještě neuvažují nad konkrétním plánem projektu. Je proto velice důležité, aby studenti porozuměli a přijali tento model již na začátku programu. Vyhnete se tak konfliktu odlišných očekávání spojených často s chutí pustit se co nejdříve do samotného projektu. Zároveň je dobré průběžně se k modelu řeky vracet, sledovat vaši společnou plavbu programem a připomínat, kde se právě nacházíte ve vztahu k cílům programu.
5 flipchartů s nákresem jednotlivých úseků řeky (viz schéma)
Úseky řeky na flipech: Umístěte 5 flipchartů na výšku do řady vedle sebe (viz schéma). Vytvořte přes všech pět papírů schematický nákres řeky. Pro lepší představu lze výtvarně ztvárnit řeku následujícím způsobem:
Vysvětlete studentům, že budeme program Active Citizens vizualizovat jako plavbu po řece. Tato plavba nás zavede za poznáváním vztahu mezi osobní, lokální a v některých momentech i globální úrovní našeho fungování ve společnosti. Během plavby budeme rozvíjet dovednosti a znalosti důležité pro naplnění vize aktivního občanství.
Vysvětlete proces aktivity. Studenti postupně navštíví všech 5 flipchartů, které jsou rozmístěny po místnosti, a každý z nich napíše na flipchart (na lepicí lístečky): Co si pod danou fází plavby představuje? Jakou má fáze návaznost na cíl – realizaci komunitního projektu/akce? Jakou na vizi programu?
Rozdělte třídu na pět skupin. Každá skupina se ujme jednoho flipchartu (tzn. jedné fáze), shrne charakteristiky napsané na lístečcích a reflektuje význam jednotlivých fází.
Následně proberte se studenty jednotlivé fáze, kterými budete společně procházet během programu. Jako oporu pro vysvětlení můžete využít část vysvětlující řeku nebo video.
K obrázku řeky a zaznamenaným charakteristikám pro jednotlivé fáze je možné se vrátit před a po absolvování každé fáze programu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Active Citizens.
Ostatní články seriálu: