Tento text navazuje na příspěvek Tvořit na flétně krásné tóny a Tvořit na flétně krásné tóny - 3. lekce: Maruška slaví narozeniny.
Dílčí vzdělávací cíle
Zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, rozvoj řečových schopností, hudebních dovedností, osvojení si elementárních poznatků o rodině (členové) a hudebních nástrojích.
Pomůcky: hudební nástroje nebo jejich obrázky, fotografie, (např. dětské rytmické nástroje - ozvučná dřívka, činelky, tamburína, bubínek).
Metodický postup - motivační text
Maruška měla neposedné ručičky. Jedna ručka někdy zlobila tu druhou. Co umí ještě vaše ruce, děti? - Děti vyjmenovávají, co všechno dělají rukama.
Protože nás také někdy zlobí ruce, zkusíme si s nimi zacvičit, aby už nebyly neposedné - koordinace pohybů do rytmu písně, využití hry na tělo (tleskání, pleskání, dupání, luskání) atd. Každá ručka má prstíčky, Nepudu domů.
Seznámení s vybranými hudební nástroji
Popis obrázku - členové rodiny hrají na hudební nástroje - otázky: Na jaký hudební nástroj hrají, jaký vydává zvuk, jak vypadá, kdo na něj hraje, postavení v rodině?
Např.:
Táta Honza hraje na kytaru. Máma Adélka hraje na klavír, babička Cecilka hraje na .... varhánky, dědeček David hrál na benjo. Bratři Gustík a Emilek - učily Marušku různé hříčky. Bratříček Gustík hrál na housle a Emilek na flétnu.
Další realizace a činnosti dětí
- Rozhovor - vzpomínáme na členy rodiny, jak se jmenují
- Zařazení hudebních nástrojů - popis, jakým způsobem se na ně hraje, jaký vydávají zvuk, práce s obrázkem - přiřazování jednotlivých hudebních nástrojů k jednotlivým členům rodiny
- Hudební hádanky - poslech CD, rozeznávání hudebních nástrojů
- Zpěv tematicky laděné písně Já jsem muzikant a přicházím k vám z české země, dramatizace jednotlivých slok písně
- Učitelka hraje známou píseň na kytaru - „Říkal buben base, že pan klarinet, včera při muzice čtyři noty splet, čtyři noty -A, G, FIS, E splet.
- Na flétnu - „Prstí s prstíkem se střídá...viz L. Daniel „Kouzelná píšťalka"
- Melodizace říkadel ze zpěvníků - Malým zpěváčkům, Klavírní školička - V lese sedí srnka, na kytaru brnká, přiběhl k ní zajíček, nabídl jí krajíček
- Hříčky s prstíčky - koordinace pohybů, hra na tělo, např. F. Hrubín - Špalíček veršů a pohádek Tak, tak, všelijak; Vařila myšička kašičku; To jsou prsty, to jsou dlaně
Tleskání:
Paci, paci pacičky, Maruška má ručičky,
Aby ručky dělaly a prstíky luskaly.
Pleskání:
Baci, baci, bacičky, teď si naplácáme,
Ať z těch našich ručiček velkou radost máme.
Ať jsme hodné dětičky, baci, baci, bacičky.
- Závěr - společný tanec, dramatizace na jednotlivé sloky písně Já jsem muzikant a přicházím k vám z české země
Literatura a použité zdroje
[1] – HRUBÍN, F. Špalíček veršů a pohádek. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01652-4.
[2] – JANŽUROVÁ, Z. Klavírní školička pro děti 4-7leté. Praha : Panton, 1992. ISBN 80-7039-154-5.
[3] – Malým zpěváčkům. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kult, 2005. ISBN 80-7068-197-7.
[4] – HRADECKÝ, E. Hudební nástroje. (zvuková nahrávka) . Praha : Raabe, 2004.