Na začátku programu, tedy ve chvíli, kdy chystáte první schůzky projektového týmu, je dobré si připomenout, že:
Většinu z nás také do značné míry ovlivní první dojem, který z nějaké akce získáme, a lidé, kteří jsou s ní spojení. Každý jsme zároveň zvyklý na určitou formu komunikace a spolupráce. To vše je přirozené a měli bychom s tím počítat i v začátku programu Active Citizens. Úvodní setkání se studenty jsou proto velmi důležitá, neboť s jejich pomocí se ustavuje charakter a atmosféra další spolupráce.
Pracujte se studenty tak, aby se vám podařilo vybudovat ve skupině pozitivní a podpůrné prostředí, v němž si celý tým uvědomuje svou zodpovědnost za úspěch či neúspěch společného projektu. Veďte studenty k tomu, aby si sami kladli otázku: Jak mohu přispět ke zdaru tohoto programu?
Pokuste se do úvodu zahrnout jak aktivity určené k představení programu, tak aktivity, které se zaměřují více na to, aby se mezi sebou studenti lépe poznali a tzv. „prolomili ledy“. Jde o prvek zábavy, který by studenti měli mít šanci v projektu zažít, a zároveň o podporu sounáležitosti uvnitř týmu.
Dalším důležitým přínosem úvodních aktivit je vytvoření povědomí o smyslu a přístupech využívaných v programu Active Citizens, stejně jako o praktických informacích a logistice související s tím, jak budete v rámci programu spolupracovat.
V průběhu následujících fází by mělo docházet k posílení klíčových kompetencí z úvodních společných setkání v rámci programu.
Čas: 20 min.
Každý student obdrží list s otázkami (karta Bingo!). Úkolem je nalézt co nejrychleji odpovědi na všechny otázky, a získat tak podpisy konkrétních lidí ze skupiny. Hra končí ve chvíli, kdy se někomu podaří vyplnit celý list a zakřičí „bingo!“.
Aktivita je vhodná nejen pro skupiny studentů, kteří se navzájem příliš neznají, ale lze zařadit i jiné otázky, jež pomohou dozvědět se o sobě něco nového studentům, kteří se znají. Bingo umožňuje skupině hravou a nepříliš náročnou formou zjistit více informací o jednotlivých členech a dozvědět se, jakých schopností a dovedností by mohli jako skupina/tým využít při následné přípravě projektu.
okopírovaný pracovní list Pracovní list 0.1, psací potřeby
Zeptejte se studentů, jestli už někdy hráli hru „bingo!“ Pokud ano, požádejte je, zda mohou ostatním vysvětlit, v čem hra spočívá. (V klasické hře Bingo! se pracuje obvykle s číselným tiketem, na kterém postupně vyškrtáváme jednotlivá vylosovaná čísla. V momentě, kdy se nám podaří vyškrtat všechna čísla, máme „bingo!“Oznámíme to nahlas všem a hra tím končí.)
Vysvětlete studentům, že „bingo!“, které si společně zahrajete, je trochu jiné. Herní tikety neobsahují čísla, ale úkoly. Cílem studentů je najít ke každému políčku jednoho člověka, který splňuje požadovanou charakteristiku nebo dokáže splnit uvedený úkol. Daný člověk se pak musí podepsat do odpovídajícího políčka, případně odpovědět na stanovenou otázku. Pozor! V každém políčku musí být obsaženo jiné jméno, tzn. od jednoho člověka není možné získat více podpisů. Ve chvíli, kdy má někdo ze studentů tabulku plnou, zakřičí nahlas „bingo!“.
Všem studentům rozdejte list „bingo!“ a upozorněte je, že na splnění úkolu mají jen 10 minut.
Po skončení hry projděte spolu se studenty otázky na listu – u každé otázky vyzvěte jednoho nebo dva členy skupiny, aby přečetli získané odpovědi i jména osob, které odpovědi poskytly. U políčka s úkolem „Najděte někoho, kdo si myslí, že umí něco, co ostatní neumí.“ požádejte daného studenta/studentku, zda může svou dovednost předvést či představit ostatním.
Na závěr vyzvěte studenty, zda mají chuť sdílet své postřehy ze hry. Mohou nové poznatky o skupině nějak přispět k realizaci společného projektu? Jak? Co se můžete / co byste se chtěli od sebe vzájemně naučit?
Čas: 15 min.
Během rychlé seznamky se studenti postupně potkají se třemi lidmi, které příliš či vůbec neznají. Během omezeného času s nimi sdílejí své motivace k účasti v programu Active Citizens a vybrané informace o sobě.
Aktivitu má smysl využít na začátku spolupráce s týmem studentů k prolomení ledů a k tomu, aby se studenti mezi sebou blíže seznámili. Podobně je možné zařadit další aktivity a hry, tzv. rozehřívačky.
žádný
V 1. kole požádejte studenty, aby našli ve skupině někoho, koho moc neznají: Až se potkáte, představte se navzájem a podělte se o to, co vás inspirovalo k tomu přidat se do programu Active Citizens. Na splnění úkolu dejte studentům 5 minut.
Ve 2. kole vyzvěte studenty, aby našli někoho, koho vůbec neznají nebo znají málo, představili se jménem a podělili se navzájem o něco, co toho druhého potěší nebo rozesměje.
Ve 3. kole opět nechte studenty, aby našli někoho, s kým se příliš či vůbec neznají, navzájem se představili a podělili se o něco, co rádi dělají ve volném čase.
Čas: 15 min.
Aktivita je jednou z rozehřívaček, kterou můžete využít k prolomení ledů mezi studenty či jako praktickou pomůcku k procvičení jmen.
pevná obuv (během aktivity se pobíhá)
Utvořte spolu se studenty kruh a požádejte je, aby s člověkem po levé ruce vytvořili dvojice. Aktivita vyžaduje lichý počet hráčů. Jeden člověk by měl tedy zůstat sám.
Princip hry je takový, že hráč, který je sám, se k sobě snaží získat někoho do dvojice. K tomu je možný pouze jeden postup. Pokud lichý hráč chce, aby k němu do dvojice přišel např. Honza, zavolá jméno jeho souseda/sousedky. Pokud je s Honzou ve dvojici Jana, je signálem pro Honzu, aby vyběhl, zvolání „Jano!“. Pokud se Honzovi podaří utéct Janě dříve, než ho ona chytí, přesouvá se Honza k hráči, který vyvolával. Pokud ho Jana chytí dříve, zůstávají oba na místě. Chytit hráče znamená skutečně ho zadržet, nejen plácnout po rameni. Takto hra pokračuje dál a vždy ten, kdo je sám, k sobě láká další hráče.
Obvyklou reakcí je, že hráč, jehož jméno zazní, začne vybíhat – namísto toho, aby chytal. Často vznikne mezi hráči také zmatek, než se rozhodnou pro správnou reakci. Pokud by se situace opakovala a jeden hráč zůstával dlouho sám, je možné přidat pravidlo, že ten, kdo zareagoval špatně, zůstává sám a druhý odchází k tomu, kdo vyvolával. Hra zní mírně složitě, ale je velice zábavná!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Active Citizens.
Ostatní články seriálu: