Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Přinášíme vám námět z vyučovacího předmětu Rodinná výchova s tematikou drog a závislosti. Žáci pracují ve skupinách a následně prezentují a obhajují svoje názory na problematiku měkkých i tvrdých drog, drog „legálních" a nelegálních a na riziko závislostí.
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
1) Rozdělení do skupin |
1) Vyjádření postoje, momentální nálady |
1) Učitel vymezí ve třídě dva směry: dopředu - dozadu (osa y), doprava - doleva (osa x). Dopředu = mám hodně energie, dozadu = mám málo energie, doprava = jsem zvědavý, doleva = je mi to jedno. Tím se třída rozdělí na čtyři části (kvadranty). Každý žák se postaví, kam chce. Tím vzniknou 4 skupiny. |
|
5 min |
2) Spolupracovat, komunikovat, naslouchat si. Učit se vyjádřit a obhájit svůj názor ve skupině. |
2) Seřazení pojmů na kartičkách (ve skupinách) podle nebezpečí pro člověka |
2) Každá skupina obdrží kartičky s dvanácti pojmy, např. práce, jídlo, kofein, nikotin, nakupování, gambling, heroin, marihuana, alkohol. Mají je seřadit tak, aby nahoře byl pojem, který přináší největší nebezpečí, a dole nejmenší. Pokud chtějí, mohou dát některé pojmy, které se jim zdají stejné, vedle sebe (max. tři kartičky), nebo naopak vynechat mezi pojmy větší mezery. Skupiny pracují tak, aby se vzájemně neovlivňovaly. Potom se mohou podívat, jak úkol vyřešily ostatní skupiny. |
2) Kartičky - 4 x 12 pojmů |
10 min. |
|
3) Každá skupina obhájí své uspořádání kartiček. Učitel případně usměrňuje prezentace a obhajoby a pomáhá žákům při hledání konsenzu. |
3) Žáci jsou seskupeni kolem svých kartiček, zvolí si formu prezentace, obhajoby a postupně svá řešení prezentují. |
|
15 min. |
3) Učit se vyjádřit a obhájit názor skupiny. Vyslechnout názor ostatních. |
|
4) Žáci sedí na židlích v kruhu bez ohledu na skupiny, ve kterých pracovali. V reflexi mohou všichni hovořit o tom, jak se prosadili ve skupině, kdo měl hlavní slovo, zda se v průběhu činnosti měnil jejich pohled na některé pojmy atd. |
|
15 min. |
|
4) Závěrečná reflexe, učitel klade otázky, žáci reagují. |
|
|
|
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence komunikativní:
Kompetence sociální a personální:
|
Integrace průřezových témat | OSV – Sociální rozvoj (Mezilidské vztahy, Komunikace, Kooperace a kompetice) |
Organizace řízení učební činnosti | Skupinová |
Organizace prostorová | Školní třída |
Organizace časová | Do 45 minut |
Vyučovací metoda | Komplexní - kooperativní, brainstorming |
Nutné pomůcky a prostředky | Papíry, psací potřeby |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.