Materiál nabízí různé aktivity k procvičení vyjmenovaných slov po V. Cílem je využití jiných technik než jen doplňování měkkého či tvrdého i/y. Část materiálu je určena pro práci ve skupině, část pro samostatnou práci žáků.
V běžné základní škole je doporučeno materiál využít ve 3. a 4. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie) či žáků z cizojazyčného prostředí, i ve vyšších ročnících.
velká, výheň, zvěři, nevadilo, vydra, krásně, v dálce, Václav, vyžle, zrovna, nežvýkal, hrozný, hlasitě, zvykat
Poté učitel žákům přečte krátký příběh " V lese se nevýská".
V lese se nevýská
V lese byla velká výheň. Byla noc a zvěři to vůbec nevadilo. Vydra si vesele lovila ryby, výr krásně houkal a v dálce vyl pes. Klid v lese narušil Václav, který byl vysoký a hubený jako vyžle. Když zrovna nežvýkal, dělal hrozný povyk a hlasitě výskal. Na to si tedy nebude zvykat! V lese musí být ticho.
Žáci pod vedením učitelem cvičí správné čtení delších nebo obtížnějších slov, které se budou vyskytovat v textu, s nímž budou dále pracovat. Nacvičením čtení obtížných slov snadnější práci s textem (menší výdej energie a větší soustředění na obsah přečteného).
Vyhledáváním obtížnějších slov jsou žáci vedeni k tomu, aby obtížná slova opětovně přečetli. Vyhledáváním slov z tabule ve vlastním pracovním listu posilují prostorové vnímání a schopnost koncentrace. Je to i nácvik na přepis či opis textu z tabule, který činí žákům se specifickými poruchami učení značné potíže.
Kontrolu provedou žáci společně s učitelem, který přepsal text na druhou část tabule. Žáci mohou postupně chodit k tabuli a hledat uvedená slova v textu a žlutě je podtrhout či zakroužkovat.
Každá skupina dostane nový pracovní list (Příloha ke cvičení 4) s textem "V lese se nevýská", v kterém vyhledává a označuje vyjmenovaná a příbuzná slova po V.
Poslední část pracovního listu (kontrola) učitel v místě černé linky odstřihne od zadání a tabulky vyjmenovaných slov. Kontrolní část listu do stanou skupiny až po ukončení práce ke kontrole.
Žáci mohou využít i tabulky s přehledem vyjmenovaných slov po V – tím se zapojí do spolupráce i žáci, kteří si vyjmenovaná slova ještě nepamatují zpaměti. Samotným zrakovým fixováním slov si je lépe vštípí do paměti.
Svá díla si skupiny vzájemně představí.
Obměna: Žáci odpovědi na otázky zahrají pantomimou, tzn. že si žáci ve skupině rozdělí, co kdo předvádí, a členové ostatních skupin hádají.
Tento úkol vede k ujasnění si obsahu přečteného méně obvyklou a zábavnější formou než jen psaní či mluvení (malování, pantomima).
Ve slovech žáci oddělují předpony a dosazují jiné, tvoří další slova se stejným kořenem slova.Tato slova zapisují do archu.
vymyslel, vyskočil, vystrašil, vykoupil, vymačkal, vysedl, vysel, vystrčil, vypočítal, vymaloval, vyřezal, vyšel
Vzor:
vymyslel: vy - myslel, do - myslel, za - myslel, roz - myslel apod.
Je vhodné, aby se žáci při přepisování slov z tabule i zapisování předpon a nových slov ve skupině střídali.
Závěrem si skupiny vzájemně představí, jaká slova vymyslely (střídají se v prezentaci své práce např. po 2–3 slovech).
výběh, vidlička, výkřik, vítěz, vydělat, výkon, vichr, výroba, výhoda, výstava, visící, výlupek, víno, výtěžek, vylepšit, vidět, výlisek, vymyslet
Proužky papíru učitel rozmístí po učebně, přičemž skupiny vysílají postupně své členy hledat barevný proužek pro svou skupinu. Žák si nalezené slovo přečte, donese jej zpět ke své skupině, kde společně rozhodnou o tom, zda se jedná o slovo s předponou, nebo bez ní.
Postupně tedy skupina nasbírá všechny barevné proužky a slova roztřídí do dvou skupin. Kontrolu je možné provést společně s učitelem.
Cvičení 8, 9 a 10 jsou vhodná jako samostatná práce. Žáci zde opět pracují se stejným textem, kde mají prokázat pochopení textu a schopnost používat gramatická pravidla v psaní i/y po vyjmenovaných slovech po V.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.