Při této aktivitě je úkolem žáků klást spolužákům otázky pomocí procvičovaného gramatického jevu, např. Do you like …? Žáci při této aktivitě používají dotazník se jmény žáků a otázkami, do dotazníku zapisují odpovědi.
Tato didaktická hra je vhodná pro různé úrovně jazykových znalostí a k procvičení různých jazykových znalostí.
Učitel nakreslí na tabuli velkou hrací plochu. Pod každým políčkem se skrývá úkol (například říct správný tvar slovesa v minulém čase, utvořit gramaticky správnou větu s použitím daného slovesa, správně říct slovo opačného významu, druhý nebo třetí stupeň přídavného jména / příslovce). Třída je rozdělena na dvě skupiny, jedna skupina označuje správná řešení křížkem a druhá kolečkem. Vítězí skupina, která utvoří nepřerušenou řadu tří nebo pěti svých značek.
Také tuto známou hru můžeme využít při výuce cizího jazyka. Jedná se však o domino, díky kterému si žáci fixují anglická slova či fráze. Hrací pole mohou být ze dřeva, plastu či papíru. Na jedné polovině je anglický text, na druhé český text nebo obrázek.
Učitelé anglického jazyka mohou stáhnout papírová domina na modulu DUM portálu www.rvp.cz, například:
Tato hra je vhodná zejména na procvičení gramatiky. Učitel připraví několik vět, ve kterých vždy chybí nějaký slovní druh či větný člen (předložka, spojka, sloveso, přídavné jméno, podstatné jméno, zájmeno), který je připravený na zvláštní kartičce. Tyto kartičky jsou romístěny po třídě. Učitel rozdělí třídu na dvě skupiny, které spolu soupeří. Úkolem skupin je co nejrychleji přinést kartičky s chybějícími slovy.
Aktivita probíhá tak, že učitel čte věty s chybějícím slovem a úkolem žáků je vhodné slovo doplnit, tzn. přinést správnou kartičku. Vyhrává tým, který první získá deset bodů.
(Použité z Active games to teach grammar in: http://www.ehow.com/info_12106501_active-games-teach-grammar.html)
Aktivita vytváření příběhů je velice vhodná na procvičení třeba minulého času. Tato aktivita probíhá tak, že učitel řekne počáteční větu a každý žák přidá další (Scrivener, 2005).
U čtení musíme rozlišovat čtení, kdy překládáme daný text doslova, abychom si zlepšili slovní zásobu a gramatiku, a čtení pro porozumění, kdy není důležité překládat každé slovo, ale pochopit význam (nalézt hlavní body, pochopit základní strukturu textu, pochopit téma článku) či najít konkrétní informace (najít jména, adresy, odpovědi na předem dané otázky apod). Učitel kupříkladu může přinést do výuky letáky či brožury, které si přivezl z cest či vytisknout informace z webových stránek divadel, muzeí apod. Žákům pak dá za úkol zjistit například provozní dobu, jaká je cena apod.
Učitel vybere článek, u něhož zpřehází odstavce. Žáci mají za úkol dát vše do správného pořadí.
S žáky také můžeme ve výuce číst speciálně upravená originální díla, která jsou rozdělena podle jazykové úrovně, jež kupříkladu vycházejí v sérii Penquin Readers.
Pro žáky 1. stupně ZŠ vybereme základní úroveň, tedy easystarts, která obsahuje velmi zjednodušenou verzi příběhu, jednodušší slova i gramatiku. Součástí knih je často také slovník, obrázky a následně i cvičení, která ověřují, zda čtenář textu porozuměl. Většina těchto knih obsahuje CD s celým textem knihy čteným rodilým mluvčím rychlostí přizpůsobenou dané úrovni.
Krátké příběhy speciálně upravené pro různé věkové kategorie lze najít také na internetu. Například mohu doporučit tyto stránky:
Ke čtení pro tuto úroveň (1. stupeň ZŠ) jsou také vhodné tyto knihy:
Velice zajímavé, tvůrčí i prospěšné může být pro žáky vymýšlení vlastního komiksu.
Pro názornost uvádím ukázku (odkaz) na článek v češtině, který popisuje, jak lze komiksy využít ve výuce.
Při této aktivitě si žáci procvičí nejen anglický jazyk, ale také vyhledávání informací pomocí encyklopedií, Internetu či nejrůznějších příruček.
Pro inspiraci uvádím odkaz na velmi dobrý projekt využívající mezipředmětové vztahy.
Učitel může zadat téma, na které budou žáci psát (například pozdrav kamarádovi z prázdnin, blahopřání apod.)
Tato výuková metoda spočívá v tom, že učitel napíše na tabuli čtyři nebo pět klíčových slov vyjadřujících podstatu textu. Každý žák má za úkol s využitím klíčových slov vymyslet krátký text a napsat jej. Pak svůj výtvor prezentuje před třídou.
Učitel připraví pracovní list obsahující přepis rozhovoru, ve kterém jsou vynechána některá slova nebo větné fráze, které musí žáci doplnit.
Podobným stylem pak může učitel s žáky pracovat s písničkou. Žáci dostanou text písně, ve které jsou vynechaná slova nebo větné fráze, které musí žáci podle poslechu doplnit.
K procvičení mluvení můžeme používat dril (opakování slov / vět po mluvčím, opakování vět s obměnami), díky němuž si žáci větné fráze zafixují.
Efektivní metodou fixace větných frází a nové slovní zásoby jsou písně.
Příklady anglických písní vhodných pro tuto věkovou kategorii:
Na našem trhu se můžeme setkat s těmito zpěvníky, které se hodí pro výuku angličtiny dětí:
Spousta aktivit, které procvičují gramatiku a slovní zásobu, procvičuje současně mluvení. Efektivní aktivity na procvičení mluvení mohou být však také konverzačními cvičeními, což už jsou pravé komunikační aktivity.
Žáci pracují ve skupině a plánují například dovolenou, oslavu narozenin či co budou dělat o víkendu apod.
Hraní rolí je velice vhodná aktivita pro jakoukoli jazykovou úroveň. Žáci si připraví scénku odehrávající se například v obchodě, kdy jeden je prodavač a druhý nakupující.
Žáci pracují ve skupině. Každý má jinou tabulku a v ní jiné informace. Úkolem žáků je klást si navzájem otázky a doplnit si svou tabulku (a současně odpovídat na dotazy ostatních členů skupiny).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.