Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka – umožňuje zapojení i méně úspěšných žáků a zaměřuje se na individuální potřeby každého žáka.
V běžné základní škole je vhodné text využít ve 3. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve vyšších třídách.
Materiál je rozložen do více části, kdy žáci mohou pracovat individuálně, ve skupině či dvojici. Pracovní list v příloze je možné využít také pro domácí procvičování. Jednotlivé aktivity mohou být rozloženy do více vyučovacích hodin či dnů.
Učitel rozstříhá slova z tabulky (příloha) a rozmístí je po učebně. Žáci pracují ve skupině. Pod tabulí je postavená lavice, na které jsou položeny koše označené značkami + / - (pro všechny skupiny tam jsou pouze dvě krabice / koše). Skupina vyšle vždy jednoho zástupce (zástupci se střídají) hledat kartu. Ten si kartu přečte a rozhodne, zda daná vlastnost je kladná nebo záporná. Poté kartu vloží do příslušného koše / krabice. Aktivita končí vyhledáním a roztříděním všech karet.
Obměna: Skupina vyšle vždy jednoho zástupce (zástupci se střídají) hledat kartu, ten kartu donese zpět do skupiny, kde společně členové diskutují a rozhodnou, kam daná vlastnost patří. Stejný zástupce kartu odnese do koše.
U této aktivity je třeba připomenout pravidla pro pohyb ve třídě plné překážek, dovolená je pouze chůze.
Správná řešení si zatím neříkáme a pustíme se do druhého úkolu.
milý |
|
závistivý |
|
pyšný |
|
nevlídný |
|
namyšlený |
|
spolehlivý |
|
neomylný |
|
bystrý |
|
líbezný |
|
upovídaný |
|
nenasytný |
|
malicherný |
|
hrdý |
|
velkorysý |
|
pracovitý |
|
dochvilný |
|
|
Autor díla: Petra Pšeničková |
Skupiny dostanou pracovní list se dvěma tabulkami (příloha: Tabulka ke cvičení 2 - zadání), slova z tabulek rozstříhají a přiřazují k sobě název a popis vlastnosti.
Poté společně s učitelem provedou kontrolu. Učitel také může správné řešení (příloha: tabulka ke cvičení 2 - kontrolní) zvětšit a připevnit na tabuli nebo každé skupině předat tento list se správnými řešeními ke kontrole.
Následně si všichni zkontrolují, zda se jim v prvním cvičení dařilo ve třídění vlastností na kladné a záporné.
Ukázka:
milý
|
Člověk, který se chová tak, že se to líbí ostatním. Je příjemný. |
pyšný
|
Ten, kdo se chová povýšeně, namyšleně. |
namyšlený |
Ten, kdo se snaží být středem pozornosti. Člověk domýšlivý na to, v čem vyniká.
|
V následujících třech cvičeních mohou žáci pracovat individuálně s pracovním listem.
Žáci odůvodňují pravopis i, í, y, ý vlastností vypsaných v tabulce ve cvičení 1 (tvrdé a měkké souhlásky, obojetné souhlásky). Učitel umožní práci s pomocnými tabulkami s přehledy tvrdých a měkkých slabik či vyjmenovaných slov žákům, u kterých to vyžadují jejich speciální vzdělávací potřeby (dobu práce s tabulkou usměrňuje dle potřeb každého žáka tak, aby tabulka byla pomocí, ale zároveň se žák učil pracovat i bez ní).
Žáci si z pracovního listu opět přečtou vlastnosti, přehnou pracovní list na polovinu a zapisují do PL všechny vlastnosti, které si pamatují. Poté mají ještě časový prostor pro kontrolu pravopisu.
Žáci určují jeden slovní druh, který je společný pro všechny vlastnosti. Poté vytváří z některých vlastností podstatná jména. Např. nevlídný – nevlídnost. Učitel uvede několik příkladů než žáci začnou samostatně pracovat.
Pracovní list k aktivitám 3, 4 a 5 najdete v příloze.
Následující dvě aktivity jsou zaměřené na práci s třídním kolektivem, na budování dobrých vztahů ve třídě, na poznávání sama sebe.
V další aktivitě žáci jednotlivě zapisují vlastnosti na tabuli. Pořadí určí učitel. Poté vymýšlí další možné vlastnosti a vysvětlují si jejich význam a opět je zapisují na tabuli.
Následně každý žák dostane 5 lepících štítků, na které zapisuje až 5 vlastností, které ho podle jeho mínění nejlépe vystihují. Žáci postupně mluví o tom, jaké vlastnosti pro sebe vybrali a zároveň vnímají, že mají možná něco podobného s některým ze spolužáků. Všimneme si, že některé vlastnosti se vyskytují častěji, někdy se objevuje hodně záporných vlastností.
Pokud se v předchozí aktivitě objevily vlastnosti, které ještě nejsou zapsané na tabuli, tak je tam doplníme.
Učitel napíše jména všech žáků na lístečky a dá je do „losovacího klobouku“. Každý žák si vylosuje jméno spolužáka. Přemýšlí, kterých 5 vlastností by daného spolužáka nejlépe vystihovalo. Tyto vlastnosti zapíše na lepící papírek (5 papírků = 5 vlastností) a nalepí je spolužákovi na záda. V kruhu si poté žáci své vlastnosti ze zad sundají tak, aby si je mohli přečíst.
Mluví postupně o tom, která vlastnost je překvapila nebo se kterou souhlasí (nemusí komentovat všechny vlastnosti, jen některé). Zároveň žáci vidí, že některé vlastnosti mají společné s ostatními spolužáky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.