Odborné články Předškolní vzdělávání K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem
Odborný článek

K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem

Anotace

K Nikymu přistupujeme jako k ostatním dětem říká Iva Pichová, ředitelka Mateřské školy Libňatov na Trutnovsku. Niky je chlapec s Downovým syndromem, který chodí do běžné mateřinky, a má tak možnost vyrůstat mezi svými vrstevníky. Článek obsahuje krátké vyprávění paní ředitelky, které ilustruje fakt, že přijímání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami do běžných školek a škol je často jen o přístupu pedagogů.

Ani mě nenapadlo, abych ho odmítla

Niky chodí do naší školky od tří let a nyní je ve třídě předškoláků. Když za mnou rodiče přišli, zda by mohl jejich syn k nám nastoupit, tak mě ani nenapadlo, abych ho odmítla. Je pravda, že jsem do té doby neměla žádnou zkušenost s dětmi se zdravotním postižením. Před jeho příchodem jsem si načetla odbornou literaturu a dohledala si informace na internetu, abych věděla, jak k těmto dětem správně přistupovat.

Nic výjimečného neděláme

Od začátku si zakládáme na tom, že k němu přistupujeme jako k běžnému školkovému dítěti. Začal chodit do třídy s dalšími 28 dětmi a zvládal to perfektně, ani jsem nežádala o asistenta pedagoga, protože jsme si vystačili. Čím se odlišuje? Potřebuje větší kontrolu a ke komunikaci používá obrázky, protože nemá příliš rozvinutou řeč. S dětmi si říkáme, že jsme každý jiný – někomu jdou úkoly rychleji a někomu pomaleji. Jsou naučené si navzájem pomoci a Nikyho berou takového, jaký je. V kolektivu dětí je pro něj podstatné, že se od nich učí nápodobou. Je hodně soutěživý a velmi se snaží ostatním vyrovnat.

Zapojujeme ho do všech aktivit (samozřejmě s ohledem na jeho schopnosti). Když zpíváme, tak Niky hraje na tyčky nebo na jiný hudební nástroj, aby se mohl vyjádřit. Vystupuje s námi na besídkách. Vždy dostane nějakou roli, aby měl možnost vyniknout a zároveň, aby si ostatní všimli, co takové dítě dokáže. Jinak nic výjimečného neděláme.

Do běžné školy?

V příštím školním roce by měl Niky nastoupit do školy. Osobně si myslím, že by mu docházka do běžné základní školy prospěla. Měl by zase v dětech vzor. Když je mezi vrstevníky, tak se viditelně více rozvíjí, protože má možnost je napodobovat.

Těší mě, že rodiče vidí pokroky, které za celou tu dobu udělal a mám radost i z pozitivních reakcí okolí. Nebráním se přijetí dětí se zdravotním znevýhodněním do naší školky. Už teď vím, že se s Nikym budeme těžko loučit.


Článek byl připraven pro internetový portál www.inkluze.cz

Autor
Alžběta Pavlíčková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024