Úloha A. Probíhá metodou brainstormingu. Učitel rozdělí třídu na dvě skupiny. Žáci z první skupiny v časovém limitu (cca 5 minut) napíší co nejvíce pojmů, které se vážou ke stavbě a funkci počítače (hardware, software). Žáci z druhé skupiny píší pojmy související s funkcí a stavbou mozku a míchy (CnS). Obě skupiny vytváří pojmovou mapu k danému tématu. Po ukončení časového limitu žáci píší pojmy na tabuli a podávají vysvětlení funkce dané části počítače/mozku.
Řešení: Skupina (PC) – pojmy: procesor/CPU, harddisk/pevný disk, grafická karta/grafický procesor/GPU,zvuková karta/zvukový procesor, paměť/RAM, monitor, reproduktor, mikrofon, kamera/fotoaparát atd. Skupina (CnS) – pojmy: koncový mozek + šedá kůra mozková, mozeček, sítnice + oční nerv, mozkový kmen (prodloužená mícha, varolův most, střední mozek), mozkové polokoule (hemisféry), mozkové laloky, mozkové závity atd.
Úloha 1. Spoj termíny části mozku a počítače, které spolu funkčně souvisí. Nápovědu hledej v animaci.
Řešení: paměť – pevný disk (harddisk), nervová buňka (neuron) – tranzistor, jeden složitý úkol – mnoho jednoduchých úkolů, šedá kůra mozková – procesor, zrakové centrum – grafická karta, řečové centrum – zvuková karta, laloky koncového mozku – jádra mikroprocesoru.
Po zhlédnutí animace a e-learnigové aplikace na téma porovnání funkcí a stavby mozku a počítače následuje výklad a vysvětlení pojmů a principů k doplnění a ujasnění zmíněných interaktivních aplikací. Pak žáci procvičují látku v následující úloze B a úloze 2 v pracovním listě.
Úloha B. Učitel může s žáky rozebrat i další příklady odlišností a podobností počítače a lidského mozku nad rámec animace a e-learningu (např. paměť, zrak, řeč).
Úloha 2a. Přečti si text popisující srovnání mozku a počítače v ovládání zvukových funkcí a řeči. Zamysli se a rozhodní zda tvrzení pod textem (a–g) jsou platná. Odpovědi označ symboly: (+) toto tvrzení platí, (–) toto tvrzení neplatí, (?) tuto informaci se jsem se z textu nedozvěděl.
Řešení: a (–), b (–), c (+), d (?), e (+), f (–), g (+).
Úloha 2b. Zamysli se a napiš alespoň 3 příklady, ve kterých se mozek a počítač svojí funkcí podobají.
Řešení: Jsou složeny ze specializovaných jednotek (procesor, harddisk, grafická karta, zvuková karta = šedá kůra mozková, paměťová centra, zrakové centrum, sluchové centrum); výpočetní jednotky jsou sestaveny z jednotlivých stavebních dílků (nervových buněk a tranzistorů); mozek i počítač zpracovávají informace, na příchozí informace nějak reagují, a podle nich vysílají odchozí informace; počítač i mozek mají „software“, „hardware“, u počítače je to programové vybavení a fyzické stavební prvky, u mozku jsou to naučené postupy chování a práce s informacemi (např. reflexy nebo logické uvažování), a hardwarem je samotná stavba mozkových center, počítač i mozek jsou schopny zpracovat podobné informace – zvuk/řeč, analyzovat obraz, uchovávat informace po dlouhou dobu.
Úloha 2c. Zamysli se a napiš alespoň 3 příklady, ve kterých se mozek a počítač svojí funkcí liší.
Řešení: Počítačový procesor pracuje rychleji než mozek (asi 1000x); počítač umí zpracovat více jednoduchých úkolů naráz, mozek se soustředí na jeden těžký úkol; mozek umí improvizovat, pokud nezná přesné instrukce k řešení; mozek je schopen abstraktního uvažování; mozek je schopen oceňovat a vytvářet umění; počítač se během své práce nevyvíjí, mozek se mění celý život (zlepšuje své funkce nebo zhoršuje).
Veškeré materiály jsou dostupné na http://objevuj.eu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.