Podklady pro Metodickou příručku vznikaly na čtyřech dvoudenních výjezdních seminářích s tématy čtyř ročních období. Účastníci měli možnost si aktivity zrealizovat.
Pro příručku platí :
Podrobněji o projektu zde.
Zážitková pedagogika využívá osobní zkušenost, která je spojena s emocemi a smyslovými počitky, zasahuje téměř celou osobnost člověka. Dobře se uchovává v paměti a lehce se vybavuje.
Prožitek ve stavu plynutí (hladina flow) je okamžik aktivity, často jedinečný, neopakovatelný, odehrávající se v přítomnosti. Člověk je zaměřen na vykonávanou činnost, přiřazuje jí důležitost. Tento prožitek bývá nesdělitelný, nedokážeme jej plně popsat, protože zasahuje nejen poznatkovou oblast, ale i pocity, emoce a sociální složku. To znamená, že člověk jej musí zažít na vlastní kůži. Nedá se vyjádřit slovy, ani jiným způsobem zprostředkovat.
Prožitek je prostředkem zážitkové pedagogiky, nikoli jejím cílem, tím je rozvoj osobnosti . Pokud se k prožitku vracíme (vzpomínkou, rozborem), označujeme jej jako zážitek. V mateřské škole získávají děti zážitky akti vním zapojením do různých her a činností. Ty probíhají v bezpečném prostředí. Realizovaná řešení a zpětný pohled na aktivitu umožňují rozvoj zdravého sebevědomí, kreativity dětí , jejich spolupráci, komunikaci a sociální cítění.
Joseph Cornell, přírodovědec a pedagog (nar. 1950, USA), je v současné době jednou vůdčích světových postav environmentální výchovy. Vyvinul hojně využívanou metodiku pro aktivity s dětmi v přírodě – tzv. flow učení. Jeho dílo je považováno za jeden z pramenů tzv. zážitkové pedagogiky.
Flow učení: flow označuje plynutí – tedy plynutí zážitku samotného, splynutí prožívajícího člověka s intenzivním prožitkem. Cornellovy metody jsou zaměřené zejména na pozorování a radost z pobytu v přírodě. Děti se učí efekti vněji, je-li atmosféra učení naplněna radostí a je-li jim umožněno, aby se do předmětu učení zcela ponořily.
Cornellova koncepce flow učení zahrnuje čtyři na sebe navazující kroky (stupně):
Při pobytu v přírodě pedagog může určitými kroky pomoci dětem „ponořit se” do prožitku, tedy podpořit flow učení. Je jasné, že takový krok nelze autoritati vně nařídit. Proto je klíčový právě přístup pedagoga k dětem.
Cornellova doporučení pro práci s dětmi (shrnuto):
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspirace z přírody.
Ostatní články seriálu: