Odborné články Základní vzdělávání Pojetí vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP ZV - aktualizovaná verze
Odborný článek

Pojetí vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP ZV - aktualizovaná verze

29. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jiří Brant
Spoluautor
Jan Houska

Anotace

Průvodce pojetím vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v RVP ZV

Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace je v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) zastoupena jediným vzdělávacím oborem. Podle RVP ZV se vzdělávací obsah realizuje v samostatném vyučovacím předmětu ve všech devíti ročnících s minimální časovou dotací 20 vyučovacích hodin na 1. stupni a 15 vyučovacích hodin na 2. stupni základní školy.

Vzdělávací obsah

Vzdělávací obsah byl stanoven tak, aby umožňoval realizaci cílového zaměření a očekávaných výstupů a zároveň přispíval k naplňování klíčových kompetencí.

Při jeho stanovení jsme vycházeli z tradičního pojetí, které respektuje didaktickou a logickou stavbu oboru, se snahou o jeho obohacení o netradiční tematické a metodické prvky. Došlo k redukci učiva a jeho odlehčení, aby se vytvořil časový prostor pro procvičování učiva, uplatnění nových metod a forem práce i pro zvýšení jeho přitažlivosti a aplikovatelnosti.

Pojetí

Pojetí vzdělávací oblasti v RVP ZV tedy nespočívá v podstatné změně obsahu, ale v důrazu na dosažení očekávaných výstupů a klíčových kompetencí.

Očekávané výstupy, které jsou závazně stanoveny na konci 5. ročníku a 9. ročníku, jsou formulovány tak, aby dávaly školám určitý stupeň volnosti pro jejich další rozpracování a konkretizaci ve školním vzdělávacím programu.

1. stupeň

Na 1. stupni jsou zařazeny čtyři tematické okruhy.

Matematika a její aplikace
(1.stupeň)
Číslo a početní operace
Závislosti, vztahy a práce s daty
Geometrie v rovině a v prostoru
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Číslo a početní operace

V tomto tematickém okruhu je kladen důraz na zvládnutí pamětného počítání (zejména násobilky) a provádění písemných početních operací v oboru přirozených čísel.

Desetinná čísla a zlomky přicházejí podle RVP ZV až na 2.stupni. Považujeme však za účelné intuitivně zařadit často užívané pojmy a symboly (např. 1/2 = 0,50 = 50 %, podobně pro 1/4 a 1/3), které žáci znají ze svého okolí.

Závislosti, vztahy a práce s daty

V rámci tohoto tematického okruhu se žáci seznamují se závislostmi a jejich zápisy z běžného života, s nimiž přicházejí do styku, učí se sbírat a uspořádávat dostupná data.

Zařazení práce s daty již od 1.stupně považujeme za potřebnou propedeutiku pro pochopení základních statistických pojmů, které žáci znají ze sdělovacích prostředků a které je všude obklopují.

Geometrie v rovině a v prostoru

Zde je upřednostněna geometrie polohy a tvaru, poznávání, určování, modelování a znázorňování jednoduchých geometrických útvarů, žáci se učí řešit úlohy na orientaci v rovině a v prostoru, rozpoznávají souměrné útvary, rýsují nebo kreslí geometrické vzory s využitím čtvercových sítí.

Všechny geometrické pojmy na 1.stupni jsou zaváděny a využívány na intuitivní úrovni, v geometrických představách se vychází důsledně ze zkušeností žáků.

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Záměrem těchto úloh je ukázat žákům zajímavost a využitelnost matematiky, aktivizovat jejich logické myšlení, posílit zábavné formy řešení problémů.

Řešení těchto úloh nemusí bezprostředně souviset s úrovní osvojení matematického aparátu, což poskytuje příležitost k uplatnění a podchycení i prospěchově slabších žáků. Důležitým příspěvkem k naplňování klíčových kompetencí je práce s textem, přesné pochopení textu slovní úlohy, které je nutnou podmínkou správného řešení úlohy.

Tento tematický okruh nemusí tvořit samostatný celek, jednotlivé úlohy tohoto typu mohou být využívány systematicky v průběhu výuky s ohledem na individuální přístup k žákům.

2. stupeň

Na 2.stupni jsou zařazeny rovněž čtyři tematické okruhy.

Matematika a její aplikace
(2.stupeň)
Číslo a proměnná
Závislosti, vztahy a práce s daty
Geometrie v rovině a v prostoru
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Číslo a proměnná

V tomto tematickém okruhu se prohlubuje učivo o číslech přirozených (dělitelnost) a číselný obor se rozšiřuje na čísla celá a racionální.

Žáci se seznamují s pojmem proměnné, provádějí operace s jednočleny a mnohočleny, řeší a aplikují lineární rovnice a soustavy dvou lineárních rovnic se dvěmi neznámými.

Předpokladem schopnosti aplikovat je dokonalé zvládnutí základních matematických dovedností, které nespočívá pouze v "mechanickém drilu", ale ve zdůvodněném pochopení a v nácviku řešení základních slovních úloh, při němž se rovněž rozvíjí schopnost pochopit text a matematizovat slovní úlohu. Při řešení úloh učitel dbá na účinné využití náčrtů a schémat. Výrazně aplikační charakter tematického okruhu spočívá také v procentovém počtu a elementech finanční matematiky.

Závislosti, vztahy a práce s daty

Zde lze vycházet ze sběru a zpracování dat a jejich grafického znázornění. Z funkčních vztahů je kladen důraz na přímou a nepřímou úměrnost a na lineární funkci (rostoucí a klesající). Důležitou aplikací přímé a nepřímé úměrnosti i v řadě dalších oborů je často užívaná metoda trojčlenky. Ze statistických pojmů je zařazen aritmetický průměr a četnost znaku, což jsou pojmy, s nimiž se žáci často setkávají.

Geometrie v rovině a v prostoru

Žáci poznávají a určují rovinné a prostorové útvary, učí se přesně vyjadřovat, zdůvodňovat vlastnosti útvarů, užívat matematickou terminologii a symboliku, aplikovat dovednosti z předchozích tematických okruhů a řešit aplikační úlohy z reálného světa.

Pro vytváření názorných geometrických představ je vhodné využívat, pokud to vybavení školy dovoluje, grafické počítačové programy (např. Cabri geometrie). Důležitým momentem výpočetní geometrie je aplikace Pythagorovy věty v rovinných a prostorových situacích.

V geometrických náčrtech a při rýsování konstrukcí žáci zdokonalují svůj grafický projev.

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

Obdobně jako na 1. stupni žáci řeší úlohy komplexního charakteru, úlohy mezioborové a mezitematické povahy, využívají řešení úloh více způsoby.

Nezařazeno

Z důvodu obsahového odlehčení nebyly do vzdělávacího obsahu RVP ZV na 2. stupni zařazeny mocniny s přirozeným mocnitelem (pouze druhá mocnina a odmocnina), lomené výrazy, lineární nerovnice, ani lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli, není požadována kvadratická funkce ani funkce goniometrické.

Možnosti

Vzdělávací obsah daný RVP ZV lze rozšířit ve smyslu očekávaných výstupů podle podmínek a zaměření školy nebo úrovně žáků. K tomu je možno využít disponibilní hodiny podle rámcového učebního plánu RVP ZV.

Ty lze využít rovněž pro zřízení volitelného předmětu s matematickou tematikou, kam může být začleněno i učivo nezařazené do vzdělávacího obsahu daného RVP ZV, případně rýsování pro přípravu žáků ke studiu na středních odborných školách technických směrů.

Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace má výrazně dovednostní a činnostní charakter.

Role učitele spočívá především v efektivním zaměstnání žáků v době vyučování, kdy žáci řeší samostatně nebo skupinově úlohy a problémy, vyhledávají a vyvozují na základě vlastní činnosti nové poznatky a zdůvodňují je.

Žáci se učí efektivně pracovat s kalkulátorem při numerických výpočtech (vyučující rozhoduje, v kterých situacích je jeho využití ve třídě vhodné) a poznávají výhody moderních technologií při grafickém projevu nebo při zpracování dat. Moderní technologie by měly být využívány (podle možnosti a vybavenosti škol) již na 1.stupni - vedle kalkulátorů také vhodné výukové programy.

Zpestření výuky a její propojení s jinými obory lze docílit zadáváním školních projektů, kde se žákům matematika ukáže jako důležitý nástroj pro uplatnění v různých oborech, informacemi o současném využití a významu matematiky a poznámkami z dějin matematiky, do jejichž vyhledávání a zpracování mají být žáci aktivně zapojeni.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Matematika a její aplikace 2. stupeň