Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka: využití práce ve skupinách, zapojení i méně úspěšných žáků se zaměřením na individuální potřeby každého žáka. V běžné základní škole je vhodné text využít v 2. ročníku ZŠ, případně i ve 3. ročníku ZŠ (v rámci opakování nabytých zkušeností z předchozího učiva českého jazyka). U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve 4., někdy i v 5. ročníku ZŠ.
Pozn.: Učitel si tak připraví čtení obtížnějších slov, která se vyskytnou v následujícím textu. Nacvičením čtení obtížných slov se mohou i méně zdatní čtenáří při čtení celého textu již více věnovat obsahu čteného (odstraní se tak zadrhnutí či chybné přečtení obtížných slov, energie je poté vynaložena na vnímání obsahu čteného).
Mikuláš | smrt | prahy | rozdávat |
anděl | chudých | později | představuje |
čert | nemocných | nalézaly | připomíná |
S žáky rozmýšlíme/vymýšlíme, o čem by článek mohl být....
Po zácviku snazší varianty, kdy žák ke slovu zapisuje správný počet teček a čárek, také nacvičí variantu druhou: k předepsané sestavě teček a čárek žák vybírá vhodné slovo. Poté je i vymýšlí.
Učitel žáky rozdělí na dvě skupiny: jedna polovina třídy pracuje samostatně na zapisování délky slabik. Každý žák má svůj vlastní pracovní list. Druhá polovina třídy čte s učitelem text. Poté se skupiny vymění. Závěrem učitel s žáky provede kontrolu délky slabik.
Ukázka pracovního listu (celý pracovní list najdete v příloze 2):
K uvedené sestavě krátkých a dlouhých slabik vyber vhodná slova a také nějaké vymysli sám. Můžeš vybírat z těchto slov: prahy, později, nalézaly, připomíná, rozdávat, představuje.
sestava slabik |
slova vybraná z nabídky |
slova vymyšlená |
.. |
Prahy |
sloni, děti |
… |
později |
kulička, kytice, babička |
./. |
|
|
./.. |
|
|
…. |
|
|
../. |
|
|
Text článku (viz příloha):
O svatém Mikuláši
Svatý Mikuláš prý po své smrti dával na prahy chudých a nemocných zlatá jablka.
Později dávaly děti na okno ponožky nebo punčochy a ráno v nich nalézaly dárky od Mikuláše.
Dnes chodí s Mikulášem rozdávat dětem dárky také čert a anděl.
Anděl pro nás představuje dobro, čert zase zlo.
Učitel po třídě rozdá/vyvěsí na výrazná místa karty se slovy (viz výčet slov). Vždy vychází jeden člen týmu, najde slovo, zapamatuje si je, a zapíše (nebo nadiktuje dalšímu členu skupiny) na připravený papír ve své skupině. Žáci se střídají. Žák, který slovo převzal, slovo zapíše a vyznačí na něm písmena "d" žlutou barvou, písmena "b" zelenou barvou a písmena "p" hnědou barvou. Žáci se střídají v hledání, zapisování slov i vyznačování.
Kontrolu skupina provede tak, že učitel předloží hotové řešení a kontrolují.
Výčet slov:
prý dával prahy chudých jablka později dávaly děti ponožky punčochy dárky dnes chodí rozdávat dětem dárky anděl pro představuje dobro
Autor díla: Petra Pšeničková |
Každá věta je ještě podélně rozstřižena. Žáci tedy nejdříve složí horní a spodní část věty, a poté z ní utvoří příběh (viz příloha).
Pozn. Text je možné před rozstříháním podlepit čtvrtkou nebo zalaminovat, lépe se s ním manipuluje a vydrží déle.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci na dlouhý arch papíru zaznamenají co nejvíce z obsahu příběhu: slovy, hesly, větami, kresbou, popř. mohou žáci pracovat ve skupinách na menší archy papíru a svoje díla si poté společně představit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.