Motivační básnička v úvodu:
Když se roste jako z vody,
tak to mívá nejrůznější
výhody a nevýhody.
Na světě se dějí věci.
Co se všechno neudá?
Nám vyrostla jako z vody
prapodivná obluda.
Text písničky:
Marmeládovník
V marmeládě na dně kádě
– byla tuším sobota –
zničehonic začla bujet
nová forma života.
Divně se to šklebí,
furt to říká „dík“.
Dal jsem tomu jméno
Marmeládovník.
Může to být nebezpečné,
to já cítím v kostech.
Živí se to jahodami,
den co den to roste.
Má to sedm očí,
hlavu jako fík.
Dal jsem tomu jméno
Marmeládovník.
Má to sedm lačných očí,
je to dílo náhody.
Na koho to asi skočí
až mi dojdou jahody?
Stejně si ho nechám,
holt už jsem si zvyk.
V nejhorším mě spolkne
Marmeládovník.
![]() |
Aktivity k písničce:
Podle téhle písničky se jednou v sobotu ve veliké staré nádobě, které se říká káď, narodilo něco velice zvláštního. Protože nádoba byla původně plná marmelády, dostala záhadná bytost jméno Marmeládovník. Pamatujete si z písničky, jak Marmeládovník vypadá? Má sedm očí a jeho hlava se podobá cizokrajnému ovoci zvanému fík. Ostatně jste si ho sami mohli prohlédnout na obrázku. Jeho oči jsou lačné, to znamená, že je z nich vidět, že Marmeládovník má hlad. Zatím se živí jahodami, to asi proto, že se narodil právě v jahodové marmeládě. Je docela roztomilý, ale přece jen z něj máme i trochu strach. Co kdyby se chtěl zakousnout do nás, až nám všechny jahody dojdou?
Marmeládovník podle písničky roste den co den. To asi proto, že jí tolik jahod. Pojďme si vyzkoušet růst spolu s Marmeládovníkem! Na začátku písničky si všichni lehněte na zem. S koncem každého refrénu pak paní učitelka tleskne a všichni o něco „povyrostou“. Z lehu se zvednete na kolena, po dalším znamení na všechny čtyři a nakonec do stoje.
Dnů v týdnu je sedm, to je vlastně stejně, jako je celých tónů ve stupnici, když nepočítáme osmý tón, který se jmenuje stejně jako první. Zkuste si zazpívat jména dnů v týdnu, každé na jednom tónu ve stupnici. Začněte tónem C na slovo „pondělí“ a pokračujte dále. Můžete si tóny a dny rozdělit tak, aby každý měl svůj. Pak si zazpívejte jména dnů za sebou, aby zazněla celá stupnice. Dokážete to i pozpátku?
![]() |
Jména dnů v týdnu jsou ovšem různě dlouhá a jsou v nich různě dlouhé samohlásky: pon-dě-lí, ú-te-rý, stře-da atd. Zkuste si nyní zazpívat jména dnů nejen podle tónů, ale zdůraznit také rytmus každého z nich.
![]() |
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Písničky na hraní. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.