Dnešní žáci vyrůstají v digitálním světě a jsou mu vystaveni čím dál tím masivněji – jsou jím denně obklopeni, jsou na to zvyklí a čile se v něm pohybují. Žákovská dovednost a kompetence v ovládání digitálních prostředků může být do značné míry vysoká, avšak tato znalost nemusí nutně znamenat, že jsou žáci plně vybaveni a připraveni zvládnout nástrahy obchodníků a reklam, které digitální svět financují.
Námi rozvíjené téma se týká jednak mediální gramotnosti (umět zpracovat, vyhodnocovat a použít podněty přicházející z médií na straně jedné a schopnosti mediální komunikace i práce s médii na straně druhé) a jednak ICT gramotnosti, která v sobě zahrnuje kritické přijímání obsahu i bezpečnost na Internetu. Výraz "média" vnímáme v kontextu tohoto článku jako média využívaná k propagaci, tj. např. Internet, obaly, výkladní skříně, plochy billboardů, osobní zásilky v direct mailingu, video apod. Vycházíme z pojetí ICT gramotnosti, kterou odborný panel v r. 2010 definoval takto: "Soubor kompetencí, které jedinec potřebuje, aby byl schopen se rozhodnout jak, kdy a proč použít dostupné ICT a poté je účelně využít při řešení různých situací při učení i v životě v měnícím se světě" (Gramotnosti ve vzdělávání, Praha : VUP, 2010, s. 57).
Cílem této výukové jednotky je propojení (integrace) obsahu s cizím jazykem v tzv. hard CLIL, a tímto přiblížit průřezové téma mediální výchovy prostřednictvím anglického jazyka. Tento cíl v sobě zahrnuje naučit žáky vnímat reklamu jako takovou, rozpoznat její účel a pracovat bezpečně s digitálním obsahem a službami (např. vyhodnocením obchodního prvku obdrženého emailu).
JVedlejším účelem článku je předat učitelům tipy, jak různorodě můžeme téma obchodní inzerce a online reklamy rozvíjet v hodinách, a tak reagovat na různé učební styly žáků (poslechem, čtením vizuálního obsahu, činnostními úkoly aj.).
Co je CLIL a jak jej realizovat, najdete více v online příručce na http://clil.nuv.cz.
V tabulce níže najdete metodický popis a postup do obou vyučovacích hodin, které můžeme realizovat přímo v hodině anglického jazyka.
Obsahové cíle: |
Zmapovat formy reklamy v našem okolí - seznámit se s různými typy reklamních míst a sloganů a poznat jejich funkce. Poznat cíle reklamy - její důvod za účelem poskytnutí informace, prodeje služby/výrobku nebo přesvědčení o názoru. Zdůvodnit proč různé typy inzerátů v dané formě jsou zaměřené na specifickou cílovou skupinu. Kriticky přistupovat k obsahu, zaměření i formátu reklamy, reklamního letáku či inzerátu v digitálních i tištěných médiích. Chránit svá osobní data na internetu před zneužitím pro reklamu. |
Jazykové cíle: |
Build on the vocabulary connected with marketing, media and advertising. Listening for specific information in an unknown text. Internet security behaviour vocabulary: privacy setting, unsubscribe, user account. Preposition enhancement – on the internet, on the wall, in our school, on the side of..., on a mobile phone, in a newspaper. |
Typy aktivit: Vyučovací jednotka: Věková skupina: Pomůcky: Poznámky: |
Přiřazování, poslech, kritické myšlení, analýza, vyjádření názoru. 2 vyučovací hod (1. a 2. díl článku), pokud žáci v CLIL nikdy nepracovali: 3 vyučovací hodiny 12 – 14 let PowerPoint, online interaktivní podpora Mediasmart, Worksheet 1.1, Worksheet 1.2. Inter. - zkratka pro interakci v hodině, např. T - Ss mezi učitelem a studenty. Každá aktivita obsahuje i předpokládanou časovou dotaci. |
Můžeme použít snímek 3 z prezentace WHAT IS AN ADVERT - POWERPOINT, kterou nalezneme zde, s otázkou: „How many adverts have you seen today“?
Podpořte žáky, aby si vzpomněli, zda nezahlédli reklamu ve svém mobilu, letáku u dveří, novin ve schránce, billboardu na cestě do školy. Snažíme se, aby odpovídali v Aj.
Odpověď: „More than you might have guessed…“. Přiblížíme téma dnešní hodiny - zaměřujeme se na místa, kde se reklama objevuje, jaký je její účel a jak je reklama vnímána.
Zeptáme se: „Where do we see adverts?“
Na slidu 4 ilustrujeme, jak nás reklama doprovází na každém kroku. Nebo využijeme online podporu: http://www.mediasmart.org.uk/lesson/1/page/3.
„What advertising can you see in our school?"
Žáci se rozhlédnou po třídě a sepíší v Aj seznam názvů značek/inzerátů a dalších reklam, které je obklopují. Žáci by měli přijít na to, že je kolem nás daleko více log a značek, než bychom hádali.
Při promítání slidu 6 rozšíříme otázku na prostředí okolo školy, naše město, při cestování atd. Žáci hádají, kde se reklama inzeruje.
Odpovědi: Posters on the walls of a London Underground station platform, on the side of a lorry, on the side of a football pitch, online, on the radio, posters at a bus stop, on a mobile phone, in a newpaper.
Zeptáme se, kde jinde ještě můžeme vidět reklamy.
Match the audience with the advert location (jako interaktivní podporu můžeme využít jednoduché mix and match exercise: č. 5, které můžeme žákům rozdat, aby spojili).
Zde není jednoznačná odpověď.
![]() |
Zeptáme se žáků, co je to reklama: „Can you explain what an advert is in one sentence?“ (slide 8).
Zapisujeme na tabuli žákovské výroky, pomáháme jim s formulováním. Porovnáváme žákovské odpovědi – která je přesnější, blíže pravdě. Ukážeme poté odpověď na slidu č. 9:
"An advertisement is a message that can tell you something that you need to know, or which persuades you to buy a product, or which puts forward a point of view."
Vysvětlíme, že definice přináší 3 rozdílné účely reklamy: poskytovat informaci, přimět zákazníka si něco koupit (zboží nebo službu) a přesvědčit o něčím názoru. Zeptáme se pro kontrolu porozumění: „What is the purpose of an advert? What are they for?“
Žáci by měli vyselektovat klíčová fakta z popisu:
Žákům pomůžeme v rozhodování se např. tak, aby se zaměřili na dané každé prohlášení, zda jde o fakt nebo jen o názor někoho. Můžeme se zeptat, zda s jednotlivými prohlášení souhlastí: „Could someone disagree with it?“.
Žáci by s pomocí učitele měli dojít k tomu, že všechna reklamní sdělení mají "zabarvený" obsah, který již nějaký názor vyjdařují.
Na konci hodiny pustíme reklamu na minerální vodu Evian s názvem „Let´s observe the effect of Evian on your body“. Žáci odpoví na otázky: "Jaký je účel/funkce této reklamy? Pro koho je daná reklama určena – kdo je cílovou skupinou, na kterou se zaměřuje?"
Pokud byste chtěli věnovat digitální reklamě více času, neváhejte využít webovou stránku společnosti Media Smart.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.