Masarykova ZŠ a MŠ, Újezd nad Lesy
Žáci
V předchozí hodině jsme si povídali o vývojových fázích, které nás v životě potkaly (prenatální, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, puberta).
Žáci si tahají lístečky, na kterých jsou různé charakteristiky těchto fází. Vytvoří skupiny podle jednotlivých fází – společně zkontrolujeme a doplníme.
Každá skupina dostane papír A3, na něm je nadepsaná 1 fáze lidského života a věkové zařazení: a) adolescence, b) dospělost, c) důchodový věk, d) stáří, e) dlouhověkost (vycházela jsem z učebnice Občanská výchova pro 8. roč., Olomouc, str. 26, ale pro jednodušší orientaci žáků jsem vývojové fáze zhustila do pěti). Papír si svisle rozdělí na dvě poloviny, do jedné části napíší klady (+), do druhé zápory (–), které tento věk přináší. Papíry rotují po směru hodinových ručiček, takže každá skupina má možnost vyjádřit se ke každému období.
Společná reflexe (Nad kterým obdobím tě napadalo nejvíce kladů/záporů? U kterého období ses „zasekl“ – došly ti nápady nebo tě nic nenapadalo? Se kterým obdobím máš nejvíce/nejméně zkušeností?).
Papíry se vyvěsí ve třídě a každý si vybere jakoukoliv fázi. Úkolem je napsat úvahu o tom, jak si představuji sebe sama v daném věku, jak bych chtěl/a žít.
Kritéria: a) musí se jednat o úvahu, b) rozsah minimálně strana A4, c) psát na zadané téma – neodklánět se od tématu (většina úvahy nestihla dopsat v hodině, proto je dodělávali doma).
a) dospívání – adolescence
+ občanský průkaz, dostudována ZŠ, mnoho zábavy, sportu, volnost, užívání si mládí, zajištění do života, první dlouhodobé lásky, parta, diskotéky
– strach o vzdělání, riskantní období (drogy, alkohol), do 18 let za mě zodpovídají rodiče, nechtěné těhotenství
b) dospělost
+ mít rodinu, zažít mnoho nového, užívat si naplno života, mít svobodu v rozhodování, možnost rozvíjet své vzdělání, mít děti, sex, úspěchy, nezávislost, prožívat šťastný a dlouhý život
– starosti o finanční jistotu, rodinu a zaměstnání, hodně práce
c) důchodový věk
+ volnost, nemusí pracovat, dostávají peníze – důchod, mohou dělat, co chtějí, vnoučata, mají hodně času, mariáš v hospodě
– mnoho chorob, málo peněz, všude vrásky, nemohou chodit, bolesti, někdy nuda
d) stáří
+ hodně odpočinku a volného času, mohou zadarmo jezdit v MHD, platí jim důchod a nemusí pracovat, můžou se dívat na telenovely, procházky
– nemoci, zhoršují se smysly, jsou odkázáni na pomoc druhých, nízký důchod, strach ze smrti, bolesti
e) dlouhověkost
+ štěstí, že je mu víc než 90, mají volnost, radost ze svých pravnoučat
– odkázáni na pomoc druhých, zdravotní potíže, samota, smrt je blízko, nemůžou jíst tvrdou stravu, užívají léky, bolesti, těžko mohou něco dělat, nejsou soběstační, strach ze smrti, nuda
K úvahám – všichni si vybrali období dospělosti, jeden adolescence.
„Chtěla bych potkat nějakou dobrou partu lidí (určitě i dříve), se kterýma bych si dobře rozuměla a měli by podobné zájmy jako já. Určitě bychom podnikali různé výlety do Čech, ale i do ciziny, poznali bychom nové lidi, naučili se zdejší jazyk a třeba tu i pár měsíců pobyli.“
„Přála bych si být zdravá a šťastná. Aby se tyto podmínky splnily, chtěla bych:
Žák
V minulé hodině jsme hovořili o fázích lidského života, které nás teprve čekají. Dnes si více povíme o jedné z nich.
Následuje celotřídní brainstorming na arch papíru ke slovu STÁŘÍ.
Během brainstormingu po třídě kolují dvě fotografie, staršího muže a ženy. Každý si je prohlédne a zapíše si do sešitu:
Rozpočítáním do čtyř vzniknou skupiny. Realizují skládankové učení – každý člen skupiny dostane jiný text, prostuduje si ho (příloha č. 1). Pak se sejdou skupiny stejných textů – společně vyberou klíčová slova, vysvětlí si nesrozumitelné, informace se naučí interpretovat. Poté návrat do původní skupiny. Každý skupinu informuje o obsahu svého textu. Na základě všech informací sepíší do sešitu zásady, jak prožít stáří aktivně.
Skupiny přepíší zásady na arch papíru pod brainstorming – vznikne tak srovnání toho, jaké jsou naše představy a jaká je skutečnost.
Jak se vám pracovalo ve skupině? Které informace byly nové? Co bys chtěl/a vysvětlit/doplnit? Je něco, co tě vyloženě překvapilo či šokovalo? Souhlasíš se zásadami, které jsme formulovali? Jmenuj alespoň čtyři způsoby, jaké aktivity bys ty sám/sama chtěl/a provozovat ve stáří.
Formulovali tyto body, jak prožít stáří aktivně:
Žáci
Sedíme v kruhu, žáci mají sešit a pero, koluje fotografie N. Wintona a žáci si mají poznačit odpovědi na dvě otázky:
Žáci se rozdělí do skupin po čtyřech – vyberou si kartičku a na základě společných znaků vytvoří skupiny. Na kartičkách jsou pojmy: NACISMUS, ANTISEMITISMUS, KONCENTRAČNÍ TÁBOR, 2. SVĚTOVÁ VÁLKA, ADOLF HITLER.
Společně si vysvětlíme jejich význam a souvislost s dnešní hodinou. Budeme si číst o životě jednoho muže, který prožil dobu 2. světové války. Je to muž z fotografie a jmenuje se Nicholas Winton. Následuje krátká reflexe o práci v kruhu:
Čtení s předvídáním, kopie textu Sir Nicholas Winton (viz Příloha č. 2). Na některé otázky budou žáci ve skupině reagovat písemně na papíry, které mají k dispozici.
Napište na přiložený papír, jak si představujete život pana Wintona během 2. světové války. Následuje 5 minut tvorby a čtení.
Napište, jaké schopnosti, vlastnosti měl pan Winton, aby mohl dokázat to, co dokázal. Následuje 5 minut tvorby a čtení.
Předvídání: Podaří se mu zachránit nějaké děti? Jaké máš pocity z toho, co čteme? Co si myslíš o panu Wintonovi?
Předvídání: Co očekáváte od poslední části příběhu?
Představte si, že slyšíte děkovný projev zachráněných dětí. Jak by asi mohl vypadat? Pokuste se ho napsat.
Četba projevů.
Sedněte si zpět na svá místa a vezměte si sešit. Napište závěrečné hodnocení dnešní hodiny (co se vám líbilo a nelíbilo, jak vás zaujalo téma, jak se vám pracovalo ve skupině). Během psaní se prosím vyjádřete k těmto otázkám:
Na závěr sedíme v kruhu, čteme si reflexe, pokusíme si definovat, co je to úcta, obdiv. Za jakých okolností tato slova používáme a zda je používáme i k lidem v rodině, ve svém okolí.
Žáci
V hodině literatury jsme si četli a povídali o panu Wintonovi. Pokusíme se opět si ho připomenout pomocí pětilístku. Pětilístek už jsme několikrát psali, přesto zopakuji zásady psaní. Následuje samostatná práce a čtení pětilístků – na tabuli zapisuji přídavná jména, která by mohla vyjadřovat vlastnosti člověka, a slovesa.
V učebnici si najdeme pravidla psaní charakteristiky, žáci si je přečtou a píší charakteristiku pana Wintona.
Zdroje informací: fotografie, text, poznámky v sešitě, pětilístek, slova na tabuli.
Čteme si naše práce, hodnotíme se navzájem - kdo vystihl podstatné věci z jeho života, kdo na nějakou důležitou událost zapomněl, opravujeme formulace vět, hodnotíme přednes, citujeme charakteristiku přímou a nepřímou apod.
Nicholas
poctivý, dobrý
pomáhá, chrání, pracuje
Zachránil děti a přežil válku.
zachránce
Nicholas
obětavý, cílevědomý
pomáhá, věří, nevzdává se
Nikdy se kvůli válce nevzdával.
1 (jednička)
Sir Nicholas Winton je už velmi starý člověk, má 97 let, toho by se dnes dožila má prababička. Nikdy jsem ho neviděla, neznám ho, jen jeho činy. Narodil se roku 1909 v Anglii rodičům židovsko-německého původu a měl 2 sourozence. K lidem se choval dobře. Je velice činorodý. Jeho šlechetnost se projevila na práci, kterou dělal za 2. světové války. Vždyť se mu podařilo zachránit 669 židovských dětí před nacisty a antisemity! V roce 1942 vstoupil do RAF, ale nemohl válčit kvůli slabému zraku. Přesto létání zůstalo jeho koníčkem. Podle mě to je velice obětavý a činorodý člověk a velmi si vážím jeho činů. Mám k němu respekt.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí.
Ostatní články seriálu: