1. Žáci sedí v kruhu. Každý dostane jeden list papíru s fotografií. Na spodní okraj zaznamená první dojem, papír přeloží a pošle jej po kruhu dalšímu účastníkovi.
2. Když zaznamenají první dojem všichni ke všem fotografiím, rozbalí si svou první fotografii a přečtou si první dojmy ostatních.
Osoby z fotografií můžete představit i s jejich životním příběhem.
Cílem dílny bylo ukázat učitelům způsob, jak pracovat ve výuce se stereotypy a předsudky o stáří. Zároveň měli účastníci kurzu úkol zformulovat argumenty proti nejčastějším předsudkům o stáří, s využitím učiva z předchozích dílen a přednášek.
1. Jaký je slovotvorný původ slova předsudek? Napište slova příbuzná.
Předsudek – předem učiněný nebo tradovaný pochybený závěr nebo zaujatý ustálený názor, chovat se bez předsudků – bez ohledu na společenské formy (SSČ)
Před – sudek – soudit – přemýšleti, sudovati – mysliti si, umíniti si, sudba – osud, z ruštiny (Václav Machek, Etymologický slovník j. č.)
Stereotyp – navyklý ustálený úkon, způsob reagování, jednání (SSČ)
– zevšeobecňující mínění a hodnocení toho, k čemu se vztahuje
– není výsledkem přímé zkušenosti, je přebírán a udržuje se tradicí
– předsudek vnímán jako negativní stereotyp
2. Jaké jsou významy slov, která jste napsali? Jaké situace vám evokují?
3. Zamyslete se, jestli (a jaké) existují předsudky vůči profesním, etnickým či zájmovým skupinám, do nichž patříte. Jsou vaše vlastnosti v souladu s obsahem předsudku?
4. Pokuste se formulovat nejčastější stereotypy nebo předsudky o stáří.
5. Zapište je na nafukovací balonek. Je možné nalézt podobnost mezi předsudky a balonkem?
Stáří = moudrost
Stáří nic nepotřebuje
Stáří = odchod do důchodu
Staří lidé si pořád na něco stěžují
Staří zabírají místo mladším
Stáří = nemoc, nemohoucnost
Staří volí komunisty
Staří mají plno času
Staří jezdí tramvají ve špičce
6. Hledejte a formulujte argumenty proti těmto předsudků, tak aby byly použitelné při výuce, pokud by se daný předsudek objevil v diskuzi s žáky.
7. Balonek s předsudkem, proti kterému skupina nalezla argumenty, lze píchnout = předsudek splaskne.
Pracovní list je vytvořen ke stejnojmenné výstavě, kterou uspořádala Diakonie ČCE v roce 2005. Předpokládáme, že se stejně dobře dá využít k úvodu a reflexi lekce, hodiny nebo projektu o stáří. Jednotlivé formulace otázek jsou vázány na původní doprovodné texty k výstavě a dají se upravit dle cílů vaší výuky.
Následuje reflexe:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Mezigenerační vztahy a stárnutí.
Ostatní články seriálu: