Odborné články Základní vzdělávání Cvičení paměti pro každý věk: Hry s písmeny a slovy
Odborný článek

Cvičení paměti pro každý věk: Hry s písmeny a slovy

25. 8. 2014
Základní vzdělávání
Autor
Jitka Suchá

Anotace

Vybrané úlohy v článku zastupují dílčí kapitoly knihy, které jsou připraveny podle toho, která kognitivní funkce je převážně procvičována (dlouhodobá paměť trvalá, krátkodobá paměť, slovní zásoba, koncentrace pozornosti, logické myšlení, myšlení v souvislostech).

Úvod

Nabízíme ukázku z knihy Cvičení paměti pro každý věk, která obsahuje testy na paměť a logiku. Úlohy na různá témata jsou jednoduché i náročnější. Kniha obsahuje také stručný teoretický úvod o kognitivních funkcích a návody, jak si uchovat mozek co nejdéle svěží. V závěru knihy je klíč ke správnému řešení, ve kterém si jedinec může zkontrolovat své odpovědi a úroveň svých znalostí.

Čísla s významem - dlouhodobá paměť trvalá

- k jednotlivým číslům musí žák připsat nejvíce asociací, které ho k číslu napadají (např. 60 - kopa, minut v hodině, sekund v minutě atd.).

 - žáci mohou pracovat ve skupinkách (více hlav, víc ví) a mezi sebou soutěžit. Skupinka, která vymyslí nejvíce asociací/souvislostí, získává bod.

Příbuzenské vztahy - krátkodobá (recentní) paměť

- žák si přečte krátký příběh, poté si zakryje daný text a odpovídá na položené otázky pod textem

- jedná se o procvičování krátkodobé paměti a pozornosti

Přesmyčky hradů a zámků (slovní zásoba)

- v této úloze žáci hledají v přeskupených písmenech názvy hradů a zámků

- toto cvičení se dá modifikovat na jakékoliv jiné názvy, např. jména splužáků ve třídě, učitelů, názvy obcí v okolí školy

- žáci si mohou zadávat úlohy navzájem, např. připrav 5 přeskupených slov z oblasti dopravy pro svého souseda v lavici, atd.

Spojování jmen - koncentrace pozornosti

- úloha je zaměřena na žákovu pozornost. Úkolem je spojit tužkou jednotlivá jména podle abecedy (od A do Z) s tím, že od každého písmene je tu zastoupeno pouze jedno jméno. Také jsou použity různé styly písma.

- žáci si mohou měřit čas, kdo spojí všechna jména podle abecedy v nejkratším čase

- stejným způsobem (podle abecedy) se mohou seřadit žáci ve třídě, ve skupinkách, mohou se řadit také podle data narození (měsíc a den), atd.

Přiřazování přídavných a podstatných jmen (logické myšlení)

- v levém sloupci jsou zapsána přídavná jména a pravém sloupci jména podstatná. Úkolem je spojit do dvojice přídavné a podstatné jméno, např. kanadský žertík, maďarský guláš atd.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Cvičení paměti pro každý věk.


Další doporučené materiály z Metodického portálu k tématu:

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
489.26 kB
PDF
Cvičení paměti pro každý věk
Autor
Jitka Suchá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída