Přípravy poskytlo Občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na www.odyssea.cz. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu „Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze". Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Průběh vyučování a časový odhad
PRVNÍ VYUČOVACÍ HODINA
Prezentace jedné skupiny žáků na téma kovy, kterou vytvořili v minulé vyučovací hodině (7 minut)
Individuální a skupinová práce (20 minut)
Po ukončení prezentace vyučující rozdá žákům připravený pracovní list, na kterém je napsáno šest tvrzení týkajících se kovů. O jejich pravdivosti se žáci rozhodují a svou volbu zakřížkují do prvního sloupce v tabulce pracovního listu. Poté žáci o stejných tvrzeních rozhodují ve dvojicích. Pokud nemají stejnou verzi, musí se navzájem shodnout na jedné eventualitě, kterou společně zakřížkují ve druhém sloupci tabulky pracovního listu. Stejně jako ve dvojicích postupují žáci také ve čtveřicích, které vznikly vytvořením skupin stejných jako v minulé hodině, kdy si žáci na téma kovy připravovali prezentace.
Pak se na odpovědích musí shodnout celá třída, například formou hlasování (předposlední sloupeček tabulky), a po ukončení aktivity vyučující prozradí správné výsledky.
Reflexe (8 minut)
Následuje reflexe na porovnání práce individuální, ve dvojicích a skupinové.
Hodnocení (7 minut)
Žáci hodnotí, kdy se jim pracovalo nejlépe, jakými argumenty se navzájem přesvědčovali o správnosti tvrzení, a celá třída společně vytvoří pravidla skupinové práce, která vyučující zapisuje postupně na tabuli.
Doplňující informace
Metody vyučování
|
|
|
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a - číslováno podle hlavních cílů OSV popsaných výše |
|
|
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace) |
Žáci ústně referují o průběhu práce na cvičení „Pravda x Nepravda" |
|
ZŠ |
Gymnázium Elišky Krásnohorské |
|
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování |
||
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost) |
Přesně formulovat instrukce |
|
S jakými problémy (obtížemi) jsem se během vyučování setkal/a |
Aktivita proběhla bez obtíží |
|
Co bych příště udělal/a jinak (jak bych upravil/a tuto přípravu) |
------- |
Úkol: Přečtěte si následující výroky a rozhodněte, zda jsou pravdivé, či nepravdivé. Svá tvrzení zaznamenávejte do tabulky.
Výroky:
1) Kovy se vyznačují elektrickou a tepelnou vodivostí a na očištěném povrchu kovovým leskem. |
2) Za běžných podmínek jsou kovy pevné látky - s výjimkou platiny, která je kapalná. |
3) Kovově lesklý povrch kovů se dlouhodobým působením vzduchu mění. |
4) Kovy můžeme rozlišovat na vzduchu a ve vlhkém prostředí na šlechetné (např. platina, zlato, stříbro) a nešlechetné (např. hořčík, železo, zinek). |
5) Hliník má větší hustotu než měď, ale menší hustotu než sodík. |
6) Železo je magnetický kov, na vzduchu málo odolný. |
Tabulka pro zapsání řešení (P = pravda, N = není pravda):
číslo výroku |
volba jednotlivce |
volba dvojice |
volba skupinky |
volba třídy |
správné řešení |
|||||
|
P |
N |
P |
N |
P |
N |
P |
N |
P |
N |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.