Madlenka a brejličky je novou knihou z nakladatelství Portál. Autorka Lenka Zemanová opět vytvořila tandem s výtvarnicí Michaelou Bergmannovou a výsledkem je nejen půvabná, ale i inspirující knížka.
Příběh malé Madlenky je velmi jednoduchý: jednoho dne zjistí, že špatně vidí. Maminka ji zavede k oční lékařce, která jí předepíše brýle.
Knížku mohou děti číst i jako první čtení, ale také ji mohou učitelé využít jako motivaci pro různé aktivity. Pedagogové mateřských škol či prvního stupně mají jistě daleko více kreativních nápadů. Záleží jen na nich, zda si připraví lekci či tematický den nebo celý projekt.
Můžeme postupovat chronologicky:
Přines svou nejoblíbenější hračku, vyprávěj nám, jak si s hračkou hraješ, co jste spolu zažili pěkného.
Hra se zavázanýma očima: Najdi svou hračku mezi ostatními, najdi hračku, kterou popíšeme, projdi labyrintem s kamarádem, který tě povede.
Výtvarné činnosti: namaluj louku, jaro atd. tak, jak to vidí letec nebo pták z výšky. Jde o zachycení barev, celku, tvarů bez zbytečných detailů (ty vlastně Madlenka pořádně nevidí, ale toto zatím dětem neprozradíme). Je vhodné z časových důvodů pracovat ve dvojici či skupině.
Tady se nabízí různé pohybové aktivity: honičky, hry na sochy, ale můžeme také určovat rostliny, které v parku mohou být, zvířata, která v parku potkáme či vidíme. Bude záležet na učiteli, co si vybere.
Zařadíme prvky dopravní výchovy: křižovatku, rozlišování barev, pohybový diktát; každé dítě zastupuje některý dopravní prostředek a učitel diktuje: modrý autobus jede od prostředního okna zprava doleva ( šikmo, má zastávku vlevo, uprostřed, u…)
Opět se věnujeme smyslovým hrám: zvukové pexeso, voňavé pexeso, hmatové domino atd. vše, co máme k dispozici; povídáme si o tom, jaké to je, když nemáme dokonalý některý ze smyslů, jak se lidé s postižením orientují ve světě. Může vzniknout myšlenková mapa, nástěnka, magnetická tabule atd.
Oblíbená hra na doktory: děti hrají v roli, učitel může vymýšlet různé zápletky. Můžeme hrát na řemesla, hledat další povolání. Nasadíme si růžové brýle a vidíme všechno hezké. Co vidíme? Vystřihneme brýle různých tvarů, dozdobíme.
Děti nakreslí nějaký detail z druhého úkolu: květinu z louky, mušli z pláže, list stromu; vystřihnou, vytrhnou a dolepí do původního obrázku - vznikne koláž.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Madlenka a brejličky. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.