Na předloze jsou obrázky čtyř stromů v jednotlivých ročních obdobích. Stromy jsou zakresleny v pořadí jaro, léto, podzim, zima. Předlohu doplňují čtyři postavičky dětí v oblečení, které odpovídá daným ročním obdobím. Varianta pomůcky, kdy jsou odděleny jednotlivé kartičky se stejnými stromy, je doplněna sadou charakteristických obrázků pro jednotlivá období (sněhulák, velikonoční kuřátko, hromada listí, vločka, děvče v plavkách, lyžař apod.).
Dítě přiřazuje (páruje) postavičky v odpovídajícím oblečení pod příslušné stromy. V další aktivitě pracuje s jednotlivými kartičkami stromů. Musí je nejprve seřadit ve správném pořadí podle toho, jak za sebou následují roční období. Obtížnost aktivity se zvyšuje – úkoly gradují. Dítě přiřazuje charakteristické obrázky pod jednotlivé stromy, tvoří skupiny podle charakteristické vlastnosti. Vyžadujeme zdůvodnění (argumentaci), vedeme diskuzi, zda může být daný obrázek zařazen i do jiného ročního období (např. pampelišky lze zařadit do jara i léta).
Pohádkové bytosti (např. Křemílek a Vochomůrka), které k sobě budou přiřazovány, tvoří charakteristické dvojice.
Na jednom dílku s postavičkou je zakreslen geometrický útvar (kruh, trojúhelník, čtverec apod.), na druhém dílku s odpovídajícím výřezem je druhá postavička z dané dvojice (viz video). Útvary a jim odpovídající výřezy jsou záměrně umístěny v některých případech ve stejné a někdy v nestejné výši.
Dítě hledá odpovídající dvojice. Řídí se tvarem výřezu a dvojicí pohádkových hrdinů. Kontrolou je složený obrázek ve formátu A4. Může se stát, že děti některé postavičky neznají. Toho lze využít jako motivaci pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
První sadu tvoří obdélníky téže barvy. Každý z nich je rozdělen na dvě samostatné části. Ty mohou mít zajímavý a neobvyklý tvar (viz video). Ve druhé sadě jsou rozstříhané obdélníky různých barev a odstínů.
Dítě pracuje s první sadou. Přiřazuje a skládá k sobě vždy dvě části obdélníku tak, aby výřezy „zapadaly“ do sebe. Přiřazuje nejprve zřejmé dvojice (např. s oblou hranicí), poté intenzivně pracuje ruka a s dílkem otáčí tak, aby do sebe dílky zapadly. Připravené obdélníky jsou v jedné barvě proto, aby se dítě neřídilo barvou, ale tvarem.
Při práci s druhou sadou dítě nejprve třídí dílky podle barvy a potom je teprve skládá k sobě. Pro menší děti použijte výrazné barvy pro větší rozlišení.
Projekt byl financován MŠMT v rámci Programu na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání v roce 2013.
Webové stránky s podrobnějšími informacemi o projektu: http://www.vospspgs.cz/?sekce=125/
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Manipulativní činnosti v matematice.
Ostatní články seriálu: