Odborné články Speciální vzdělávání Poruchy pozornosti a hyperaktivita u dospělých
Odborný článek

Poruchy pozornosti a hyperaktivita u dospělých

18. 2. 2014
Speciální vzdělávání
Autor
A. Munden, J. Arcelus

Anotace

Článek nabízí pohled do světa dospělých, kteří se potýkají s obtížemi vyplývajícími z diagnózy ADHD. Čtenář se dozví, jak často se ADHD objevuje v dospělém věku, jak se diagnostikuje, léčí a v neposlední řadě, jaká úskalí přináší svým nositelům.

Dopad ADHD na život postiženého

V dětství i během dospívání může triáda klíčových symptomů, která stojí v pozadí ADHD, značně znepříjemnit život postiženým i lidem okolo.

Nedostatek pozornosti může vést k potížím při přednáškách a jednáních, i při hlubokém čtení. Dospělí se dají snadno vyvést z rovnováhy, unikají jim informace, přehlížejí podrobnosti a dělají chyby z nepozornosti. Chybují v pravopise, v počtech, při jízdě autem se pletou třeba při sjíždění z dálnice, protože se nechají odvést od činnosti, kterou se právě zabývají. Toto jim během školní docházky i v pracovním životě může znemožňovat naplnit celý svůj potenciál a zamezit „dosažení vlastních cílů“.

Zklamání může nastat i ve společenských situacích, protože člověk s ADHD ztrácí nit hovoru, což může vést i k rozpadu vztahů. Potíže, které tito lidé zažívají při plánování úkolů a sebeorganizaci (často značné omezení roztržitostí), mohou mít za následek to, že jsou považováni za loudavce nebo lenochy a nespolehlivé jedince. Bezpočet problémů plyne ze zapomínání věcí, například peněženek a pasů, z pozdních příchodů nebo zapomínání na domluvenou schůzku.

Hyperaktivita se u dospělých vyskytovat může a nemusí. Někdo nedokáže nikdy zůstat v klidu nebo relativně nečinně. Takoví lidé se budou netrpělivě vrtět, donekonečna poposedávat na přednáškách, na koncertech, v divadle.

Impulzivita vede k potížím počkat na cokoli, například v restauraci nebo při dopravní zácpě. Dospělí s ADHD zcela zbytečně a bezhlavě riskují při řízení, neuváženě předjíždějí.

Ačkoli následující podmínka není součástí diagnostických kritérií ADHD, mnoho lékařů, kteří mají s diagnostikováním a léčbou této poruchy zkušenosti, uvádí u svých pacientů krajní změny nálady, podrážděnost a frustraci. Postižení často špatně snášejí stres a snadno propadají špatné náladě.

Vyšetřování a diagnostika ADHD u dospělých

Postup vyšetřování a diagnostiky ADHD u dospělých by se měl do značné míry shodovat s postupem u dětí. Pravděpodobně však bude obtížné získat přesné, relevantní zpětné podrobné informace o dětství osoby, nezbytné k tomu, aby se dalo říci, zda se jedná o pokračování celoživotní poruchy.

Diagnóza je klinická záležitost a musí se stanovit pouze po pečlivém a všestranném vyšetření. Protože je obtížné oddělit ADHD od jiných psychických diagnóz a protože výskyt dalších duševních onemocnění je u dospělých s ADHD poměrně vysoký, měli by diagnózu stanovovat pouze psychiatři, kteří mají zkušenosti s ADHD jako s chorobou přidruženou k jiným potížím s duševním zdravím.

Vyšetření musí zahrnovat podrobný pohovor s postiženým a je-li to možné, i s jeho příbuznými či přáteli, kteří ho znají celý život. K tématům, o kterých je třeba se něco dozvědět, patří přítomnost klíčových symptomů ADHD v dětství, stupeň nedostatečnosti a potíže, které způsobuje, i pokusy, které byly učiněny směrem k nápravě těchto problémů.

Lékař bude muset hledat známky a symptomy jiných duševních onemocnění, psychických nebo behaviorálních potíží a charakteristických povahových rysů, které by mohly zjevné symptomy ADHD ovlivnit nebo které se vyskytly ve stejné době. Tyto informace je třeba postavit do kontextu proti rodinné, lékařské anamnéze, vztahovým a životním zkušenostem. Lékař bude muset porovnat tyto údaje s údaji, které má k dispozici z jiných zdrojů, například od příbuzných, ze školního hodnocení, z korespondence s jinými odborníky, kteří již s pacientem během jeho života pracovali.

Lékař doplní informace o fyzické a další vyšetření, jak jsme se již dříve v knize zmínili. Možná bude třeba použít testovací formuláře, možná bude potřeba udělat průběžný test chování. Testovací škála, která se v současné době používá k vyšetřování ADHD u dospělých, zahrnuje Wenderovu posuzovací škálu Utah (Wender Utah Rating Scale), Brownovu posuzovací škálu (Brown Attention-Activation Disorder Scale, BAADS), Copelandovu škálu příznaků poruchy pozornosti pro dospělé (Copeland Symptom Checklist for Adult Attention Deficit Disorder) a Triolovu škálu pro posuzování poruch pozornosti u dospělých (Triolo‘s Attention-Deficit Scales for Adults, ADSA).

Ačkoli tyto testy neobsahují normativní údaje a obvykle nejsou považovány za testy diagnostické, jsou užitečné pro stanovení typu a stupně daných příznaků.

Lékaři stále považují kritéria DSM-IV, ačkoli ne zcela odpovídají, za nejuznávanější a z vědeckého hlediska nejplatnější soubor kritérií. Lékař může vyšetření pacienta doplnit o standardní test IQ nebo může použít jiný screeningový test, jakými jsou například škály na zjištění přítomnosti depresí a úzkostí či škály manželského souladu.

Léčba dospělých s ADHD bez použití léků

U dospělých bude potřeba vyřešit mnoho problémů, na které léky nezabírají. Může k nim patřit nedostatek sebevědomí, citová a společenská izolace, pocity vzteku, problémy s uspořádáním času, sklony k vyhýbavosti a snaze uniknout před obtížnými úkoly.

Dospělý s ADHD bude muset probrat tyto otázky s psychiatrem, u kterého je v péči, bude třeba vypracovat postupový plán, v němž budou kromě otázek společenských a pracovních zahrnuty také psychoterapeutické plány. Mnoho výše popsaných technik se dá použít i pro dospělé a psychiatrovi se může podařit přizvat na pomoc i další členy týmu pečujícího o duševní zdraví pacienta.

Ve výzkumu ADHD u dospělých zůstává velký kus práce, zejména pokud se týče klinických výzkumů, které mohou pomoci zodpovědět potřebné otázky. Je třeba urychleně vytvořit účinné služby v oblasti vyšetřování a léčby.

Budeme-li věřit, že pokud bude povědomí o ADHD a účinných léčbách dále narůstat a lidé s ADHD budou diagnostikováni a léčeni co nejdříve, bude možnémnohým problémům předejít.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Poruchy pozornosti a hyperaktivita.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
A. Munden, J. Arcelus

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Speciální vzdělávací potřeby