Brainstorming (max. 5 minut) na téma Naše oblíbené postavičky z večerníčků. Učitel zapisuje na tabuli jména postav a podněcuje žáky, aby stručně vyjádřili důvody svých sympatií.
Představme si, že se víla Amálka, Rumcajs, Malá čarodějnice a Křemílek rozhodli kandidovat na prezidenta České republiky. Naším úkolem je připravit jejich předvolební kampaň, tj. volební program, billboard a výstižné heslo. Žáci pracují ve skupinách, které představují reklamní agenturu. Agentury nejprve zpracují profil kandidáta - cílem je vystihnout silné stránky a slabiny osobnosti a vyhledat charakteristické rysy, kterými může zaujmout voliče (příloha - pracovní list).
Příklad vyplněné karty Profil kandidáta:
Se zpracovaným profilem agentura přistoupí k tvorbě volebního hesla. Inspirovat se může z již existujících hesel, která najde např. na internetu:
Po modré společně
Myslíme to upřímně
Myslíme jinak
Klidná síla
S lidmi pro lidi
Heslo by mělo být jednoduché, jasně vyjadřovat postoj kandidáta a jeho vztah k voličům, mělo by zaujmout a dobře se pamatovat. S navrženým heslem agentura připraví volební billboard, opět se může poučit z autentických billboardů:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
|
|||
Posledním krokem, který má reklamní agentura za úkol, je v našem případě zpracování volebního programu. Žáci ve skupinách znovu uvažují, s jakým volebním programem může jejich kandidát uspět, co vyzdvihnout a co naopak upozadit, popř. dokonce zamlčet. Na závěr vyvěsí billboardy a prezentují svého kandidáta. Ve volbách nesmějí hlasovat pro svého kandidáta. Učitel žáky při prezentaci vede ke kultivovanému vyjadřování, podporuje je pochvalou.
Poznámka: Postavičky z večerníčků jsou vhodné především v případě, že se aktivitě budeme věnovat s malými dětmi. Starší žáci je mohou nahradit např. oblíbenými celebritami, spolužáky apod. Večerníkové postavičky také umožňují téma odlehčit a pojmout aktivitu jako hru či recesi.
Cílem aktivity je, aby si žáci uvědomili, že předvolební prezentace kandidátů patří do skupiny reklamních sdělení. Obecným cílem jakékoli reklamy je motivovat příjemce k činu, v našem případě k činu politickému - volbě.
Podle typu jednání, ke kterému reklama svého příjemce nabádá, rozlišujeme tři základní typy:
K dosažení cíle reklama používá několik základních přesvědčovacích technik. Jsou to zejména:
Ve způsobu reklamní komunikace příliš nezáleží na typu reklamy. Stejných strategií lze úspěšně využít, ať veřejnosti předkládáme kandidáta na prezidenta nebo prášek na praní. Žáci proto mohou při tvorbě kampaně plně využívat svých zkušeností s komerční reklamou.
Pokuste se určit dominantní přesvědčovací techniky volebních billboardů výše.
Po prezentaci volebních kampaní následuje vlastní volba prezidenta. Je dobré neprovádět ji bezprostředně, nýbrž nechat billboardy a „veřejné mínění" určitou dobu pracovat. Samotnou volbu můžeme provést tradičně pomocí volebních lístků, nebo prostřednictvím e-mailu a internetu.
Pečlivě sečteme hlasy a vyhlásíme vítěze voleb. Reklamní agentura, která vedla kampaň vítězného kandidáta, zaslouží zvláštní ocenění, avšak vítězství jejího kandidáta nelze připisovat pouze dobře vedené volební (reklamní) kampani.
V moderních společnostech zároveň vzrůstá pocit, že moc lze daleko efektivněji, a možná výhradně, vykonávat pouze prostřednictvím médií. Ovšem situace, kdy média někoho přímo dovedla k politické moci, jsou spíše výjimečné. Výsledky voleb proto nelze připisovat pouze úspěšné kampani či mediálnímu obrazu kandidáta. Konečné rozhodnutí voliče, koho volit, ovlivňuje mnoho dalších vlivů, a to především komunikace v sociální skupině. Také v našem případě o výsledku voleb nerozhodovala pouze volební kampaň, ale také komunikace ve skupině, vzdělání a způsob života, vliv tzv. názorových vůdců, nebo předchozí (často iracionální) sympatie či antipatie ke kandidátovi, postavičce z večerníčka. Učitel vysvětlí žákům, že stejné vlivy působí i v případě skutečných voleb. Úspěch i neúspěch ve volbách proto nelze připisovat pouze médiím a jejich moci. Ostatně obvykle se v souvislosti s médii hovoří spíše o jejich vlivu než o moci. Moc totiž předpokládá možnost donucení, kterou média nemají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.