scénář |
název části programu |
čas (min.) |
co dělají žáci |
čeho tím chceme dosáhnout |
organizace výuky a použité metody |
připomenutí |
Navazujeme |
5 |
odpovídají na otázky, představují své úkoly z předchozího setkání |
připomenutí průběhu a výstupů předchozího setkání, kontrola úkolů |
třída společně; |
motivace |
Hra Místa si vymění |
10 |
hrají hru, sbírají zkušenosti s kladením a zodpovídáním otázek za sebe samé |
aktivizace v začátku setkání, vtažení do tématu, fyzické uvolnění |
hra pro celou skupinu |
příprava na setkání s učitelem jako další produkt projektu |
Studio |
30 |
upraví vlastními silami třídu jako studio s křeslem pro hosta pro následné přivítání učitele jako hosta, vymýšlí a připravují průběh vlídného slavnostního přivítání hosta |
uvědomění si nutnosti společné domluvy o podmínkách zamýšlené činnosti, akceptace dohodnutých mantinelů spolu s pochopením jejich významu |
celá třída společně; |
realizace produktu |
Křeslo pro hosta |
30 |
realizují akci „křeslo pro hosta“ podle svého připraveného plánu, kladou otázky, poslouchají odpovědi hosta-učitele |
žáci si vyzkouší připravit s maximálním využitím vlastních sil, nápadů a dovedností slavnostní přivítání; |
třída společně; |
reflexe a závěr |
Reflexe |
10 |
odpovídají na otázky, uvědomují si a připomínají vybrané nové poznatky |
uzavření projektu a tématu, zopakování průběžných výstupů, ověření osvojených znalostí |
třída společně; |
závěr II |
Hostina – příjemné a již neformální uzavření práce v rámci třídy |
? |
společně snědí nebo si rozdělí dobroty, uklidí prostor třídy |
doznění atmosféry a návratu do obvyklých rolí, ovšem s novými poznatky |
třída společně |
Cíl projektu - Žáci shrnou, co se dozvěděli na předchozích setkáních, a prezentují splněné úkoly.
Čas na přípravu/projekt - 0/5min.
Pedagogů na přípravu/projekt - 0/2
Místo - školní učebna
Na začátku krátce zopakujeme, co se stalo minule.
Cíl projektu - Žáci reflektují svůj prožitek z toho, jaké to je, sdílet informace o sobě.
Čas na přípravu/projekt - 2 min./10 min.
Pedagogů na přípravu/projekt - 2/2
Místo - školní učebna
Pomůcky - židle podle počtu dětí
Společně připravíme židle do kruhu, čelem dovnitř. Počet židlí je počet hráčů minus jedna. Stoupneme si doprostřed kruhu, zatímco žáci sedí na židlích. Vysvětlíme pravidla: Ten, kdo je uprostřed, dá zadání: Místa si vymění ti, kteří si dnes čistili zuby (podmínkou je, že zadávající musí sám splňovat zadání, které dává). Ti ze sedících, kteří zadání splňují, si vymění židle. Sednout si běží i zadávající, který stál uprostřed. Ten, na koho nezbylo místo, si stoupne doprostřed a zadává další podmínku pro ty, kteří si vymění místa.
Je možné (podle toho, jak žáci hru přijímají), abychom v závěru položili i několik zadání na tělo (místa si vymění ti, kteří někdy lhali rodičům, něco vzali bez dovolení, nesplnili daný slib, …). Variantou je hru ukončit a pak již bez přesedávání položit zmíněné těžké otázky (zejména pokud není ve třídě pro zveřejňování takových odpovědí bezpečná atmosféra).
Bezpečnost: Je třeba vytvořit dostatečně velký kruh ze židlí, aby při přebíhání a sedání nedocházelo ke kolizím. Také je třeba dbát o psychické bezpečí všech zúčastněných.
Cíl projektu - Žáci si rozdělí role a přeberou za ně zodpovědnost.
Čas na přípravu/projekt - 0/30 min.
Pedagogů na přípravu/projekt - 1/2
Místo - školní učebna
Pomůcky - papírky na otázky, klobouk, nůžky, fixy, občerstvení a předměty, které si přinesly děti z domova, pruh látky jako přehoz na židli (křeslo), případně svíčky a další výzdoba
Žáci se dozvídají, že přestavíme třídu na studio, abychom v něm mohli uvítat hosta („křeslo pro hosta“). Žáci pak představí, co přinesli z domova (občerstvení, svíčky, čaj, dárečky, …). V první fázi dojde k rozdělení rolí a připravíme třídu tak, aby působila jako studio – překvapení pro hosta.
Rozdělíme žákům role: starost o občerstvení, nápoje, osvětlovač, zapalovač svíček, posel, který pro hosta dojde, doprovod ke křeslu, aranžéři slavnostního místa pro hosta, případně speciální vystoupení, ... Žáci, na které se z nějakého důvodu nedostane role, mohou uvítat třídního hosta jako členové důstojného slavnostního špalíru. Celou zamýšlenou akci uvedení hosta do křesla je potřeba několikrát vyzkoušet a dát žákům prostor k vylepšování podle jejich představ.
Další fází je příprava otázek na lístečky do klobouku.
Je potřeba nenechat žáky „propadnout“ přípravám prostoru, aby byl dostatek času na společné vytvoření otázek pro hosta. Je proto dobré zřídit funkci časoměřiče. Otázky lze připravit dvěma způsoby. První způsob: žáci říkají otázky a „asistent režie“ zapisuje. Výhoda: selekce otázek a zamezení zmnožení stejných, možnost žáky směřovat a povzbuzovat a inspirovat při vymýšlení otázek (např. Představte si, že host byl také holčička/chlapeček, co byste rádi věděli o jeho/jejím dětství?). Druhou variantou je postupovat tak, že necháme každého napsat dvě otázky na papírek samostatně. Výhodou je kratší čas na přípravu otázek a jejich autentičnost. Nevýhodou je, že se některé otázky mohou opakovat.
Cíl projektu - Žáci zjišťují informace o hostovi.
Čas na přípravu/projekt - celý předchozí blok (30 min.)/30 min.
Pedagogů na přípravu/projekt - 0/1 (moderuje)
Místo - třída
Pomůcky - vše z předcházejícího přípravného bloku (klobouk s otázkami apod.)
Po „klapce“ se rozběhne „akce Setkání“. Posel může dojít pro hosta, třída ho přivítá potleskem a určení žáci ho usadí, nabídnou mu občerstvení a přivítají po svém dle předchozí přípravy. Po úvodním přivítání ve studiu vložíme komentář: Ocitl jste se v křesle pro hosta a žáci si kromě uvítání pro vás připravili i otázky. Posléze žáci posílají po kruhu klobouk, vytahují otázky a pokládají je hostovi.
Po zodpovězení všech otázek žáci věnují hostovi obrázek Indiánské jméno, který mu doma namalovali (a případně i drobnosti, které mu přinesli – kamínky, květiny, …). Pokud nastane situace, že host nechce na některou z otázek odpovědět, lze to využít jako příležitost ke vstupu a komentáři, že si host stanovil osobní hranici a nepřeje si, aby ji žáci respektovali. Je dobré zdůraznit (vysvětlit), proč je vhodné respektovat hranici, kterou si druhý určil. Je dobré případnou společnou oslavu (obdarovaný host může pozvat všechny ke stolu) uskutečnit až po závěrečném ohlédnutí (aktivita Hostina).
Cíl projektu - Žáci reflektují, co se o hostovi a v průběhu celého projektu dozvěděli.
Čas na přípravu/projekt - 0/10 min.
Pedagogů na přípravu - 1/2
Místo - třída
Pomůcky - záznamový panel, který vznikal po celou dobu projektu
Žáci se shromáždí u panelu. Společně se ohlédneme za celým cyklem. Pokládáme žákům otázky, např.: Jakému tématu jsme se společně věnovali? Jaké různé hranice jsme zkoumali? Jaké hranice jsme překročili? Co je dobré udělat, než se vydáme za hranice? O co je třeba při „cestě za hranice“ dbát a proč?
Je vhodné vlídně ukončit „Křeslo pro hosta“ např. tím, že vyzveme všechny (včetně hosta), aby se shromáždili u záznamového panelu, kde proběhne uzavření celého projektu. Je žádoucí, abychom kladli žákům otázky týkající se toho, co se naučili, co si uvědomili, co si vyzkoušeli.
Cíl projektu - Žáci společně oslavují zakončení projektu.
Čas na přípravu/projektu - 0/5 min. + následná přestávka
Pedagogů na přípravu/projektu - 0/2
Místo - školní učebna
Host může žáky pohostit tím, co dostal darem. Jde o možné uzavření setkání v rámci třídy, pokud je dostatek času. Pokud ne, je vhodné se domluvit, při jaké blízké příležitosti a jakým způsobem se o všechen materiál, který žáci přinesli, třída podělí.
Článek je zpracován na základě metodické příručky Cesta za žákovskými projekty vzniklé v projektu Klíčový rok. Kolektiv autorů, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-0-9. |
Projekt je podpořen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Hranice a prolínání.
Ostatní články seriálu: