Je nesmírně důležité pečovat ve školní třídě o dobré vztahy. Vést žáky k tomu, aby se podporovali, pomáhali si, respektovali se a uvědomovali si chování nejen k sobě samým, ale i k ostatním spolužákům. V této lekci chci přiblížit techniku, kterou je možné s žáky realizovat ve školní třídě, v přírodě, na školním hřišti a která je důležitá pro posílení atmosféry ve skupině.
Kláda
K aktivitě potřebujete spadlou kládu stromu, ve školní třídě lavičku. Žáci si musí všichni stoupnout na kládu a podle klíče, který zadá učitel, se na kládě srovnat. Žáci mohou chodit pouze po kládě, nesmí spadnout. V případě, že někdo spadne, musí se vrátit na konec klády. Ostatní mohou žáka, který jde po kládě samozřejmě přidržovat apod. Doporučuji celé třídě měřit čas, za jakou dobu úkol třída stihne splnit.
Co důležitého v průběhu aktivity žák dělá:
Co může přinést tato aktivita žákovi
Instrukce
Reflexe po činnosti
Reflexe je po této činnosti velmi důležitá a myslím si, že i rozhodující. Aktivita bývá totiž pro žáky často obtížná i přestože je zadán jednoduchý klíč. Žáci se často začnou hádat, překřikovat, strkat se, shazovat se z klády. Je proto vhodné využít tyto situace pro další práci ve skupině. Velmi často se zde objeví nějaký konflikt, nějaká situace - je zde proto nutné reflexi zaměřit na specifické situace, které se během aktivity vyskytly.
Doporučuji zaměřit se na:
Doplňující otázky při reflexi:
Poznámka: Vzhledem k tomu, že žáci jsou po této aktivitě plni dojmů, zážitků a chtějí toho hodně říci, je dobré stanovit si nějaké pravidlo pro mluvení. Např. Podávání nějakého předmětu, tedy pravidlo: Kdo má větev, může mluvit.
Během této aktivity se velmi často vyskytují pro žáky obohacující situace. Žáci si často uvědomí, jak se k sobě ve třídě chovají, co by měli zlepšit na svém chování. Po proběhlé reflexi si chtějí žáci často aktivitu vyzkoušet znovu a záleží jim na tom, zda se jim aktivita povede lépe, zda obstojí jako skupina. Zde je možná udělat znovu reflexi a zaměřit se na změnu a na zlepšení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.