[3 minuty] Učitel nalepí na tabuli obrázky (viz příloha Obrázky). Žáci popíší ve francouzštině aktivity na obrázku. Hádají, jaké bude téma dnešní hodiny. Učitel napíše na tabuli prázdná políčka. Principem hry šibenice je, aby žáci uhodli slova „le loisir et le passe-temps“.
Učitel sdělí žákům, že cílem dvouhodinového bloku bude poznat volnočasové aktivity spolužáků, vyjádřit frekvenci těchto aktivit, naučit se vytvořit graf a vyhodnotit výsledky.
[7 minut] Žáci napíší na papírek 3 věty o svých volnočasových aktivitách a to s různou pravdivostí (např. 2 pravdivé a 1 nepravdivá). Učitel napíše na tabuli vzor.
Poté žáci vytvoří trojice nebo čtveřice. Prezentují si vytvořené věty a spolužáci hádají, které jsou pravdivé a které nepravdivé. Za každou uhodnutou větu dostanou bod. Žáci s nejvíce body vyhrávají. V češtině se zeptáme, zda některé informace byly pro žáky nové, zda je někdo překvapil nebo naopak.
[5 minut] Učitel napíše na tabuli nadpis „La fréquence“ a pod to „toujours, souvent, parfois, rarement, jamais“. Řekne příklady ve francouzštině. Žáci zkusí podle příkladů odvodit, co které slovo znamená.
Učitel rozdá pracovní listy (viz příloha 2. Fiche eleve CLIL). Žáci seřadí podle frekvence příslovce ve francouzštině. Poté zkontrolují ve dvojici a ve čtveřici.
[5 minut] Učitel přečte náplň svého volného času. Žáci hádají, co je pravda a co nepravda. Nakonec vyhodnotí správnost.
[5 minut] Učitel řekne žákům, aby se podívali na diagram a zeptá se, co jim tvar připomíná. V češtině je to koláčový graf nebo výsečový graf, v angličtině pie-chart. Položí otázku, zda mají nápad, jak by mohli tento graf nazývat Francouzi (le diagramme en camembert). Žáci dostanou tři minuty na doplnění vět, které se týkají diagramu. Poté společně zkontrolujeme.
[15 minut] Žáci vytvoří dvojice. Každý žák připraví ve francouzštině tři věty (dohromady dvojice šest vět). Osloví minimálně 4 spolužáky – každý položí tři věty, které vytvořil. Na základě výsledků vytvoří ve dvojici koláčový graf volného času. Koláče vystavíme na lavicích, žáci si je prohlédnou a najdou ten, který se nejvíc podobá tomu jejich.
[5 minut] V kroužku učitel s žáky v češtině shrne, co se dozvěděli nového o spolužácích, co jim aktivity v hodině přinesly a které informace si pamatují.
Žáci si nakreslí každý svůj "koláč volného času", do kterého napíší, jak kterou aktivitu často provozují podle vzoru koláčového grafu na první stránce. Použijí minimálně 6 vět.
[8 minut] Další navazující hodinu učitel začne s aktivitou s kostkou (viz příloha Kostka). Každý žák vytvoří dvě originální věty, které poté bude pokládat vybraným spolužákům.
Učitel začne se svojí připravenou větou. Vybere jednoho žáka, kterému dá kostku. Učitel položí otázku např. „Tu es vert“? Žák hodí kostkou a podle toho, které příslovce mu padne, tak vytvoří odpověď, např. „Oui, je suis souvent vert.“
[10 minut] Žáci si připraví doma vypracovaný koláčový graf. Vytvoří si skupinky po čtyřech, ve kterých si navzájem prezentují své grafy ve francouzštině (přečtou věty). Vysvětlují podrobněji v češtině, proč zrovna tímto způsobem nakreslili graf, proč věnovali daný prostor daným aktivitám. Tři spolužáci následně zhodnotí, zda je vytvořený technicky a obsahově správně. Když bude v pořádku, nakreslí každý na dolní kraj grafu svůj emotikon („smajlíka“).
[5 minut] Diskuze ve skupině. Žáci dostanou za úkol ve stejné skupině vyhodnotit obsahy grafů a to podle následujících bodů, které učitel napíše na tabuli.
[7 minut] Žáci vyberou ve skupině svého mluvčího. Ten prezentuje výsledky bodů A - D. Učitel poté uzavře toto téma celkovým shrnutím informací.
Žáci položí své grafy na lavici a dostanou čas na prohlédnutí ostatních grafů ve třídě.
[5 minut] Žáci vyplní tabulku a nakreslí bod na linku podle svého subjektivního pocitu, zda byly splněny cíle, které jsou vypsány v autoevaluaci a se kterými učitel seznámil třídu na začátku bloku.
[10 minut] Učitel položí na jednu stranu místnosti papír s napsaným „oui“ a druhý papír s „non“. Vymezí pomyslnou čáru, jako je ta na pracovním listě ve cvičení 6. B. Žáci se postaví do místnosti podle toho, jak nakreslili bod na čáře. Poté se posadí všichni do kolečka a vyhodnotí splnění cílů bod po bodu v souladu s autoevaluací. Odpoví na otázku, zda poznali lépe své spolužáky díky aktivitám, zda jim blok připadal přínosný a co bylo problematické a bude potřeba ještě procvičit.
Učitel na konci hodiny vybere grafy a zkontroluje, případně může ohodnotit známkou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.