Odborné články Základní vzdělávání Česká školní inspekce představuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012
Odborný článek

Česká školní inspekce představuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012

Anotace

Spolu s dalšími 64 zeměmi světa se Česká republika také v roce 2012 zapojila do mezinárodního šetření dovedností patnáctiletých žáků v klíčových gramotnostech - PISA. V tomto šetření byla hlavní testovanou oblastí matematická gramotnost (naposledy tomu tak bylo v roce 2003). Garantem a realizátorem tohoto klíčového mezinárodního šetření pro Českou republiku je Česká školní inspekce.

Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání představili na tiskové konferenci dne 3. prosince 2013 ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys, ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a národní koordinátorka projektu PISA Jana Palečková.

„Obecně můžeme konstatovat, že v matematické gramotnosti jsou výsledky českých žáků jednoznačně lepší než v roce 2009, u čtenářské gramotnosti již k poklesu výsledků nedochází a čeští žáci zaznamenali oproti roku 2009 rovněž zlepšení. Výsledky našich žáků v přírodovědné gramotnosti jsou dokonce dlouhodobě nadprůměrné,“ sdělil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys

Základní zjištění 

V matematickém testu nejlépe uspěli žáci sedmi asijských zemí, výrazně nejlepšího výsledku dosáhli žáci ze Šanghaje. Výsledek českých žáků v matematice byl průměrný. Podstatně se však zvětšil podíl českých patnáctiletých žáků s nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti (na jednu pětinu). I když se výsledky českých žáků v matematice od roku 2003 zhoršily, oproti předchozímu cyklu v roce 2009 doznaly zlepšení. 

V matematice měli ve většině zúčastněných zemí včetně České republiky lepší výsledek chlapci než dívky. V oblasti čtenářské gramotnosti tomu však bylo naopak, přičemž v České republice byl rozdíl ve prospěch dívek statisticky významný. V přírodních vědách lze rozdíl mezi výsledky českých chlapců a dívek považovat za nevýznamný. 

V oblasti čtenářské a přírodovědné gramotnosti si opět vedli nejlépe žáci asijských zemí. Výsledek českých žáků v oblasti čtenářské gramotnosti byl průměrný. Od roku 2009 se však statisticky významně zlepšil. V oblasti přírodovědné gramotnosti se v období od roku 2009 výsledek českých žáků rovněž zlepšil, takže byl v roce 2012 opět nadprůměrný. 

Počty získaných bodů

  2009 2011 Trend
Čtenářská gramotnost 478 493 +
Matematická gramotnost 493 499 +
Přírodovědná gramotnost 501 508 1

Další zjištění 

Česká republika byla v roce 2012 jednou z pěti zemí OECD s nejsilnějším vlivem socioekonomického zázemí na vzdělávací výsledky žáků a ve srovnání s rokem 2003 tento vliv ještě zesílil. Navíc se podle výsledků šetření PISA řadíme k zemím, kde mají žáci s podobným zázemím tendence shromažďovat se ve stejných školách a kde vzdělávací systém funguje spíše selektivně. 

Čeští žáci v matematice vykazují ve srovnání se žáky ostatních zemí OECD podprůměrnou sebedůvěru, která výrazně negativně ovlivňuje jejich výsledky. Zhoršení průměrného výsledku v matematice od roku 2003 u nás bylo doprovázeno statisticky významným zhoršením průměrné hodnoty indexu charakterizujícího vztah žáka ke škole. Hodnota dalšího indexu vypovídajícího o tom, zda žák považuje školu za přátelské prostředí, poklesla od roku 2003 u českých žáků tak, že byla v roce 2012 nejnižší v zemích OECD. 

V oblasti matematické gramotnosti se v České republice od roku 2003 statisticky významně zhoršily výsledky žáků všech druhů škol. Na zlepšení průměrného výsledku českých žáků v matematice od roku 2009 se podíleli zejména žáci základních škol, kteří dokázali vykompenzovat další zhoršení výsledků žáků víceletých gymnázií a nematuritních oborů středních škol. Výsledky žáků na základních školách se od roku 2009 statisticky významně zlepšily také v oblasti čtenářské a přírodovědné gramotnosti. 

Výrazně nejslabšího výsledku v oblasti matematické gramotnosti dosáhli žáci Jihočeského kraje a jejich podíl ve skupině patnáctiletých žáků s nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti patřil ve srovnání s ostatními kraji k nejvyšším. Přitom v roce 2003 byla úspěšnost jihočeských žáků ve srovnání s ostatními kraji průměrná. Naopak dříve průměrní žáci z Pardubického kraje měli v roce 2012 nejlepší výsledek. Nejmenší zastoupení slabých žáků bylo zjištěno v Karlovarském, Plzeňském a Pardubickém kraji

„Výsledky mezinárodního šetření PISA nám poskytují velmi cenné informace, s nimiž je však třeba dále pracovat. Česká školní inspekce podrobí tyto výsledky komplexní sekundární analýze, abychom mohli poskytnout podrobnější informace o příčinách a důsledcích daného stavu, které by byly aplikovatelné přímo na situaci v České republice a které by nastínily také možná řešení. V rámci komplexní inspekční činnosti ve školách budeme monitorovat podporu rozvoje a dosaženou úroveň žáků v klíčových gramotnostech. Školy budeme motivovat k průběžnému hodnocení pokroku žáků v této oblasti využíváním testovací aplikace i databanky úloh, které jim České školní inspekce zdarma poskytne,“ doplnil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal

Komplexní zpráva obsahující hlavní zjištění z šetření PISA 2012 je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce nebo v příloze článku.

V Praze dne 3. 12. 2013

Zdroj:

Česká školní inspekce ČR - Tisková zpráva - Česká školní inspekce představuje výsledky mezinárodního šetření PISA 2012. Csicr.cz, 2009. [2013-12-03]. Dostupné na www: <http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PISA/Hlavni-zjisteni-PISA-2012>.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
2 MB
PDF
Hlavní zjištění PISA 2012
Autor
ČŠI

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

RVP do 2024