Odborný článek

Hrad

15. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Šenfelderová

Anotace

Skupinová výuka v hodinách matematiky

Následující úlohu jsem zadala žákům 9. ročníku jako jednu z mnoha komplexních úloh, na kterých předvedou jednak umění pracovat efektivně a soustředěně ve skupinách, jednak využijí osvojené vědomosti a dovednosti při společné práci.


Úloha má kromě myšlení algebraického, geometrického, analytického, syntetického a kombinatorického rozvíjet i myšlení normální.

Calda: Pedagogická zásada č. 114


HRAD

Pročtěte si společně pozorně zadání a rozdělte si práci ve skupině tak, aby práce byla hotová za vyučovací hodinu.
Rozdělení ve skupině: vedoucí (rozděluje úkoly, vše kontroluje a odpovídá za výsledek práce skupiny), projektant (črtá a rýsuje), 2 počtáři (veškeré výpočty).

  • Z modelů těles (hranoly, jehlany) postavte hrad.
    modely těles přinese vyučující; podílí se všichni členové skupiny
  • Načrtněte pohled na hrad zepředu, zleva, zprava a shora.
    každý člen skupiny jeden pohled + vzájemná pomoc
  • Ve volném rovnoběžném promítání narýsujte v měřítku 1:1 tuto stavbu (pohled si zvolte).
    projektant
  • Vypočítejte, kolik cm3 modelovací hmoty bychom potřebovali na vymodelování této stavby.
    počtář
  • Vypočítejte, kolik cm2 čtvrtky potřebujeme k tvorbě hradu.
    počtář
  • Představte si, že před vámi stojí maketa hradu ze 14. století. Hrad ve své historii vystřídal mnoho majitelů a teď se pánem hradu máte stát vy. Polovinu hotovosti jste schopni splatit ihned, ale zbytek budete splácet peněžnímu ústavu, a to s roční úrokovou mírou 6,5 %. Cena 1 m2 pozemku, na kterém stojí hrad, je (měřítko 1:500) 20 000 Kč. Jaká je skutečná cena pozemku pod budovami? O kolik přeplatíte na úrocích cenu pozemku?
    vedoucí skupiny - obvykle nejzdatnější počtář, který zároveň kontroluje výpočty ostatních členů
  • Z kartonu postavte model hradu.
    společná práce členů skupiny - vedoucí rozdělí jednotlivé úkoly
V následující vyučovací hodině se nesmí zapomenout na hodnocení práce ve skupinách. Já jsem členům jednotlivých skupin vždy položila otázku: Co se vám při takto zadané práci dařilo a co by se dalo na vaší spolupráci příště vylepšit? Ideální je, pokud tato výuka proběhne v bloku dvou vyučovacích hodin, kdy sebehodnocení proběhne v závěrečné části tohoto bloku.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Šenfelderová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací a rýsovací potřeby, čtvrtky, balicí papíry, lepenka, připravené modely těles (hranoly a jehlany)