Odborné články Gymnaziální vzdělávání Země rotuje a Slunce svítí
Odborný článek

Země rotuje a Slunce svítí

20. 1. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Anotace

Námět na spolupráci mezi informatikou, fyzikou a zeměpisem při výuce astronomie. S využitím internetu vyhledávají žáci informace o délce dne v období kolem zimního slunovratu.

První dva díly našeho astronomického miniseriálu jsme věnovali změnám délky dne v období zimního slunovratu, jak je zachytili naši předkové formou přísloví (Kolik měří slepičí krok?, Lucie noci upije). Na závěr jsme sestrojili poučný graf, zachycující, jak se v průběhu roku mění na našem území okamžiky východu a západu Slunce a také délka dne. Dnes uzavřeme celé téma zobecněním doposud získaných výsledků na celou zeměkouli. Pokusíme se zjistit, zda a jak závisí délka dne na zeměpisné poloze a na datu. Za tím účelem budeme nejprve hledat odpověď na několik otázek:

  • 1. Jak je 10. února dlouhý den v různých místech, ležících na 50. rovnoběžce (tj. v místech se stejnou zeměpisnou šířkou)?
  • 2. Jak je 30. června dlouhý den v různých místech, ležících na 50. rovnoběžce (tj. v místech se stejnou zeměpisnou šířkou)?
  • 3. Jak je 30. června dlouhý den v různých místech, ležících na 10. rovnoběžce (tj. v místech se stejnou zeměpisnou šířkou)?
  • 4. Jak je 10. února dlouhý den v různých místech, ležících na 15. poledníku (tj. v místech se stejnou zeměpisnou délkou)?
  • 5. Jak je 30. června dlouhý den v různých místech, ležících na 15. poledníku (tj. v místech se stejnou zeměpisnou délkou)?
  • 6. Jak je 30. června dlouhý den v různých místech, ležících na 160. poledníku (tj. v místech se stejnou zeměpisnou délkou)?

Na rozdíl od minulých dílů budeme potřebovat kalkulátor, umožňující zadávat kromě data i zeměpisné souřadnice. Doporučuji kalkulátor na stránce: www.dawnsun.net/astro/suncalc

Zadávání je snadné:
Date slouží k zadání data vybraného dne
Latitude je zeměpisná šířka (North = severní, South = jižní)
Longitude je zeměpisná délka (West = západní, East = východní)
Time zone - položku při zadávání ignorujeme
Calculate sun times provede po stisknutí výpočet
Zobrazí se výsledky, z nichž nás zajímá jediný údaj - Daylight (délka dne)

Obr
1. Obr

Postup řešení

Žáky rozdělíme do šesti skupin, které budou hledat odpovědi vždy na jednu z uvedených otázek. Každá skupina si připraví tabulku, do níž bude zapisovat údaje, získané pomocí kalkulátoru na výše uvedené stránce. Příklady možného provedení tabulek jsou v příloze na listu souradnice. Nevyplněné tabulky nakreslíme také na tabuli, nebo promítneme dataprojektorem. Jakmile každá skupina kompletně vyřeší svůj úkol, vyplní údaje i na tabuli. Výsledkem této fáze hodiny je tedy šest tabulek s údaji o délce dne na různých místech v různých dobách.

  • Z první tabulky vyplývá, že 10. února je ve všech místech, ležících na 50. rovnoběžce, stejná délka dne (9 hodin 50 minut).
  • Z druhé tabulky vyplývá, že 30. června je ve všech místech, ležících na 50. rovnoběžce, stejná délka dne (16 hodin 18 minut).
  • Porovnáním druhé a třetí tabulky zjišťujeme, že ve stejný den (např. 30. června) je délka dne na různých rovnoběžkách různá.
  • Ze čtvrté tabulky vyplývá, že 10. února se v místech, ležících na 15. poledníku, mění délka dne od polární noci v blízkosti severního pólu (0 hodin) až po polární den v okolí jižního pólu (24 hodin).
  • Z páté tabulky vyplývá, že 30. června se v místech, ležících na 15. poledníku, mění délka dne od polárního dne v okolí severního pólu (24 hodin) až po polární noc v blízkosti jižního pólu (0 hodin).
  • Porovnáním páté a šesté tabulky zjišťujeme, že ve stejný den (např. 30. června) se délka dne na různých polednících mění stejným způsobem (v závislosti na zeměpisné šířce).

Z uvedeného vyplývá, že při dalším zkoumání délky dne se nemusíme zabývat zeměpisnou délkou. Délka dne se mění jen v závislosti na zeměpisné šířce a datu.

Obr
2. Obr

Po nalezení odpovědí na všechny uvedené otázky můžeme (nebo nemusíme) pokračovat v dalších objevech. Možností je nepřeberně, někdy stačí nalezené údaje uspořádat do vhodné tabulky (viz výše), jindy je vhodnější číselné údaje převést do grafické podoby. K tomu samozřejmě použijeme Excel, s nímž by měli umět pracovat už žáci 9. ročníku nebo kvarty. Pro inspiraci nabízíme ukázky komplexního grafického řešení závislosti délky dne na zeměpisné šířce a ročním období. Postup práce bude obdobný tomu, který jsme podrobně popsali ve druhém dílu miniseriálu Lucie noci upije: vytvoříme vhodně uspořádanou tabulku, připravíme pomocnou „kalkulačku" pro převod minut na tisíciny hodiny, vyplníme tabulku a sestrojíme odpovídající grafy.

V příloze je na listu rok - zlomy tabulka a grafy, z nichž můžeme vycházet při výkladu pojmů rovnodennost a slunovrat. Je na něm znázorněna závislost délky dne na různých zeměpisných šířkách ve významných dnech 21.3., 21.6., 23.9. a 21.12. Na grafu je např. vidět, že v období slunovratů je délka dne na všech zeměpisných šířkách (s výjimkou pólů) stejná - 12 hodin. Při letním slunovratu se délka dne směrem k severnímu pólu prodlužuje a za severním polárním kruhem (66,5°) nastává polární den. Od rovníku směrem k jižním zeměpisným šířkám se den zkracuje a za jižním polárním kruhem panuje polární noc.

V zeměpisném semináři, případně i ve spolupráci s vyučujícím informatiky, mohou žáci vyšších ročníků gymnázia vytvořit celý numericko-grafický model závislosti délky dne v průběhu celého roku v různých zeměpisných šířkách. Zde se nabízí varianta týmové práce. Jednotlivé skupiny zpracují „svá" data (např. pro určitý interval zeměpisných šířek) a předají je k zařazení do výsledné tabulky. V příloze je na listu rok ukázka možného provedení tohoto komplexního úkolu (je vyplněna jen část tabulky, a také graf proto není úplný).

Obr

3. Obr

Obr
4. Obr

Závěr

Pohyb Země kolem Slunce a kolem zemské osy je příčinou řady úkazů. Jejich správné pochopení klade na žáky poměrně vysoké nároky: musí si „dát dohromady" poznatky a pojmy z fyziky (setrvačník, kruhový pohyb, jednotky času, šíření světla), zeměpisu (zemská osa, zeměpisné souřadnice, polární kruh, obratník atd.), matematiky (elipsa, prostorové představy) i informatiky (internet, tabulky a grafy v Excelu). Závisí jen na vyučujícím, zda k objasnění vztahů mezi uvedenými pojmy použije pouze klasické „kroužení" globusu kolem rozsvícené žárovky, případně zařadí do výkladu i vhodnou počítačovou animaci. Jednoduchá verze je např. na stránce www.onr.navy.mil/focus/spacesciences/observingsky/motion4.htm. V seriálu jsem se pokusil ukázat, že dalším pomocníkem může být internetový „sun" kalkulátor, pomocí něhož lze do hry vtáhnout i žáky s jejich znalostmi získanými v informatice. Cílem seriálu příspěvků je naznačit možnosti, které při výkladu tohoto tématu nabízí spolupráce vyučujících informatiky, fyziky a zeměpisu.

Literatura a použité zdroje

[1] – Time and date. [cit. 2009-09-06]. Dostupný z WWW: [www.timeanddate.com].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xls
62.5 kB
Tabulka
příloha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Člověk a životní prostředí

Mezioborove presahy:

  • Gymnázium
  • Fyzika

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Počítač s připojením k internetu