Odborný článek

Lidská sídla

11. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Přibylová

Anotace

Námět na aktivity v hodinách zeměpisu, kdy žáci plní různé úkoly týkající se problematiky sídelních systémů a urbanizace.

Problematika sídelních systémů a urbanizace je nesmírně složitá, ale zároveň nabízí spoustu možností, jak toto téma uchopit. Jednu takovou praktickou aktivitu vám nabízím ve svém příspěvku. Lze ji realizovat v rámci výuky zeměpisu nebo informatiky v 8. nebo 9. ročníku ZŠ, popřípadě ve 3. nebo 4. ročníku osmiletého gymnázia.

Světová velkoměsta a jejich problémy

Předpokládaný časový rozsah: 2 vyučovací hodiny

Při této aktivitě žáci pracují ve skupinách. Každá skupina dostane dvě „slepé" mapy světa (viz mapa 1) a jednu okopírovanou tabulku (viz tabulka 1). Do první mapy podle obrázků ve Školním atlase dnešního světa (mapy s názvem Kořeny civilizace) zakreslí historicky první města a napíše názvy států nebo říší, kde tato města vznikla. Než začnou žáci pracovat na druhé mapě, musí vyplnit tabulku 1, kde mají k počtu obyvatel přiřadit největší aglomerace světa a státy, ve kterých leží.

Poznámka: Informace na internetové adrese de.wikipedia.org/wiki/Agglomeration.

Vyberte si z těchto aglomerací: Jakarta, Ciudad de México, Manila/Quezon City, Mumbai (Bombaj), Tókyó/Jokohama (Tókjó/Jokohama), Soul/Ičchon, Shanghai (Šanghaj), New York, São Paulo (Sao Paulo), Delhi (Dillí), Calcutta (Kalkata), Los Angeles, Karáchi (Karáčí), Osaka/Kobe (Ósaka/Kóbe), al-Qahiráh (Káhira/Gíza).

Po vyplnění tabulky zaznamená každá skupina polohu těchto měst a jejich názvy do druhé „slepé" mapy světa. První a druhou mapu porovná a napíše úvahu o tom, jaké faktory ovlivňují rozvoj urbanizace.

Poté dostanou žáci od učitele další tabulku (viz tabulka 2), kde jsou uvedené názvy a počet obyvatel deseti největších velkoměst světa v roce 1950 a v roce 1990. Porovnají tuto tabulku s tabulkou 1 a ve skupinách vypracují následující úlohy:

  • 1. Doplňte do tabulky, ve kterých státech tato velkoměsta leží.
  • 2. Sečtěte počet obyvatel 15 největších měst světa v roce 1950, 1990 a 2007 a vyřešte tento úkol: Zvýšil se podíl městského obyvatelstva mezi roky 1950 a 2007, když víte, že počet obyvatel v roce 1950 byl zhruba 2,5 miliardy a v roce 2007 6,5 miliard?
  • 3. V roce 2007 nově postoupily mezi první desítku aglomerací: ...
  • 4. Naopak v roce 2007 první desítku opustily tyto aglomerace: ...
  • 5. Která města z tabulky pro rok 1950 chybí v první desítce v roce 2007? Jaké závěry z toho můžete vyvodit?
  • 6. Ve kterém světadílu bylo v roce 1990 nejvíce měst, jež patřily k největším aglomeracím světa?
    7. Ve kterém státě byly v roce 2007 zastoupeny dvě světové aglomerace?
  • 8. Označte v tabulce aglomerace, které již dnes mají dvakrát větší počet obyvatel než ČR, tzn. ......... mil. obyvatel.

Na závěr práce skupiny své výsledky, úvahy a mapy prezentují před spolužáky.

Literatura a použité zdroje

[1] – HERINK, J.; TLACH, S. Základy zeměpisných znalostí - sbírka úloh k sestavování testů, k procvičování a ověřování učiva zeměpisu podle Standardů základního vzdělávání pro 6. - 9. ročník.. Praha : Česká geografická společnost, s r., 1999.
[2] – Školní atlas dnešního světa. Praha : Terra, 2000.
[3] – PEŠTOVÁ, J. Praktický zeměpis - pracovní učebnice zeměpisu pro 6. - 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Česká geografická společnost, 1999.
[4] – ŘEZNÍČKOVÁ, D. Současný svět - pracovní sešit k učebnicím zeměpisu pro žáky ZŠ a víceletých gymnázií.. Praha : Česká geografická společnost, 2006.
[5] – Aglomeration. [cit. 2008-01-11]. Dostupný z WWW: [http://de.wikipedia.org/wiki/Agglomeration].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
268.55 kB
PDF
Mapa
pdf
48.83 kB
PDF
Tabulka 1
pdf
56.64 kB
PDF
Tabulka 2

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Přibylová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Školní atlas dnešního světa (nakladatelství TERRA), počítač s připojením k internetu