Článek nabízí ukázku rozvoje komunikace, zrakového a sluchového vnímání, předmatematických představ, prostorové orientace, hrubé a jemné motoriky a grafomotoriky na společném tématu = zvířata. Jedná se o dva vyučovací bloky rozdělené do dvou dnů, jeden blok zabere cca 2 vyučovací hodiny.
K jednotlivým aktivitám je vhodné se vracet i v dalších fázích studia, po jejich dobrém zvládnutí je vhodné v rozvoji jednotlivých oblastí pokračovat (viz doporučená literatura). Žáci, u nichž speciální vzdělávací potřeby vyžadují vzdělávání ve speciálních školách, potřebují kromě probíraného učiva opakovat a zdokonalovat i výše uvedené oblasti.
Učitel s žáky pracuje v kruhu, kde žáci popisují své oblíbené zvíře, které si do školy toho dne přinesli. O jaké zvíře se jedná? Jakou má barvu? Čím se živí? Kde žije?
Autor díla: Petra Pšeničková |
Učitel naváže na předchozí aktivitu. Žáci porovnávají jakých zvířat se sešlo více – méně - stejně. Učitel poté žákům předkládá vhodnou dvojici zvířat, kterou porovnávají (např. slon – motýl; had – brouk; pes - tučňák), menší – větší, krátký – dlouhý, úzký – široký.
Žáci v kruhu tvoří věty o tom, jak jejich zvíře mluví, např. Pes štěká. Kočka mňouká. Kohout kokrhá. Svou větu poté roztleskají na slabiky. (Vytleskávají samostatně či s pomocí učitele tak, že učitel i žák tleskají zároveň dle individuálních speciálních vzdělávacích potřeb konkrétního žáka.)
Učitel promluví jednotlivě na každého žáka řečí jeho zvířete v určitém rytmu a žák tento rytmus zopakuje včetně délky samohlásek. Příklad: učitel: „Haf, háf, háf“; žák opakuje: „Haf, háf, háf.“ Ve ztížené variantě žáci rytmus zvířecí řeči zaznamenávají v lavici (při frontálním zadání) či na tabuli (při individuální zadání) tak, že krátkou slabiku zapíší tečkou a dlouhou slabiku svislou čárkou.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci se protáhnou a rozmístí se po místnosti, v rukou mají své zvíře. Podle zadání učitele přikládají zvíře na zmíněné části těla. Učitel: „Položíme zvíře na pravou nohu, na levé rameno, na pravé koleno, na hlavu apod.“ Ve ztížené variantě žáci přikládají zvíře pravou rukou na pravou nohu, pravou rukou na levé rameno. Ve třetí fázi přikládají 2. osobě: pravou rukou na levé rameno spolužáka (učitele, maminky).
Pro procvičení prstů před kreslením/psaním využijeme fotky zvířat, které proděrujeme děrovačkou – žáci provlékají tkaničkou od bot. Na provlékání můžeme použít i zalaminovaný obrázek nebo zakoupené originální pomůcky.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci malují pastelkami své zvíře na volný list papíru. Závěrem uspořádáme galerii s představením jednotlivých výkresů.
Práci s pracovním listem je možné zadat žákům za domácí cvičení, kdy ukazují rodičům dle zadání, které zvíře je první, poslední, uprostřed apod. Při frontální výuce žáci dle zadání učitele jednotlivé obrázky zakroužkují konkrétní barvou – např. první zvíře zeleně, prostřední červeně apod.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Pracovní list je čerpán z publikace: BEDNÁŘOVÁ, J.: Předčíselné představy. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna, 2004., str. 17.
Po práci v lavicích se žáci rozhýbou napodobením pohybu jednotlivých zvířat (skáčeme jako žába, protahujeme se jako kočka, skáčeme jako klokan, kokrháme jako kohout, klapeme jako čáp, létáme jako pták apod.).
Žáci jednotlivě, ve dvojici či skupině skládají obrázek zvířete z rozstříhaných částí. Pro tuto aktivitu využijeme fotek zvířat, obrázků zalaminovaných či podlepených čtvrtkou. Nejdříve žáci skládají obrázek ze dvou částí, poté ze čtyř částí, šesti a více. K tomu je třeba dodržet zásadu obtížnosti: skládání na předlohu, vedle předlohy a závěrem bez předlohy.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: