V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání platném od 1. 9. 2013 je nově zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu. Ministerstvo obrany zpracovalo pro učitele základních škol, vedoucí pracovníky těchto škol a koordinátory školních vzdělávacích programů Podklady k výuce přípravy občanů k obraně státu v základních školách.
Povaha materiálu je doporučující.
V upraveném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání platném od 1. 9. 2013 je nově zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu. Zařazení této oblasti do RVP vychází z Koncepce přípravy občanů k obraně státu, kterou vláda schválila dne 16. 1. 2013 usnesením č. 38.
Materiál je určen učitelům základních škol, vedoucím pracovníkům těchto škol a koordinátorům školních vzdělávacích programů.
Obsah přípravy občanů k obraně státu je začleněn do vzdělávacích oblastí „Člověk a jeho svět“ a „Člověk a společnost“. Materiál obsahuje rozložení učiva pro 1. a 2. stupeň základních škol včetně očekávaných výstupů, doporučené formy a metody výuky, přehled základních pojmů a podklady pro výuku. Návrhy cílů, očekávaných výstupů a učiva jsou pouze doporučené.
Žák
a) objasní pojem obrana státu a uvede, které subjekty se podílejí na obraně státu,
b) objasní pojem ozbrojené síly České republiky a uvede, kdo je vrchním velitelem ozbrojených sil ČR,
c) vysvětlí členění ozbrojených sil České republiky,
d) uvede příklady použití ozbrojených sil České republiky,
e) uvede hlavní úkoly Armády České republiky,
f) pozná vojáka Armády České republiky a rozliší ho od příslušníka jiného ozbrojeného bezpečnostního nebo záchranného sboru.
Žák
a) uvede základní úkoly vlády, prezidenta, Parlamentu České republiky v souvislosti s obranou státu,
b) vysvětlí základní povinnosti občana při obraně státu a pojem branná povinnost,
c) vysvětlí rozdíl mezi stavem nebezpečí, nouzovým stavem, stavem ohrožení státu a válečným stavem,
d) vysvětlí pojem kolektivní obrana, poslání a základní principy a podstatu fungování NATO a bezpečnostní politiku EU,
e) uvede základní úkoly ozbrojených sil České republiky,
f) rozliší, co jsou to ozbrojené síly a Armáda České republiky,
g) objasní postavení Armády České republiky při zajišťování bezpečnosti státu, vnitřní a vnější bezpečnost státu,
h) charakterizuje druhy vojsk Armády České republiky,
i) vede příklady použití Armády České republiky v krizových situacích nevojenského charakteru,
j) charakterizuje postavení vojáka z povolání a vojáka v záloze,
k) prokáže orientaci v historii naší armády.
Metody a formy výuky musí být vybírány s ohledem na obsah konkrétního učiva jednotlivých ročníků a na výsledky vzdělávání, kterých se má dosáhnout. Učitelé si je volí podle svých zkušeností, potřeb a s ohledem na charakter vyučovaného předmětu, mezipředmětové vztahy a potřeby žáků s preferencí interaktivních metod vyučování. K tomu uplatňují vhodnou motivaci, která umožní stimulaci práce žáků. Potřebné je také klást důraz na podporu samostatné práce žáků, zejména na osobní zodpovědnost, samostatnost, schopnost spolupráce a týmové kooperace se záměrem odpovídajícího sebehodnocení a uvědomění si svých možností
a usměrňování žákovských postojů. K tomu lze využívat:
Významnou součástí teoretické výuky je používání názorných pomůcek v různé formě, které žákovi usnadňují pochopení učiva:
K procvičování a upevňování učiva lze využívat různých forem:
Zprostředkování besed s válečnými veterány, příslušníky AČR nebo zajištění exkurzí u vojenských útvarů je možno řešit s příslušnými Krajskými vojenskými velitelstvími.
Velký důraz by měl být kladen na propojenost učiva, pokud je problematika řazena do různých vyučovacích předmětů a na vytváření mezipředmětových vazeb, které rozšiřují klíčové kompetence žáka. Důležité je rámcové opakování učiva z předchozích ročníků a dále rozšiřování a stupňování znalostí s využitím rozdílných forem a metod výuky.
Materiál lze nalézt také na webových stránkách Ministrstva obrany www.priprava-k-obrane.army.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.