Jak se vidím já
Vytváření žákova obrazu o sobě samém je postupný proces. Vedeme při něm žáky k tomu, aby si uvědomovali, co o sobě vědí a co o sobě nevědí.
Téma sebepoznání zasahuje do mnoha dalších tematických okruhů a žák by si měl zejména na základě reflexe po jakékoliv aktivitě uvědomovat, jaký se vidí sám a jak ho vnímají ostatní. Vytváření osobních erbů je jednou z osvědčených a u žáků oblíbených aktivit podporujících sebepoznání.
Každý žák obdrží papír (nejlépe čtvrtku) formátu A4 nebo A3. Na ni si má každý vytvořit svůj vlastní erb. Na erb každý ztvární, co ho charakterizuje, co je třeba jeho záliba apod. Bez použití písma musí každý ztvárnit sám sebe. K dispozici má pastelky, fixy, nůžky a jiné.
Důležité je žáky upozornit, že v případě, že nebudou chtít, nemusí erb nikomu ukazovat a představovat ho.
Je nutné si aktivitu časově rozvrhnout: dostatek času na vytváření erbu; všichni přibližně stejně času na představování erbu; čas na reflexi k přenášení sám sebe do podoby erbu.
Co důležitého v průběhu aktivity žák dělá:
Co může přinést tato aktivita žákovi:
(Záleží na každém, jestli si nakreslí tvar erbu nebo vše ztvární na papír bez šablony erbu.)
Skupina, která kreslila erby vytvoří kruh, do kterého si každý vezme svůj erb. Než se začne s představováním erbu je dobré upozornit, že představení erbu je dobrovolné. Každý žák nemusí vždy chtít svůj erb ukázat spolužákům. Během reflexe žák představí svůj erb.
Doplňující otázky při představování erbu:
Po představení erbu se mohou ostatní žáci spolužáka ptát, co pro něj jednotlivé věci v erbu znamenají. Mohou dávat doplňující otázky apod. (Velmi často se žáci svých spolužáků ptají, jsou často vnímaví a projevují zájem o spolužáky, rozvíjí se zde vzájemné poznávání.)
Po představení všech erbů se ptát na to, jak se žákům erb kreslil – vytvářel, jak vnímali sami sebe.
Otázky by měly plynule navazovat. Je možné, aby po představení erbu následovaly otázky týkající se samotné tvorby a přenášení sebe do podoby erbu. Doporučuji, aby se vše střídalo, aby se všichni na reflexi soustředili, když mluví déle jen jeden žák, ostatní se nesoustředí.
Tato aktivita je velmi důležitá a žáci se jí rádi účastní. Obvykle mají ze svého erbu dobrý pocit. Poznávají se tak i ve skupině. Je možné ji uplatnit téměř ve všech ročnících základní školy, gymnázia.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.