Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Dědo, ty jsi indián
Odborný článek

Dědo, ty jsi indián

23. 5. 2013 Základní vzdělávání
Autor
Lenka Rožnovská
Spoluautor
Jitka Zukalová

Anotace

Nakladatelství Grada vydalo knížku pro prvňáčky Dědo, ty jsi Indián od Lenky Rožnovské s humornými ilustracemi Jiřího Fixla. Příběh se odehrává v době letních prázdnin, které malá školačka Anička tráví u babičky a dědy v Bílovicích na Moravě. Hned první den po příjezdu začne velké prázdninové dobrodružství, které započne přeměnou dědečka na indiánského náčelníka Velkývařech a Aničky na indiánského učně Malálžička. Jediná babička zůstane bledou tváří, neboť jak prohlásí, někdo musí mít v chalupě rozum. Anička s dědou prožijí spoustu bláznivých dobrodružtví, které se malým čtenářům budou líbit. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení a výtvarné výchovy v první třídě.

 

1) Skupinová práce: Na začátku hodiny si žáci položili hlavy na lavice, zavřeli oči a představovali si, že je konec školního roku a začínají jim dva měsíce prázdnin… Ve dvojici se spolužákem pak spolu sdíleli, co by chtěli dělat. Nakonec se otočili dozadu a vytvořili tak čtveřice. Úkolem skupin bylo dohodnout se na pěti věcech, které by chtěli všichni dělat o prázdninách.

 

 

2) Seznámení s knihou. Žáci se dozvěděli název knihy a kde se děj odehrává, kdo jsou hrdinové knihy. Z názvu žáci odvodili, na co si děda bude s vnučkou hrát. Sami pak navrhovali, co by asi mohli za činnosti dělat, když si budou hrát na indiány (stavět stany, skalpovat, střílet z luku, jezdit na kánoi, vyrobit si totem, vykopat válečnou sekeru).

 

3) |Společná četba první kapitoly. První část textu četli žáci po větách sami. Pokud žáci narazili na nějaké slovo, které neznali, snažili se jeho význam vyvodit z textu (například slovo „trepky“).

 

4) Práce s mapou:. Žáci text dočetli až k větě „Ona totiž cesta z Prahy do Bílovic trvá pekelně dlouho.“ Zde jsme čtení přerušili. Žáci dostali mapy ČR, na kterých si vyznačili barevně Prahu a Brno a cestu do Brna. U Brna měli křížkem vyznačené Bílovice, které si také barevně obtáhlii (mezi Prahou a Brnem měli křížkem vyznačené místo, kde jsme byli na ŠvP).

 

 

5) Dokončení čtení první kapitoly vyučujícím.


6) Vymýšlení indiánských jmen dětí - žáci vymysleli např. Rychlý gepard, Chytrá liška, Bolavá noha, Rádatančící


7) Malování indiánských totemů a poslech indiánské hudby.

 

 

 

 


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím GRADA z publikace Dědo, ty jsi indián.



Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
29.3 kB
Dokument
1. kapitola

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lenka Rožnovská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje