Žák
1. MOST – leh na zádech, pokrčené nohy s výdechem zvedáme pánev, nahoře nádech, dolů opět výdech
2. SKLÁPĚNÍ KOLEN – leh na zádech, ruce rozpažené, pokrčená kolena, plosky nohou na podložce, nádech, s výdechem kolena na jednu stranu, nádech zpátky, s výdechem na druhou stranu. BEDRA PŘITISKNUTÁ na podložce!!!
3. PŘITAHOVÁNÍ KOLEN – leh na zádech, pokrčené nohy, plosky na podložce, s výdechem koleno jedné DK uchopíme rukama a přiblížíme k hrudníku (pokud zvládne, může současně ke kolenu přiblížit hlavu); střídáme P – L
4. JÍZDA NA KOLE
ZP – leh na zádech, DK pokrčené, plosky nohou na podložce, s výdechem přiblížíme kolena k břichu, provádíme pohyb DK jako při jízdě na kole. S nádechem postavíme DK do ZP. BEDRA PŘITISKNUTÁ STÁLE k podložce!!!
5. PROPÍNÁNÍ ŠPIČEK – leh na zádech, ruce připažené k tělu – špičku pravého chodidla s nádechem přitáhneme k bérci, s výdechem povolíme – střídáme P – L
1. KOPÁNÍ DO HÝŽDÍ – leh na břiše, nohy pokrčit v kolenou a snažíme se patami dotknout hýždí – oběma nohama/střídavě
2. ZVEDÁNÍ LOKTŮ – leh na břiše, hlava na podložce, ruce za hlavou, zvedáme lokty – odlepujeme je od podložky
3. ZVEDÁNÍ HLAVY – leh na břiše, hlava leží na sepnutých rukou na podložce, nohy co nejvíce roztažené; nádech – s výdechem se snažíme zvednout hlavu i s rukama od podložky (hlava je v prodloužení páteře – nezaklánět!!!), s nádechem dolů
4. PROTAHOVÁNÍ – leh na břiše, snažíme se, co nejvíce protáhnout ruce dopředu – děti se mohou třeba snažit dosáhnout na nějakou hračku,…, s výdechem střídáme ruce
Modifikace – protahujeme i nohy, potom můžeme diagonálně – pravá ruka, levá noha,…
5. PROPÍNÁNÍ KOLEN – leh na břiše, ruce pod čelem, zapřeme se za špičky a propínáme kolena
6. ZVEDÁNÍ NATAŽENÉ NOHY – leh na břiše, ruce pod čelem, zanožujeme nataženou DK (pohyb v kyčelním kloubu), střídáme P – L
Cvičení možno proložit nebo ukončit kontaktním dýcháním – leh na zádech, dáme dítěti dlaně na hrudník a při výdechu postupně lehce stlačujeme hrudník, při nádechu uvolňujeme tlak (v max. nádechu se ruce dotýkají jen zlehka).
Stoj:
Vystřídáme nohy
1. Základní poloha – uvolněný leh na zádech; s výdechem zvedáme hlavu, přitahujeme špičky („díváme se na fajfky“); s nádechem vracíme zpátky
2. ZP – leh na zádech, nohy pokrčené do úhlu 90°. S výdechem přitáhneme kolena k břichu – bedra leží na podložce; s nádechem výchozí poloha – bedra udržet u podložky
3. ZP – leh na zádech, ruce s propletenými prsty obejmou kolena, HK natažené v loktech – bedra leží na podložce, s nádechem tlak nohou proti rukám. S výdechem povolíme tlak, s nádechem protitlak, opakujeme
4. ZP – leh na zádech, pokrčené nohy, plosky opřené o podložku, s výdechem zvedáme nohu – bérec tak, že kolena jsou ve stejné úrovni = pohyb v kolenním kloubu, bedra u podložky, s nádechem zpět
5. ZP – leh na zádech, nohy pokrčené, plosky na podložce, rozkročené na šířku pánve; zvedneme pánev (most) a oddalujeme kolena od sebe a k sobě
1. „malá labuť“ – leh na břiše, ruce pokrčené v předloktí vodorovně s tělem; s výdechem zvedáme hlavu a trup do vzporu na předloktí (zvládne – li v max. výdechu, oddálí břišní stěnu od podložky), s nádechem zpět a podložku
2. leh na břiše, hlava položená na čele, ruce za zády spojené v oblasti beder, s výdechem zvedáme lokty od podložky
3. leh na břiše, ruce do pěstiček a vložit do třísel, s výdechem zvedáme obě DK od podložky; horní polovina těla uvolněná
1. zpevněné bříško, ruce dáme na ramena („křidýlka“) – kroužky oběma směry (volně dýchat)
2. zpevněné bříško, ruce dáme na ramena („křidýlka“) – s výdechem lokty dopředu (dotknou se), s nádechem tlačíme lokty dozadu (lopatky se přibližují)
3. „zvonička“ – ruce sepnuté dlaněmi nad hlavou, lokty tlačíme vzad, volně dýcháme – hlava dopředu – dozadu („zvoní zvoneček“)
1. pružení – hopsání na míči
2. kroužky pánví
3. „most“ – nohy na míči – zvedáme pánev
4. „žába“
5. „trakař“
6. „ježek“
7. „letadlo“
8. klopení míče nohama
1. leh na zádech, nohy pokrčené v kolenou, plosky opřené o podložku – nádech – vzpažit; výdech – připažit
2. leh na zádech, nohy pokrčené v kolenou, plosky opřené o podložku – ruce upažené – nádech upažit; výdech – zkřížit ruce na prsou
3. leh na zádech, nohy pokrčené, ruce složené pod hlavou – nádech – lokty k sobě; výdech – lokty na podložku
4. turecký sed – „motýlek“ – ruce položené na vnitřní straně kolen, s nádechem nebo i více dechy repetitivně kmitáme koleny v krátkých pohybech od podložky a zpět = „křídla“, s výdechem uvolnit obě DK a lehkým tlakem do vnitřní strany kolen protáhnout svalstvo na vnitřní straně stehen
5. turecký sed – ruce za záda, HK jsou natažené v loktech, proplést prsty, s nádechem oddálit do zapažení, s výdechem zpět do ZP
6. turecký sed – ruce s propletenými prsty za zády, s nádechem ‚jedou‘ propletené ruce po páteři směrem vzhůru, s výdechem zpět do ZP
7. turecký sed – horní končetiny vzpažit a „trháme jablíčka“
Rozcvičku Tomáš nezvládá, s danými cviky se seznamuje, snaží se podle nápodoby, ale cvik necvičí správně např. u cviku „medvědí“ chůze má pouze zvednuté ruce Leh na zádech: Nutná dopomoc u všech cviků, nesprávná poloha, špatné provedení. Seznamuje se s jednotlivými cviky.
Rozcvičku Tomáš stále nacvičuje a seznamuje se s danými cviky. Zvládá plazení jako had jinak se jeho postoj ke cvikům nezměnil, například u čapí chůze chodí po špičkách a u toho si tleská, u všech ostatních cviků pobíhá po tělocvičně a ani nevěnuje pozornost dospělému, který mu cvik předvádí.
Rozcvičku nezvládá, ani náznak nápodoby, neporozumění úkolu. Leh na zádech: Nutná dopomoc, s přímým vedením, cviky provádí pod napětím, zlepšila se spolupráce.
Rozcvičku Kristýna nezvládá, například u cviku plazení jako had leze po čtyřech. Zbylé cviky se ani nesnaží napodobit, nevěnuje pozornost dospělému, který jí cvik názorně předvádí, žádná snaha nápodoby, cviky odmítá.
Klára
Listopad
Rozcvička kvůli zdravotnímu stavu není možná. Leh na zádech: Cvičí s přímým vedením nebo nápodobou, snaží se. Seznamuje se s jednotlivými cviky.
Prosinec
Rozcvička kvůli zdravotnímu stavu prozatím není možná. Jediný možný cvik, který by mohla Klára zvládnou je plazení jako had ale i tento cvik odmítá a nesnaží se ho splnit.
Kromě zvyšování klíčových a odborných kompetencí všech pedagogických pracovníků školy dochází v rámci projektu k začlenění a ověření alternativních a podpůrných výchovně vzdělávacích metod při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výstupy projektu představují metodiky práce s žáky se zdravotním postižením, zvláště potom metodiky podpůrných terapií realizovaných v terapeutické dílně zaměřené na rukodělné a výtvarné činnosti a metodiky zdravotní tělesné výchovy i snoezelenu.
Díky vstřícnému přístupu pracovníků školy ZŠ speciální a Praktické školy Černovice poskytujeme zájemcům k nahlédnutí vypracované metodické materiály, které jsou využitelné v praxi díky své systematičnosti a názornosti.
Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v ZŠ speciální a Praktické škole Černovice, reg. č. CZ 1.071.2.3701.0003.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: