Odborný článek

Jak se rodí pohádka

14. 11. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Bc. Libuše Lžičařová

Anotace

Popis výukového procesu obohaceného o dětskou dramatiku. Žáci speciální třídy připravili pro předvánoční čas pohádku „O Jedličce“. Sami vybírali, jaká zvířátka budou v pohádce účinkovat a kdo je bude hrát, jakými písničkami a tanečky pohádku doplní, jaké použijí hudební nástroje, jaké masky a kulisy, jaká blahopřání udělají největší radost obdarovaným. Žáci tak využili svých individuálních schopností i osvojených poznatků a dovedností z jednotlivých předmětů.

Je obecně známo, že v procesu učení je pro děti s mentální retardací důležité časté opakování, které usnadňuje vstup informace do paměti, souběžně s cíleným zařazováním poznatků do souvislostí. V naší třídě se v tomto směru osvědčuje projektové vyučování. Získáváme-li např. ve věcném učení poznatky o životě v lesním společenství, dostávají žáci možnost tyto poznatky zúročit, rozšiřovat a upevňovat i v dalších výukových blocích:

  • Hv - námětové rytmizace říkadel a zajímavých slovních celků, nácvik písniček, tanečků, poslechové činnosti, taneční improvizace;
  • Řv - procvičování motoriky mluvidel (zvuky lesa, hlasy zvířat), popisy obrázků, vymýšlení vět, hádanek, vkládání obrázků do textu pohádky napsané na dlouhém balicím papíru (učitel čte text, žáci vybírají vhodné obrázky) - doplňují tak jednotlivá slova ve správných tvarech;
  • Čt - poslech pohádek a příběhů o zvířatech, nácvik básniček, říkadel i textů písní, různé hry s textem - čtení a vyhledávání písmen, slabik, slov i vět, skládání slov ze slabik, přiřazování slov k obrázkům zvířat i rostlin, přiřazování obrázků k textu;
  • Ps - grafomotorická cvičení (kreslení zvířátek přesně podle slovní instrukce, grafické znázornění pohybu jednotlivých zvířat), opis, popř. přepis jednoduchých vět, psaní jednoduchých otázek a odpovědí (př. Žije v lese pes? Ne. Žije v lese sova? Ano.);
  • Vv a Pv - kreslení a malování zvířat a rostlin, frotáže přírodnin, zvířátka a stromy sestavené z přírodnin, z keramické hlíny, z papíru, vytváření masek, divadelních kulis;
  • Sm - orientace v prostoru, sluchová i zraková diferenciace, vizuomotorická cvičení;
  • Tv - překonávání přírodních překážek v prostředí lesa, námětové pohybové hry atd.

Účelné opakování a procvičování bychom mohli nazvat "variacemi na dané téma". Proto velmi často obohacuji výukový proces i o dětskou dramatiku. Ta přináší do vyučování další rozměr spojený s citovým prožitkem a tréninkem vzájemné spolupráce.

Pohádka O Jedličce je "šitá na míru" konkrétní skupině žáků a vznikala pozvolna v průběhu celého prvního pololetí. Děti si vlastně pohádku poskládaly jako mozaiku. Samy vybíraly z několika možností, jaká zvířátka budou v pohádce účinkovat a kdo je bude hrát, jakými písničkami a tanečky pohádku doplní, jaké použijí hudební nástroje, jaké masky a kulisy, jaká blahopřání udělají největší radost obdarovaným. Využily tak svých individuálních schopností i osvojených poznatků a dovedností z jednotlivých předmětů.

Původně byla pohádka určena pouze pro třídní vánoční posezení s rodiči a přáteli našich dětí. Děti samotné ji však chtěly zahrát i dalším kamarádům a tetám v ÚSP. Zveřejněním této pohádky zprvu před publikem známým (kamarádi, rodiče, vychovatelé), později i neznámým (veřejnost v divadle, babičky a dědové v domově důchodců, děti v MŠ) žáci předávali jasné sdělení: "Přijeli jsme k vám a vynaložili jsme mnoho úsilí, abychom si vzájemně mohli předat radost a potěšení."

VÁNOČNÍ POHÁDKA O JEDLIČCE
(využití známých písní a tanečků v dramatickém tvaru)

Postavy a obsazení:

  • vypravěč - učitel;
  • Jedlička - vhodné je i zapojení dítěte na vozíku;
  • sbor - děti na scéně, hrající zároveň v první části stromy v lese a v druhé části pohádky děti;
  • sněhové vločky - dívky "tanečnice";
  • lesní zvířátka - podle sestavy dětského kolektivu je možné některá zvířátka přidat, znásobit nebo úplně vypustit (zajíc, lišák, veverky, ježci) - odložením masek se stávají zvířátka zase stromy v lese.

Použité písničky:

  • č. 1 - Pohádková písnička (L. Lžičařová, J. Lukášková);
  • č. 4 - Zima (autor nezjištěn);
  • č. 5 - Vánoční stromeček (P. Jurkovič, J. Źáček);
  • č. 6 - Vánoční zvoneček (B. Viskupová);
  • Štědrovečerní vánoční koleda.

Úvodní písnička:

Pohádka se vypráví, nebo taky hraje,
pojďte s námi za Jedličkou, cesta daleká je.
Přes hory a přes doly, kolem velkých stromů,
nebojte se, za chvilenku vrátíme se domů.

foto

Vypravěč:
Na kraji lesa vyrostla malá Jedlička. Vysoké stromy Jedličku přehlížely, nikdo s ní nemluvil. Jedlička si smutně říkala...

Hudba (kytara jemně, smutně doprovází monolog jedličky).foto

Jedlička:
"Nikdo mě nemá rád. Nikdo mě nepotřebuje, vždyť já jsem úplně k ničemu."

Vypravěč:
"Jedlička se moc trápila. Až jednou vyběhl z lesa vyplašený zajíc."

Sbor - zpívá:
"Hop, hop, hop. Hop a hop a hop. Hop, hop, hop. Hop, hop, hop. Hop a hop a hop."

Zajíc:
"Jedličko, prosím tě, schovej mě, honí mě liška."

foto

Vypravěč:
"Jen co Jedlička zajíce schovala, už tu slídil mlsný lišák."

Hudba (kytara hlasitě doprovází rychlé pohyby hledajícího lišáka).

Lišák:
"Kde je ten zajíc!!!" (k lidem)
"Neviděli jste tady zajíce?" (odbíhá s nepořízenou, hudba ztichne)

Zajíc:
"Děkuji ti, Jedličko, zachránila jsi mi život." (vesele "odhopká" - sbor opakuje motiv)

Vypravěč:
"Jindy zase pršelo a veverky hledaly, kde by se schovaly."

Sbor:
"Kapy, kapy" (na melodii písně Prší, prší)

Veverky:
"Jedličko, prosíme tě, schovej nás. Prší, zmoknou nám kožíšky!"

Jedlička:
"Tak honem, pojďte."

Sbor (na melodii písně Prší, prší):

Prší, prší, jen se leje, veverka se tomu směje.
A když pršet přestalo, sluníčko se usmálo.

Veverky:
"Děkujeme, Jedličko, že jsi nám zachránila kožíšky."

Hudba (kytara doprovází jemným vybrnkáváním tanec veverek, sušících si kožíšky na slunci).

Vypravěč:
"Jedlička byla ráda, že může pomáhat. Už nebyla tak smutná. Přeci jenom ji někdo potřeboval. Jednou v noci dupala lesem celá ježčí rodina. Zabloudili a hledali cestu domů, byli už unavení a hledali, kde by složili hlavu."

Sbor (zpívá pomalu, ztěžka):
"Dupy, dupy, dupy, dupy, dupy, dupy, dup."

foto

Ježek:
"Jedličko, prosím tě, schovej nás. Ztratili jsme cestu domů, máme hlad a chce se nám spát." (zívají, protahují se)

Jedlička:
"Tak pojďte."

Sbor (tiše rytmicky deklamuje):
"Tiše, tiše, ježci spí, kdo je vzbudí, toho sní."

Vypravěč:
"Ráno se ježci vzbudili, rázně si zacvičili" (hudební doprovod ke cvičení - kytara), "poděkovali Jedličce, rozhlédli se a oddupali domů."

Sbor (zpívá, postupně zrychluje, doprovází ježky):
"Dupy, dupy, dupy, dupy, dupy, dupy, dup."

Vypravěč:
"Jedlička pomáhala, kde mohla, a byla spokojená. Ale jednou přišla krutá zima."

Hudba (reprodukovaná, motiv hraný na harfu - na scéně zůstává pouze Jedlička a sněhové vločky, které tančí - pohybová improvizace se šátečky).

Vypravěč:
"A to byl pro Jedličku ten nejsmutnější čas. Jen mráz a sníh. Nikde ani živáčka. Sněhové vločky byly sice krásné, ale studené a nepřístupné, zahleděné jen do sebe. Jedličku postupně přikrývala mrazivá závěj a byla by snad i zahynula (hudba pozvolna utichá, vločky přikrývají Jedličku svými šátečky a odtančí), kdyby do lesa nepřišly veselé děti."

foto

Děti:

Přibíhají, koulují se během předehry, zpívají písničku "Zima", doprovází ji rytmickou deklamací -

Zima je tu, děti, vrány k městu letí,
ručkama si zatleskáme,
ještě také nožky máme.
Ať se zima štětí, štětí.

foto

1. dítě:
"Jé, pojďte se podívat, tady vyrostla krásná jedlička" (ostatní se seběhnou kolem Jedličky, obdivují ji a pomalu opatrně odstraňují "mrazivé závěje" vytvořené ze šátečků).

Vypravěč:
"Dětem se Jedlička moc líbila. Urovnaly jí větvičky a hned jí i zatančily a zazpívaly."

Děti:
Tančí kolem Jedličky a zpívají píseň "Vánoční stromeček":

Zelenej se, jedličko,
narovnej se maličko.
Líbíš se mi, vezmu si tě,
budeš vonět v našem bytě.
Zelenej se, jedličko.

Dám ti hvězdu na čelo,
večer bude veselo.
Můžu ti to předem slíbit,
u nás se ti bude líbit.
Dám ti hvězdu na čelo.

foto

Vypravěč:
"To bylo pro Jedličku veliké štěstí. Konečně měla kamarády, po kterých tolik toužila. Moc se radovala a právě v té chvíli začaly Vánoce."

Děti:
Zdobí Jedličku vánočními řetězy a při tom zpívají píseň "Vánoční zvoneček":

Vánoční zvoneček tiše zvoní,
ta naše jedlička lesem voní.
Zdobíme stromeček pro Štědrý den,
vítáme Vánoce, radostný sen.

Vánoční stromeček světlem září,
radostný úsměv je v každé tváři.
Veselé Vánoce Vám přejeme,
písně a koledy zazpívejme.

foto

Vypravěč:
"A to už přichází Štědrý večer."

Děti:
Zpívají koledu, rozdávají a připravují si vánoční blahopřání "Štědrej večer nastal".

Vypravěč:
"Říká se, že o Štědrém večeru se mohou splnit i nejtajnější přání. Naše Jedlička dostala v ten večer dárek, o kterém dlouho snila - mnoho opravdových kamarádů. A přátelství je dar opravdu vzácný. Jedličce se tedy splnil sen a naše pohádka je u konce."

Závěrečná písnička:

Pohádku jsme vyprávěli, tančili a hráli,
Vánoce jsme oslavili, s Jedličkou se smáli.
Když projdeme nazpět tou kouzelnou branou,
zazvoníme na zvoneček, příště nashledanou.

Děti:
Procházejí bránou, rozejdou se mezi obecenstvo a rozdávají vlastnoručně vyrobená a napsaná vánoční blahopřání. Přejí lidem veselé Vánoce.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Libuše Lžičařová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Český jazyk a literatura 1. stupeň