Článek obsahuje kompletně vypracovanou přípravu na jednu vyučovací hodinu chemie s tématem Typy chemických vzorců. Ta bývá učiteli často zařazována jako úvodní hodina tematického celku Názvosloví anorganických sloučenin, který je probírán nejčastěji v rámci obecné chemie na začátku 1. ročníku čtyřletého gymnázia – to odpovídá 3. ročníku šestiletého a 5. ročníku osmiletého gymnázia.
Vytvořená příprava je zaměřena převážně na individuální a částečně na skupinovou aktivitu žáků, obsahuje pouze několik minut výkladu metodou názorně-demonstrační. Příprava obsahuje několik úloh, které žáci v průběhu hodiny postupně řeší. Úloha 1 a Úloha 2 (přiřazovací) mají převážně motivační charakter. Úloha 1 obsahuje otázky s otevřenou odpovědí. Úloha 3 (doplňovací) a Úloha 4 (doplňovačka s tajenkou) mají převážně charakter procvičovací. Žáci v nich uplatní poznatky o chemickém názvosloví, které získali na nižším stupni (ZŠ či nižší gymnázium), takže si touto formou také opakují.
1. – 10. minuta
Opakování ze ZŠ či nižšího gymnázia – práce v čtyřčlenných skupinách:
11. – 18. minuta
Individuální práce:
19. – 34. minuta
Zavedení nových pojmů – výklad + procvičení:
35. – 45. minuta
Procvičování probrané látky:
Typy chemických vzorců často dělají žákům problémy. Uvedená příprava obsahuje několik aktivizačních prvků (diskuse ve skupině, doplňovačka, názorná ukázka na modelech), které přispějí ke snadnějšímu zafixování tohoto učiva a k pozdějšímu vybavení získaných poznatků ve vyšším ročníku, např. v oblasti organické chemie.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.