Charakteristika integrovaného bloku: Téma tohoto integrovaného bloku spontánně vyplynulo ze zájmu dětí o kopanou. Zejména chlapci (ale i některé dívky) si takřka denně při pobytu venku vyžadovali zapůjčení fotbalového míče a hráli fotbal. Domluvily jsme proto s kolegyní z druhého předškolního oddělení fotbalový zápas, na který jsme se důkladně připravily. Cílem projektu nebylo vítězství v utkání mezi odděleními, ale radost ze hry a schopnost unést případnou prohru. Celý projekt byl motivován tak, aby nebylo důležité vyhrát, ale prožít společně něco nového, vychutnat si atmosféru sportovního utkání a udělat něco pro své zdraví!
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Tento integrovaný blok byl realizován s celou třídou („ÁČKO“) a ve spolupráci s dalším oddělením dětí ve věku 5 - 6 let („CÉČKO“). Během vlastní realizace jsem střídala různé formy a metody práce. Podle obsahu jsem volila individuální, skupinové i kolektivní činnosti, aktivity spontánní i řízené, všechny vzájemně provázané a vyvážené.
Do realizace projektu se zapojili i rodiče - poskytli dětem krabičky od sýrů, past na zuby, tuby od šumivých vitamínů a vnitřky z Kinder vajíček na výrobu chrastítek. Pokud nemáme v MŠ jednobarevná trička na vytvoření dresů, požádáme o ně rodiče. Po ukončení projektu si děti svá trička odnesou domů.
Zvolené téma projektu evokovalo mnoho činností, nápadů a souvislostí, které jsem shrnula v myšlenkové mapě (příloha 1). Z této mapy vychází plán činností, který je cílený, navazující a smysluplný.
Přestože je fotbal veskrze mužskou záležitostí, tento projekt je zaměřen nejen na chlapce, ale i na dívky. Některá děvčata ráda hrají kopanou, proto jsme je z družstva nevylučovali a nechali je hrát s chlapci. Ostatní dívky dostaly další důležité funkce, bez kterých se správné utkání neobejde. Některé byly roztleskávačky, jiné obsluhovaly tabuli s průběžnými výsledky, další byly připravené s lékárničkou zajistit hráčům první pomoc. Stále jsme dětem zdůrazňovali důležitost spolupráce všech dětí a potřebu ne vyhrát za každou cenu, ale hrát fair-play a užít si přípravu na zápas a radost ze hry samotné.
V úvodu týdne připravíme pro děti v rámci pobytu venku návštěvu stadionu. Je třeba se předem domluvit se správcem, který děti provede zázemím pro sportovce, ukáže jim šatny, sprchy, tribuny, „síň tradic“ s poháry, klubovými vlajkami, dresy apod. Podle místních podmínek je vhodné shlédnout trénink mužstva, případně uspořádat setkání dětí s hráči.
Děti v časopisech vyhledávají obrázky fotbalistů, které si vystřihují a lepí na čtvrtku. Na základě zážitků z exkurze obrázky dokreslují voskovými pastely (vhodné jsou silnější trojhranné – redukce nesprávného držení, výrazná stopa), pokouší se zachytit prostředí fotbalového stadionu. Celý obrázek kolorují bretonovými nebo anilinovými barvami. Děti mohou pracovat individuálně, ve dvojicích nebo ve skupinách. Volbu formátu papíru necháme na dětech.
Využijeme knihu Blanky Borové Míče, míčky a hry s nimi (str. 138). Seznámíme děti se zjednodušenými pravidly hry, domluvíme se na nutnosti jejich dodržování, zdůrazníme potřebu hrát fair-play. Vedeme děti k bezpečnosti při hře, upozorníme na možné riziko vzniku úrazů!
Dětem čteme příběh „Sportem ku zdraví“ (Děti a zdraví, str. 12), diskutujeme nad příběhem, porovnáváme se zkušenostmi dětí.
Děti ve dvojicích a malých skupinách hrají hru u stolečku, nejprve s pomocí učitelky – ta dohlíží na dodržování pravidel hry. Když si děti pravidla osvojí, hrají již bez pomoci učitelky.
Zařazujeme různé hry zaměřené na manipulaci s různými druhy míčů, házení, kutálení, vedení míče nohou a kopání, průpravné hry pro kopanou. Využíváme výše zmíněnou knihu B. Borové (zejména str. 111 – 121). Cvičení zařazujeme každý den, vevnitř i venku. Některé hry hrajeme se všemi dětmi, jiné ve skupinách.
Do MŠ dětem přineseme skutečné kopačky, dresy, štulpny, míče, chrániče, píšťalku pro rozhodčího apod. Děti si předměty prohlíží, zkoumají je všemi smysly.
Předměty z výstavky využijeme pro další činnosti:
Během celé realizace mají děti k dispozici knihy se vztahem k tématu, fotbalové encyklopedie, sportovní noviny a časopisy. Děti si je individuálně prohlížejí, společně diskutujeme nad fotografiemi. Obrázky z časopisů si samostatně vystřihují, využívají při tvořivých činnostech – nalepování, dokreslování apod.
Říkadla s tematikou fotbalu a míčů rytmizujeme, využíváme při hře na tělo a dětské hudební nástroje nebo jako motivaci při grafomotorických cvičeních, spojujeme s jednoduchým pohybem.
Např. „MÍČ“ (Říkanky - roční období, str. 47):
Chytej, Vláďo, míč,
než nám skočí pryč.
Odrazí se do oblak,
zachytí ho snad jen mrak.
Během celé realizace projektu zařazujeme grafomotorická cvičení a cvičení k uvolnění ruky, využíváme různé grafické materiály i různě velké plochy, např. venku klacíkem do hlíny nebo písku, mokrou houbou na tabuli, fixem, křídou a trojhrannou tužkou na papír. Volíme dle schopností dětí, aktuální situace, např. při pobytu venku. Děti do cvičení nenutíme, ale vhodně je motivujeme, využíváme říkadla. Děti pracují individuálně.
Dětem nabízíme různé omalovánky na téma fotbal, vedeme děti k lehké kresbě, přesnosti a pečlivosti.
Posloucháme a zpíváme písně „ZELENÁ JE TRÁVA, FOTBAL TO JE HRA“ a „FOTBAL“ (Děti a zdraví, str. 15). Využíváme nahrávky na MC a CD, poslech a zpěv doplňujeme hrou na rytmické nástroje a vlastnoručně vytvořená chrastítka. Spojujeme s jednoduchým pohybem.
1. Obrázek |
Protože při každém sportovním utkání je důležitá atmosféra a povzbuzování hráčů, vytvoříme si s dětmi chrastítka, kterými doprovodíme fandění. Různé obalové materiály plníme rozličnými náplněmi - krabičky od sýrů plníme čočkou, tuby od vitamínů rýží, vnitřky z Kinder vajíček drobnými korálky apod. Spoje přelepíme lepicí páskou (izolepou). Hotová chrastítka ozdobíme střapci z barevných pruhů krepového papíru. Můžeme využít i kelímky od jogurtů, do kterých vsypeme hrách a nahoře je překryjeme látkou, kterou upevníme gumičkou.
2. Obrázek |
Společně s dětmi vymýšlíme jednoduché rýmy, které použijeme při fandění hráčům našeho týmu. Slogany opět doplňujeme rytmickou hrou na chrastítka.
Zelená je tráva,
ÁČKO góly dává.
CÉČKA my se nebojíme,
ve fotbale zvítězíme!
Využijeme jednobarevná trička (z MŠ nebo požádáme o spolupráci rodiče). V naší třídě jsme si před časem pořídili bílá trička, která využíváme při různých činnostech (rozlišení dětí při hrách, vytváření různých kostýmů pomocí samolepicích tapet apod.). Také teď si z nich vytvoříme dresy nejen pro hráče, ale pro všechny členy týmu – maséra, trenéra, roztleskávačky, zdravotníka i obě učitelky.
Dětem připravíme šablonu z tvrdého papíru – symbol našeho oddělení – velké tiskací písmeno A. Společně s dětmi zvolíme barvu samolepicí fólie, na kterou si děti písmeno samostatně nebo s pomocí učitelky obkreslí. Písmeno vystřihnou a nalepí na tričko. Takto vytvořené dresy použijeme při vlastním zápasu s oddělením C.
Na čtvrtky formátu A4 předkreslíme dětem číslice od nuly do devítky – vše dvakrát. Děti v malých skupinách číslice vybarvují hustou temperovou barvou – jednu sadu barvou našeho týmu, druhou barvou soupeře. Na jednu kartu připravíme dvojtečku. Během utkání používají děti karty ke znázornění skóre na magnetické tabuli.
V určený den a čas se sejdou děti z celé MŠ na školní zahradě. Děti z mladších oddělení se stávají diváky. Před vlastní hrou připomeneme dětem bezpečnost při hře, pravidlo hrát fair, možnost vyloučení při nesportovním chování. Opět děti motivujeme ne výsledkem, ale prožitkem ze hry! Pro vytvoření slavnostní atmosféry zahájíme utkání písní „ZELENÁ JE TRÁVA“ z MC, při které nastoupí oba týmy ve svých dresech. Před prvním výkopem zopakuje učitelka, která je rozhodčím, pravidla hry a oba týmy se představí svým týmovým mottem.
Během hry roztleskávačky s druhou učitelkou fandí, využívají chrastítka a pokřiky. Určené děti znázorňují průběžný stav utkání na magnetické tabuli. Jeden poločas děti hrají přibližně 10 minut, hráči se střídají.
Nezapomeneme na pitný režim, při přestávce se děti občerství!
Předem si pro všechny děti připravíme medaile a diplomy např. s textem „Fotbalista x Fanynka roku“ a obrázkem fotbalisty, které po zápase předáme všem zúčastněným. Zápas ukončíme pokřikem „Sláva vítězům, čest poraženým!“, velkým potleskem a pochvalou pro všechny, podáním ruky soupeřům a opět hymnou „ZELENÁ JE TRÁVA“.
Následující den dáme dětem k dispozici různé formáty papíru a rozličné druhy výtvarných materiálů – děti kreslí nebo malují na základě citového prožitku. Z hotových prací uspořádáme výstavku. Nad pracemi s dětmi diskutujeme, provedeme hodnocení celého projektu, autoevaluaci. Pomáháme dětem vhodně volenými otázkami. Např.: „Co se nám na sportovním týdnu líbilo? Která činnost děti nejvíce bavila a která ne? Co jsme se dověděli a naučili? Co se nám podařilo a co ne? Jak se děti cítily po prohraném utkání?“
Na závěr celého projektu společně zopakujeme nové básně a písně, uklidíme výstavku. Připomeneme si, že ve sportu nemohou všichni vyhrát a že důležitá je radost ze hry a kladný vliv sportu na zdraví člověka.
V tomto konkrétním projektu se děti učily spolupracovat na dosažení společného cíle, uvědomovaly si společenské role a rozvíjely soudržnost skupiny. Projekt poskytl dětem možnost pro kooperaci a spolupráci, ale zároveň i dostatek osobní svobody a možností volby. Děti byly aktivní a dobře spolupracovaly, téma je zaujalo. Radostně prožívaly přípravu na fotbalové utkání i vlastní zápas (jak chlapci, tak dívky). Zvládly se vyrovnat s neúspěchem, prohrou - jak řekl jeden chlapec: „Když nejde o život, nejde o nic!“ Pro příště bych zvolila čas utkání na odpoledne, protože téma se setkalo s velkým ohlasem rodičů (zejména tatínků), kteří projevili zájem účastnit se utkání jako diváci.
3. Obrázek |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.