nastavit obsah a časové rozložení prezentace;
připravit si odpovědi pro zodpovězení otázek oponenta a komise;
umět vytvořit závěr prezentace;
nacvičit si samotnou prezentaci za pomoci pomůcek a techniky.
Třetí kapitola má za úkol naučit žáka vnímat prezentaci jako podporu pro obhajobu z obsahového hlediska. Nacvičí si sdělení obsahu tak, aby obsah jednotlivých snímků nečetl, ale pouze je používal pro dokreslení mluveného projevu. Rovněž by měl být schopen uvědomit si časový limit na sdělení obsahu a seznámit se s možnostmi, které lze pro tyto účely využít.
Jedna z částí této kapitoly se věnuje i způsobům zodpovězení otázek oponenta a případných dalších otázek členů komise. Jsou zde uvedena i dílčí doporučení, jak nejlépe postupovat. Zvláštní část je věnována i způsobu ukončení prezentace a důležitosti nácviku uceleného provedení obhajoby včetně použití techniky a pomůcek.
používat prezentaci jako pomocníka pro vyjádření obsahu práce;
využít stanovený čas pro představení obsahu prezentace;
zodpovědět předem stanovené otázky oponenta a doplňující otázky komise;
vhodně zakončit prezentaci;
používat pomůcky a technickou podporu při prezentaci;
nacvičit a sladit jednotlivé prvky prezentace.
Pro druhou i třetí kapitolu platí, že cvičení dělá mistra. Učitel by měl vést žáky k tomu, aby získání zkušeností s tvorbou prezentace a s obhajobou nenechali až na vlastní obhajobu maturitní práce. Vhodné je využívat možnosti nácviku prezentace i během běžné výuky, žáci mohou např. prezentovat referáty, domácí úkoly, zpracovávat určitá témata apod. Žáci tak mají možnost si přirozeně a plynule osvojit způsob tvorby samotné prezentace. Při obhajobě maturitní práce se budou moci soustředit už pouze na věcný obsah.
Učitel by měl při přípravě zohlednit, že prezentace může být připravená různým způsobem, a proto je třeba připravit žáky na všechny možnosti.
Je třeba uspořádat stolek pro notebook, stolek pod datový projektor a zajistit zobrazení na promítací ploše. Zde je nutné respektovat tvar místnosti a uspořádat stoly a židle. Ujistěte se, že je na místě promítací plátno pro promítání prezentace z notebooku.
Zajistěte funkčnost notebooku a datového projektor.
Zajistěte nahrání prezentace na počítač předem o přestávce komise, nebo hned ráno před začátkem obhajoby a vyzkoušejte všechny snímky, zda se zobrazí obrázky a grafy.
Stojan postavte na místo viditelné pro všechny zúčastněné.
Žák si připevní připravenou prezentaci ve svazku archů na stojan.
Dále je potřeba zajistit školní tabuli, křídy, fixy, papír na psaní, propisky a jmenovky.
Koegel, T. Z. Špičková prezentace. Jak zaujmout a přesvědčit posluchače, Computer PRESS, a.s.; Brno. 2009. ISBN 978-80-2008-8
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 111 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-9057-2
RODRYČOVÁ, D. Jak prezentovat firmu, produkt, sebe, názor. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. 124 s. ISBN 80-7169-342-1
Článek je zpracován na základě metodické příručky Obhajoba maturitní práce - příručka pro žáky a učitele SOŠ. Kolektiv autorů, Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87652-58-9. Projekt Kurikulum S - podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů trval od 1.4.2009 do 30.6.2012, realizovalo ho MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání, školským poradenským zařízením a zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků jako partnerem. |
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Obhajoba maturitní práce - příručka SOŠ.
Ostatní články seriálu: