Projekt "Co je to les?" se uskutečnil v průběhu měsíce října 2004 na Základní škole v Šenově. Učitelé, kteří se ho účastnili, pomáhali rovněž jednotlivé části vytvářet. Skupina spolupracujících učitelů měla šest členů a projekt probíhal paralelně v několika třídách a v několika předmětech.
Dílčí cíle projektu zněly:
Přípravu i realizaci jednotlivých částí projektu měli na starosti přímo učitelé vyučující jednotlivým předmětům.
Žáci 6. tříd získávali v rámci výuky praktických činností nové poznatky o stromech, dřevě a funkci stromu a lesa, které při skupinové práci zpracovávali (viz příloha Les). Při výuce bylo využíváno metody problémového učení. Práce v hodinách praktických činností probíhala v těchto fázích:
V celém průběhu projektu byli žáci velmi aktivní a o probíranou tematiku projevovali zájem. Zvláště pozitivně přijímali exkurzi do Lesní školy i dřevařské dílny či metodu problémového vyučování, především pokud byla pojata jako soutěž. Mnohé téma je zaujalo natolik, že sami přicházeli s novými otázkami.
Žáci se zúčastnili výchovně-vzdělávacího programu v Lesní škole v Ostravě - Bělském lese (viz příloha Lesní škola). Po tři dny, kdy jsme Lesní školu s jednotlivými třídami navštěvovali, nás její pracovníci seznamovali s prací lesníků, povídali si s námi o péči o les i jeho obyvatele. Uvnitř budovy nás čekala příjemná učebna - dílna, kde jsme si za zvuků lesa povídali o lesních zvířatech. Na procházce lesem jsme se na to, co v něm lze najít, podívali zblízka a zahráli jsme si i několik her. Jako památku na den strávený v Lesní škole jsme si odnesli vlastnoručně zhotovený výrobek a především pěkné zážitky.
Zhodnocení výletu do Lesní školy bylo provedeno formou dotazníku pro žáky a pro učitele. Z tohoto dotazníku vyplývá, že žákům i jejich učitelům se program velice líbil a rádi by, aby se takových způsobů výuky využívalo více.
Hodnocení třídních učitelů byla v mnoha bodech shodná. Zaujalo je především celkové pojetí Lesní školy a jako velmi přínosné hodnotili i vhodné časové zařazení akce (podzimní období je pro procházky lesem ideální a začátek školního roku je navíc nejvhodnější dobou pro poznávací a stmelovací akce třídy, velmi vhodná je také účast třídního učitele). Pro příští návštěvu Lesní školy doporučují však všichni učitelé rozdělit žáky na dvě menší skupiny, aby byl umožněn užší kontakt s instruktorem.
Žáci 6. tříd se v rámci exkurze seznámili s prací ve stolařské dílně. Pověřený pracovník nás provedl venkovním areálem, kde jsme mohli vidět skladování a sušárnu dřeva a seznámili jsme se s jejím fungováním. V samotné budově stolařství jsme si prohlédli stolařskou dílnu. V ní jsme zastihli její pracovníky při výrobě velkého bukového okenního rámu. Práce jim šla pěkně od ruky a my jsme se mohli jen divit, jakými proměnami dřevo procházelo. Náš průvodce nám ukázal nástroje, které k opracování dřeva používají, a práci na některých nám i názorně předvedl. V půdních prostorách jsme mohli vidět některé hotové výrobky čekající na svého majitele. Ve stolařské dílně se nám velice líbilo. Je možné, že některé z žáků práce stolařů zaujala natolik, že o ní později budou uvažovat při výběru svého budoucího povolání.
Žáci 7. třídy se seznámili s ekosystémem lesa a své znalosti ve skupinách zpracovali do podoby posteru (viz příloha Seminář z biologie). Práce byla rozdělena na níže uvedené tematické okruhy.
Tematické okruhy projektu:
Práce byla rozdělena do několika základních fází (etap). Celý proces trval přibližně šest týdnů, přičemž hodinová dotace předmětu je jedna vyučovací hodina semináře dvakrát týdně.
Práce byla rozdělena do tří základních fází (etap):
Na závěr bych chtěla dodat, že žáci projekt zpracovali na velmi dobré úrovni jak po stránce prezentační, tak i výtvarné (vytvoření posteru). Jako učitelka-koordinátorka považuji za nejproblematičtější prvek celého projektu neustálou kontrolu - přípravu žáků k jednotlivým tématům.
Tento projekt probíhal paralelně v několika třídách a v několika předmětech. Bylo využíváno různých metod a úhlů pohledů. Tím je dána i jeho částečná nesourodost a nenávaznost. Stmelujícím prvkem však zůstává právě les jako takový, ať už je zkoumán z pohledu ekologického, hospodářského, biologického či estetického. Podstatné je naplnění hlavního cíle a dílčích cílů projektu.
Splnění hlavního cíle projektu: "na základě osobního kontaktu s přírodou pozitivně ovlivnit vztah žáků k životnímu prostředí", potvrzuje samotné vyjádření žáků především v jejich výstupních pracích. Do jaké míry a jak trvale a hluboce byl jejich vztah k životnímu prostředí pozitivně ovlivněn, však ukáže jen čas a jejich vlastní jednání.
Plnění dílčích cílů lze snadněji hodnotit právě u cílů zaměřených na kognitivní schopnosti žáků, kterými jsou příkladně: "dozvědět se něco více o lese, jeho funkci a využití z hlediska člověka; seznámit se se dřevem jako materiálem". Tyto cíle byly splněny a lze je snadno vyhodnotit. Problematičtější je hodnocení plnění cílů zaměřujících se na emoční prožívání žáka, jako: "prohloubit pozitivní emoční vztah k životnímu prostředí; prohloubení estetického vnímání a cítění kontaktem s přírodninami". Přesto lze říci, že i tyto cíle se podařilo naplnit a oporou pro toto tvrzení jsou právě spontánní reakce samotných žáků.
Projekt "Co je to les?" oslovil mnoho učitelů, kteří se do něj se svými žáky zapojili a prací na něm získali mnoho přínosných zkušeností, které by rádi využili v podobném projektu i v příštím roce. Reakce valné většiny žáků na účast v projektu byla pozitivní.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.