PRVNÍ HODINA:
1) Motivace: Hra se znameními (10 minut)
Učitel vyzve žáky, aby se beze slov roztřídili do skupin podle toho, ve kterém znamení se narodili. Ve třídě se vytvoří jednotlivé skupinky. Poté žákům položíme následující otázky:
Následuje situace s jiným postižením:
2) Práce s ukázkou ze seriálu: Píseň Imagine (25 minut)
Žáky uvedeme do situace následujícím popisem:
"Glee je seriál o středoškolském sboru. V tomto díle jde o to, že k nim do školy přijíždějí zkoušet sbory z ostatních škol v okolí. Místní žáci chtějí svou konkurenci ohromit a dát jim najevo, že proti nim nemají v regionální soutěži šanci. Připraví si tedy ohromující představení, kde předvedou mix písní z muzikálu Hair a při němž vytváří neuvěřitelné taneční kreace i pěvecké výkony. S tím, že všechny ostatní tímto číslem naprosto pokořili, sledují další číslo a právě na to se nyní podíváme."
Žáky vyzveme, aby během sledování ukázky přemýšleli nad následujícími otázkami:
Žákům pustíme ukázku ze současného amerického seriálu Glee: http://www.youtube.com/watch?v=cSlGocYJ2Dk
Po ukončení ukázky položíme žákům otázku:
Dále žákům položíme dvě výše zmíněné otázky. Odpovědi na druhou otázku zaznamenáme heslovitě na tabuli (např. překvapení, soucit, obdiv,...).
Následuje otázka:
I tyto odpovědi zapisujeme na tabuli a necháme je tam po celou dobu, kdy žáci pracují na dalším úkolu.
3) Esej (10 minut)
Během zbytku hodiny píší žáci esej na zadané téma (100-150 slov). Nejprve je rozpočítáme – každému přiřadíme číslo od jedné do čtyř. Podle přiděleného čísla si píší zadání:
Představ si, že se ti stala autonehoda,
Jak se změní tvůj život?
Na závěr hodiny žáky požádáme, aby si práci na příští hodinu přepsali na papír bez podpisu a případně ji ještě upravili.
DRUHÁ HODINA: (navazuje na hodinu předchozí)
1) Práce s textem (10 minut)
Učitel od žáků vybere a opět náhodně rozdá eseje, které si žáci přinesli upravené na nepodepsaném papíře (pokud dostane žák svojí, s někým ji vyměníme).
Učitel vyzve žáky, aby si text (esej) přečetli. Dále, aby k němu napsali své otázky a komentáře, které jim běží hlavou a také připsali pozitivní či negativní připomínky
2) Úvod k diskusi (5 minut)
Učitel vyzve žáky, aby se vyjádřili k tomu, co je nejvíc na textu zaujalo, pobavilo, pobouřilo…
3) Diskuse (20 minut)
Z připomínkování prací plynule se žáky přejdeme k diskusi o životě s postižením.
Můžeme využít následující otázky (pro inspiraci):
4) Zpětná vazba k hodině (10 minut)
Na závěr žáky vyzveme, aby ústně zformulovali to, co se nového dozvěděli, co si během těchto dvou hodin uvědomili a zda vnímají, že se nějak změnil jejich pohled na lidi a život s postižením.
Úspěchem je, pokud pozorujeme u žáků posun v přemýšlení o životě s postižením a o postižených osobách ve společnosti. To můžeme sledovat pomocí řízených diskusí během vyučování a také pomocí zpracování eseje.
Tato lekce je převzata z metodického portálu projektu Výchova k občanství realizovaného Centrem občanského vzdělávání. Další lekce naleznete na adrese www.vychovakobcanstvi.cz. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výchova k občanství.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: