Představme si houpačku - kládu, která nemá osu otáčení uprostřed, a na ní dva jedince o stejné hmotnosti. Řekněme, že se na takovou houpačku posadí chlapec a dívka. Dívka je dominantnější a sedne si na tu stranu houpačky, na které nemusí vynaložit žádnou sílu, a chlapec zůstane ve vzduchu. Chlapec se snaží zhoupnout dolů, ale dívka mu to neumožní.
Je to model situace, která může vést ke konfliktu. Příležitosti chlapce a dívky na houpačce jsou nerovné. Nabízí se zde i otázka rovnosti pohlaví. Dívka možná podvádí, porušuje zákon. Nebo naopak užívá nějakou výhodu jí poskytnutou zákonem, která nadmíru kompenzuje diskriminaci žen a dívek v minulosti. Je to tedy férová hra? Je rovnoprávnost vždy spravedlivá?
Na houpačce je nakreslen symbol paragrafu. Ten nabízí další hledisko. Kdo vytvořil pravidla hry? Zákony jsou důležité, převádějí lidská práva na práva občanská. Zákony tedy chrání lidská práva v případě jejich porušení. Lidská práva však mohou být porušena nejen občany, ale i samotným nespravedlivě nastaveným zákonem.
Aktivita Puzzle navozuje pocit nespravedlivého zacházení. Žáci poznávají důležitost solidarity a spolupráce při předcházení nespravedlnosti.
- osoba zodpovědná za čas a zdroje
- osoba, která zabraňuje vzniku konfliktů a zajišťuje řádný průběh a dodržování pokynů, tzv. soudce
- osoba, která vykonává úkol
- osoba, která je zodpovědná za duplikát skládačky (tuto roli lze vynechat jako samostatnou),
- vyjednavač (tuto roli lze vynechat jako samostatnou).
Ideálně by skupiny měly mít stejný počet členů. Pokudtato podmínka nebude splněna, lze využít v závěrečné argumentaci a reflexi - "spravedlivé - nespravedlivé".
V aktivitě Puzzle jsou celkem jasně určeni poražení a vítězové.
Žáci hodnotí průběh aktivity na základě otázek pokládaných učitelem:
Otázky navíc, tj. nevztahující se k tématice spravedlnosti:
Žáci pojmenují, co je diskriminace vzhledem k aktivitě puzzle a pokusí se zobecnit. Popíší, co se jim jevilo jako spravedlivé a nespravedlivé a jak to souvisí s pozitivní a negativní diskriminací. Zobecní, co je diskriminace pozitivní a negativní. Výstupem může být soupis na tabuli, plakát.
Žáci uváží, zda je možné, aby se jakákoliv akce dala posoudit jako jednoznačně spravedlivá, a jaké jsou nástroje v lidském společenství, aby bylo spravedlnosti dosaženo, jakou roli hraje dodržování pravidel a kdo dohlíží na jejich dodržování - také se zapíše na tabuli či plakát.
Žáci diskutují o skutečných situacích, ve kterých lidé nemají rovnoprávný přístup k důležitým zdrojům - práce, peníze, volný čas, energie.
Nakonec žáci samostatně vypracují krátkou písemnou zprávu z aktivity Puzzle a z proběhlé diskuse, ve které uplatní pojmy pozitivní a negativní diskriminace, spravedlnost, popřípadě zákon, soudce.
5. Možné doplnění lekce:
V následující učební jednotce či v domácí práci se mohu žáci zamyslet nad svou rolí během aktivity Puzzle, nad tím, zda jim vyhovovala či nikoliv, nad tím, zda by lépe přijali roli jinou a proč. Důležitá je následná prezentace názoru před spolužáky či učitelem či rodiči a její krátký rozbor (pozor citlivá tématika!). Zajímavé je zpracování pomocí slova a obrazu - stačí psaný text plus kreslení obrázků nebo využití fotografií či jiných hotových obázků (prezentace např. ppt).
Tato lekce je převzata z metodického portálu projektu Výchova k občanství realizovaného Centrem občanského vzdělávání. Další lekce naleznete na adrese www.vychovakobcanstvi.cz. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výchova k občanství.
Ostatní články seriálu: