Lateralitou rozumíme upřednostnění používání jednoho z párových orgánů. V praxi se setkáváme s praváky, leváky a lidmi, kteří jsou z hlediska laterality nevyhraněni (ambidextrie). „Preference ruky má nejvýznamnější vztah ke stranovým nesouměrnostem mozku. Naslouchání řeči aktivuje u praváků levou hemisféru, zatímco u leváků stejné podněty vyvolávají přibližně stejnou aktivaci obou hemisfér.“ (Zelinková, 2007, s. 104) V odborné literatuře se lze setkat s přesným vymezením rozložení funkcí mozkových hemisfér (srov. Matějček, 1995, Koukolík, 2000). Zelinková (2000, s. 73–74) doporučuje cvičení pro rozvoj pravé (neřečové) a levé (řečové) hemisféry:
Rozvoj pravé hemisféry:
Rozvoj levé hemisféry:
Ve vztahu k SPU se můžeme často setkat s pojmem „křížení“. Označují se tak cvičení nebo cviky, které zapojují obě poloviny těla (např. položení pravé ruky na levé stehno a opačně, položení levé dlaně na pravé rameno a současně položení pravé dlaně na levé rameno atd.), čímž jsou aktivovány obě poloviny mozku současně. Cviky vycházejí z pre-misy, že levá polovina těla aktivuje pravou mozkovou hemisféru a pravá polovina těla aktivuje levou mozkovou hemisféru. Problematika laterality je však složitější. „Podněty prezentované do pravého ucha jsou vnímány levou hemisférou a opačně, ale zároveň platí, že pravé ucho vnímá přednostně podněty řečové. Též vnímání pravým a levým okem neprobíhá jako mechanický obraz do jedné z hemisfér. Každé oko zachycuje podněty z pravého a levého zorného pole a podněty z obou očí se promítají do obou mozkových hemisfér.“ (Zelinková, 2007, s. 106) Pro potřeby muzikoterapeutických cvičení podporujících rozvoj laterality a mozkových hemisfér je vhodné z této situace najít výchozí řešení tím, že budeme s dětmi s SPU „křížit“ – zapojovat obě poloviny těla – současně. Těmto druhům cvičení se věnuje také kineziologie (nauka o pohybu). Učení, které je založeno na integraci obou polovin mozku nazýváme integrovaným učením.
3.5.1 MUZIKOTERAPEUTICKÁ CVIČENÍ PODPORUJÍCÍ ROZVOJ LATERALITY A SPOLUPRÁCE MOZKOVÝCH HEMISFÉR
NOHY–RUCE
Cíl: Podpora rozvoje spolupráce mozkových hemisfér, motoriky, rytmického cítění, smyslu pro metrum, koncentrace
Věk: Od osmi let
Forma: Individuální, párová, skupinová
Pomůcky: Židle
Postup:
Variace:
Signál je změněn – dup pravou nohou, dup levou nohou (signál pokračuje kruhem doprava.
Signál tvoří obdélník:
Signál tvoří písmeno X:
Směr signálu neudává noha, ale ruka, která pleská jako první (možno použít předchozí schémata).
Terapeut zvolí jakékoli výše uvedené schéma, ale ruce klienta jsou položeny na stehnech souseda (levá ruka je položena na stehno souseda vlevo, pravá ruka vpravo).
Kazuistika: Jitka – 13 let
Nerovnoměrný vývoj dítěte. Důsledek problémů matčiny závislosti na alkoholu a drogách. U Jitky byl diagnostikován Fetální alkoholový syndrom. Nižší intelekt, problémy v oblasti motoriky, špatná koncentrace, problémy sluchové a vizuální percepce, problémy oblasti prostorové orientace, dyslexie, dysgrafi e, dysortografi e. Ve škole se Jitka chová velmi klidně – zůstává až nápadně v pozadí. Třídní učitelka má podezření, že je Jitka obětí šikany.
Jitka byla zařazena do muzikoterapie. Již po deseti setkání bylo možno pozorovat první pozitivní výsledky. Z diagnostického hlediska byla potvrzeno podezření na šikanu a sjedná- na náprava. Jitka se zlepšila v oblasti komunikace, není již tak uzavřená. Cvičením, které je zaměřeno na prostorovou orientaci, spolupráci mozkových hemisfér zvládala zpočátku obtížně. Po čase došlo k výraznému zlepšení. Cvičení Nohy–ruce činilo Jitce zpočátku výrazné problémy. Pokud ale měla na provedení cvičení více času, byla schopna reagovat správně. Pravidelným cvičením dosáhla během krátké doby výrazných výsledků.
MATENÍK
Cíl: Podpora rozvoje spolupráce mozkových hemisfér
Věk: Od osmi let
Forma: Skupinová
Pomůcky: Žádné
Postup:
Variace:
Klienti dělají pouze tři kroky (nácvik třídobého modelu).
Klienti dělají pouze dva kroky (nácvik dvoudobého modelu).
Klienti si vyberou jakýkoli model – např. čtyři kroky vpřed a čtyři vzad, ale tlesknou v opačném pořadí (když jdou poprvé, tak na 4. dobu, když jdou podruhé, tlesknou na 3. dobu, když jdou potřetí, tlesknou na 2. dobu, když jdou počtvrté, tlesknou na 1. dobu).
Klienti si vyberou jakýkoli model – např. čtyři kroky vpřed a čtyři vzad. Při pohybu dopředu tleskají ve shodném pořadí (pokud jdou poprvé, tlesknou na 1. dobu, podruhé na 2. dobu atd.) Při pohybu zpět tleskají v opačném pořadí (poprvé na 4. dobu, podruhé na 3. dobu atd.)
Místo tleskání zazpívají libovolný tón na domluvenou slabiku.
Místo tleskání zahrají na hudební nástroj.
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím GRADA z publikace Muzikoterapie a specifické poruchy učení. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: