Příklad dobré praxe; průřezové téma: Člověk a svět práce
Škola: Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola, Šumperk, Gen. Krátkého 1, 787 29 Šumperk
Kontext
Aktivita se realizuje formou projektu ve všech oborech vzdělání vyučovaných na naší škole, a to ve 3. a 4. ročníku. Aktivita se týká v první fázi všech žáků, kdy si žáci připraví žádost o místo a životopis a vyučující opraví a upozorní na chyby, konzultuje svoje rozhodnutí s personalistou. V další fázi vybere zpravidla nejhorší žáky a vyzve je k tréninku. Nejlepší vyzve k přihlášení se do dalšího kola výběrového řízení – mezioborové kolo už s účastí personalistů firem.
Aktivita těsně navazuje na průřezové téma Člověk a svět práce, příprava na ni prolíná řadou předmětů: český jazyk, cizí jazyk, občanská nauka, ekonomika, odborné předměty, ICT. Je zaměřena na rozvoj klíčových kompetencí, především komunikativní, osobnostní a k pracovnímu uplatnění (zvláště na dílčí kompetenci „vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle“).
Do její realizace jsou zapojováni i zástupci (personalisté) potenciálních zaměstnavatelů. Personalisté jsou vytipováni a osloveni Okresní hospodářskou komorou, která nám s touto aktivitou pomáhá, a pracují v rámci své firemní činnosti, tj. pro školu bezplatně. Psycholog rovněž pracuje v rámci svých pracovních povinností.
Jako konkurenti ve výběrovém řízení vystupují žáci ze stejné nebo paralelní třídy a v meziškolním kole potom žáci jiných škol stejného nebo příbuzného oboru vzdělání.
Časový harmonogram výběrového řízení:
Teoretická příprava na pohovor a sepsání žádosti o místo a životopis – v rámci výuky (3 vyučovací hodiny), další tréninkové aktivity před mezitřídním, mezioborovým a meziškolním kolem podle potřeby žáků, tj. průměrně 2 hodiny mimo výuku formou konzultací.
Cíle
Cílem příspěvku je seznámit žáky s využitím simulační metody (simulace reálné situace – výběrového řízení na pracovní místo) pro přípravu na aktivní přístup k vlastní zaměstnatelnosti, tj. k získání přehledu o nabídce volných pracovních míst, navázání kontaktu a vstupnímu jednání s budoucím zaměstnavatelem.
Hlavním pedagogickým cílem je napomoci žákům technických oborů k vytvoření prezentačních a komunikačních dovedností potřebných při hledání zaměstnání a odstranění osobních bariér při jednání s potenciálním zaměstnavatelem.
Průvodním cílem je výchova žáka k aktivnímu zájmu o budoucí profesi a zaměstnatelnost.
Realizace
Aktivita se realizuje formou simulovaného výběrové řízení na obsazení volného místa. Výběrové řízení probíhá ve třech kolech, jako třídní, školní a meziškolní. Podílí se na nich i zástupci konkrétních podniků. Jako konkurenti ve výběrovém řízení vystupují žáci ze stejné nebo paralelní třídy, v meziškolním kole žáci jiných škol stejného nebo příbuzného oboru vzdělání.
Základní potřebné dovednosti, tj. prezentační a komunikační dovednosti (i v cizím jazyce) se trénují v příslušných vyučovacích předmětech. Pro osobnostní přípravu – např. pro identifikaci svých silných a slabých stránek, mohou žáci využít pohovor s psychologem. Rovněž si procvičují používání ICT při hledání pracovního místa, nebo pro sestavení osobního prezentačního manuálu.
Před jednotlivými koly výběrových řízení si žáci musí zjistit všechny potřebné informace o firmě, která konkurz vyhlásila, průměrnou mzdu v regionu (zejména v daném povolání či oboru) a náplň práce poptávané profese. K tomu využívají internetové informace a pracují s informačním serverem www.istp.cz.
Velmi dobře lze využít i zkušeností žáků z odborné praxe během studia.
K přípravě na výběrové řízení má žák k dispozici e-learningovou výukovou pomůcku.
Průběh jednotlivých kol výběrového řízení
Třídní kolo se koná za účasti zástupce firmy, která je vytipována podle oboru vzdělání. Třídní kolo organizuje učitel ekonomiky, který pro zástupce firmy připraví potřebné písemnosti (jedná se o životopis a motivační dopis). Před třídním kolem absolvují žáci trénink neverbální komunikace, který může být veden psychologem. Potom následuje seznámení s prezentační technikou a vytvoření sebeprezentačního materiálu – k tomu je možno využít výuku předmětu ICT.
Třídní kolo je zahájeno výběrem užšího kruhu uchazečů o vytipovanou profesi podle personálních písemností. Výběr provede učitel s personalistou. Druhou část výběrového řízení tvoří řízený rozhovor s uchazečem, třetí částí je odborný úkol podle zadání ze strany personalisty. Řízený pohovor se vede nejen v českém jazyce, ale i v cizím jazyce, který je předem znám. V případě zájmu uchazeče je možné průběh řízeného rozhovoru natočit na video a po ukončení provést s uchazečem rozbor jeho chyb a nedostatků a naopak vyzvednout jeho klady.
Na základě jednotlivých třídních kol je potom uspořádáno školní kolo. Nabízená profese je určena podle reálného nebo fiktivního zájmu firem, které jsou školou osloveny a mají zájem o uplatnění absolventa. Před školním kolem je pro žáky zajištěna výuka týkající se kultury oblékání. V porotě školního kola je kromě zástupců firem i psycholog, který po ukončení výběrového řízení zhodnotí s jednotlivci jeho průběh a poskytne jim zpětnou vazbu. Průběh školního kola je obdobný jako u kola třídního.
Posledním kolem je kolo mezi školami, které mají podobný obor vzdělání, a žáci si tedy vytváří konkurenční prostředí. Meziškolní kolo je výrazným přínosem i pro učitele zúčastněných škol, neboť při porovnání výkonů žáků je zřejmé, na co je potřeba se při přípravě zaměřit. Jednotlivá kola výběrových řízení pomáhá organizovat OHK, která iniciuje regionální firmy. Osvědčuje se i spolupráce s úřadem práce, ovšem hlavně je důležité, aby se do vytipování vhodné firmy zapojili sami žáci, pokud mají zájem v té které firmě pracovat.
Hodnocení aktivity
Po každém kole získávají žáci zpětnou vazbu o svém výkonu, dozví se, co se jim podařilo, jakých chyb se dopustili a co by měli zlepšit. Samotnými žáky je aktivita hodnocena velmi pozitivně, zvláště pohovor s psychologem je pro ně velmi důležitý. Úspěšnost žáka se započítá do školního hodnocení v první fázi – životopis a žádost o místo je součástí klasifikace. Žák, který zvítězí v mezioborovém, případně meziškolním kole je odměněn i materiálně z prostředků Rady přátel Střední průmyslové školy a jeho výsledek je medializován v regionálním tisku.
Výsledky
Použitá literatura a zdroje
Než zaklepete u zaměstnavatele. Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2006, ISBN 80-86878-49-X, www.istp.cz
Tento příklad dobré praxe je publikován ve sborníku Příklady dobré praxe SOŠ a SOU vydaném v rámci projektu Kurikulum S - podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání. Odkaz na originální umístění tohoto článku naleznete zde. Další příklady dobré praxe naleznete zde. |
Projekt je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Příklady dobré praxe SOŠ a SOU.
Ostatní články seriálu: