Když jsem v říjnu 2011 psal článek „Snadná a rychlá tvorba webu přes WEBNODE“, ještě jsem netušil, že společnost Westcom, s .r. o., chystá pro školy zajímavý projekt s názvem „Webnode pro školy“ na stránkách http://skoly.webnode.cz/.
Nyní si blíže přiblížíme „Webnode pro školy“ z pohledu učitele.
Přihlášení
Správa tříd
Nacházíme se v administraci modulu pro učitele. Naše administrační pole zatím neobsahuje žádnou třídu. Zvolíme příkaz „Přidat novou třídu“.
Obr. 1: Příkaz pro přidání nové třídy |
Do zobrazeného pole „Název třídy“ zapíšeme název skupiny žákovských účtů (např. podle názvu předmětu s ročníkem) a potvrdíme příkaz „Vytvořit“. Tříd můžeme vytvářet libovolný počet.
Obr. 2: Příkaz pro pojmenování nové třídy |
Třída je vytvořena. Přepneme se na úvodní stranu s přehledem tříd, viz příkaz „Moje třídy“.
Obr. 3: Příkaz pro návrat na úvodní stranu s přehledem tříd |
Správa žákovských účtů
Nyní již naše administrační pole obsahuje jednu či několik tříd. Třídu můžeme zobrazit příkazem „Zobrazit třídu“. Prozatím je prázdná, bez přidaných žákovských účtů. V případě, že s vytvořenou třídou již nechceme pracovat, můžeme ji odstranit příkazem „Odstranit třídu“. POZOR!!! Tímto krokem definitivně ztratíme kontrolu nad žákovskými projekty (v případě, že již třída obsahuje účty žáků).
Obr. 4: Příkazy pro práci s konkrétní třídou |
Přidávat jednotlivé žákovské účty lze příkazem „Přidat studenta“ nebo stejnojmenným příkazem, který se zobrazí společně s výpisem všech žákovských účtů dané třídy při kliknutí na „Zobrazit třídu“.
Obr. 5: Přehled žákovských účtů s možností přidáním nového studenta (nových studentů) |
Volbou příkazu „Přidat studenta“ dojde k zobrazení formuláře. V něm vyplníme jméno a příjmení žáka (dva povinné údaje) a potvrdíme příkaz „Přidat“. Tímto způsobem můžeme vytvořit účty dalších žáků. V případě, že máme v plánu vytvořit třídní web, můžeme založit také účet pro sebe.
Obr. 6: Formulář pro přidání nového studenta |
Po volbě příkazu „Přidat“ budeme přesměrováni na stránku s výpisem jednotlivých účtů (tj. se jmény žáků, internetovými adresami jejich školních projektů a dalšími informacemi). Jedná se o výpis žákovských účtů, kam bychom se dostali také příkazem „Zobrazit třídu“.
Větší množství studentů lze přidat rychlejším způsobem... příkazem „nahrát více studentů“ (viz obr. 5).
Nejdříve si musíme vytvořit tabulku v MS Excelu, viz příklad:
Obr. 7: Vzorová tabulka z MS Excelu |
Soubor uložíme ve formátu „CSV (oddělený středníkem)“, např. Sešit.csv.
Zvolíme příkaz „nahrát více studentů“ a přidáme námi vytvořený soubor příkazem „Procházet“. Dalším příkazem „Nahrát soubor“ nahrajeme jména žáků do systému a během několika vteřin budou účty vytvořeny.
Obr. 8: Import souboru do systému konkrétní třídy |
Ve výpise jednotlivých žákovských účtů vidíme kromě jména a adresy žáka také sloupec označený jako „Možnosti“. U konkrétního účtu (v daném řádku) můžeme jako administrátoři:
Obr. 9: Možnosti žákovského účtu pro administrátora |
Pod příkazem „Vytisknout seznam studentů“ (viz obr. 5) nalezneme přihlašovací údaje pro jednotlivé žáky k jejich nově vytvořeným účtům. Vše můžeme vytisknout a následně rozdat konkrétním žákům, kteří se na základě těchto údajů přihlásí na serveru www.webnode.cz. Z vlastní zkušenosti doporučuji vytisknout přihlašovací údaje i v jedné verzi pro učitele, protože žáci své údaje mohou ztratit a administrátor (učitel) se příště heslo žáka již nemusí dozvědět. Jakmile se totiž žák poprvé přihlásí na svůj účet, administrátorovi se ve výpisu přihlašovacích údajů zobrazí „student si heslo změnil“, a vidí tak již jen přihlašovací jméno.
Obr. 10: Údaje nutné k přihlášení pro konkrétního žáka |
V této fázi modul pro učitele končí.
Přihlášení
Na stránkách www.webnode.cz se žák přihlásí k svému účtu příkazem „Přihlášení“ (vpravo nahoře). Vepíše e-mail (přihlašovací jméno), heslo a potvrdí tlačítko „Přihlásit“.
Vstoupí do registrační části svého účtu, kde je požádán o zadání e-mailové adresy pro zaslání aktivačního e-mailu. Zadaná e-mailová adresa je současně brána jako nové přihlašovací jméno k jeho účtu.
POZOR!!! V této části jsme s žáky řešili asi nejčastěji problém s již použitou e-mailovou adresou. Pokud se totiž žák již dříve registroval do systému Webnode a použil svůj e-mail, nyní musí do prázdného pole zadat novou e-mailovou adresu. V opačném případě se setkáte s hlášením: „Zadaná e-mailová adresa má již aktivní projekty“.
Vzniklý problém jsme řešili rychlým založením nových e-mailových adres určených jen pro tento účel.
Obr. 11: Pole pro zadání e-mailové adresy |
Zadáním e-mailové adresy a potvrzením příkazu „Odeslat“ dojde k zobrazení informace o aktivaci účtu. Žák pokračuje příkazem „Pokračujte zde“.
Žák se nachází na stránce Průvodce registrací, která se skládá ze tří kroků:
Seznámení s administračním prostředím
Po úspěšném přesunu žáka do editačního pole Webnode se mi ověřilo odhlášení se z účtu žáka a nové přihlášení. Tuto cestu doporučuji zvolit proto, aby si žák okamžitě vyzkoušel cestu, se kterou se bude setkávat vždy, když půjde publikovat přes Webnode.
Žák tedy zvolí v pravé části webu příkaz „Zavřít“. Provede odhlášení z webu příkazem „Odhlásit“ (opět vpravo nahoře) a přihlásí se do svého projektu od začátku:
Obr. 12: Administrační prostředí – stránka s přehledem vytvořených webů |
Změnu osobních údajů včetně hesla lze provést pod příkazem „Můj profil“.
Pro přechod na úpravu (editaci) webu zvolí žák příkaz „Administrace webu“.
Příkazem „Upravit stránky“ dojde k přechodu do samotného editoru webu. Než začne žák (či skupina žáků v rámci jednoho projektu) vytvářet webovou prezentaci, je možné v rámci žákovských projektů stanovit správu webu v týmu příkazem „Správa uživatelů“.
Obr. 13: Administrační prostředí – stránka se vstupem do editoru webu a dalšími možnostmi |
Web tedy může mít na starosti více žáků s právy:
Příkazem „Upravit stránky“ může žák začít s tvorbou či editací svého webu.
Jelikož jsem o samotné editaci Webnode psal článek již dříve, přikládám nyní upravený a rozšířený manuál pro editaci webu v příloze.
S projektem „Webnode pro školy“ jsem byl seznámen v listopadu 2011.
U nás na škole vyučuji mimo jiné volitelné předměty z oblasti IT (7.–9. roč.) a již třetím rokem úspěšně zařazuji službu Webnode do výuky.
Cestu, kterou se vydal projekt „Webnode pro školy“, doporučuji zvolit zejména díky jednoduché a velmi přehledné správě účtů a také kontrole, kterou učitelé nad svými žáky při jejich práci mají.
Žáci touto cestou prezentují vlastní projekty, zakládají fiktivní firmy, tvoří osobní profily, ...
Pro větší motivaci žáků při tvorbě webů jsme na naší škole vyhlásili soutěž „Ukaž se!“, viz http://www.zstgmivancice.cz/souteze/index.php. Jak bude celá soutěž úspěšná, to se teprve ukáže. Důležité ale je, že žáky celá záležitost kolem tvorby webu zajímá a baví.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.