Téma: Kuřátko
Úvod: Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě.
Cíl: Hlavním cílem je seznámit žáky s blížícím se jarem a symboly, které k němu patří. Jedním z nich je kuřátko, které se právě vyklubalo z vajíčka.
Cílová skupina: věk žáků 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení
Motivace: Blíží se jaro a také tradiční svátky jara – Velikonoce. K nejoblíbenějším symbolům jara patří žlutá jarní kuřátka. Vylíhnou se z vajíček, na kterých předtím seděla jejich maminka kvočna. Kuřátka jsou malinká, chlupatá a batolí se v nově vyrostlé zelené travičce. A my se už také těšíme na čerstvou voňavou trávu, hřející sluníčko, spoustu kytiček, zvířátek a radosti na vycházkách okolo řeky Vltavy.
Popis činností:
1. Povídání nad obrázky rozumová výchova
Pomůcky: kuřátka z papíru, obrázky, knížky
Prohlížíme si leporela či dětské knížky s obrázky kuřátek, slepic a kohoutů. Povídáme si, že táta je kohout, máma slepice a dítě kuře.
Žlutá kuřátka z tvrdého papíru řadíme podle pokynů – za sebe, ukládáme do krabičky, překládáme z místa na místo, uklízíme všechna kuřátka nebo žádná, málo kuřátek nebo hodně, určujeme, na které hromádce je kuřátek více a na které méně, řadíme je do dvojic, podle počtu 1 kuře, 2 kuřata – vše podle individuálních schopností každého dítěte.
Také je vhodné vystříhat kuřátka z papíru v několika velikostech a žáci je potom třídí na velká a malá kuřátka.
______________________________________________________________________________________________
2. Hlasy a zvuky smyslová výchova
Pomůcky: šátek
Také si zkusíme hlasy kohouta, slepice a kuřete. (ky-ky-ry-ký, ko-ko-dák, pi-pi-pi)
Sedíme všichni společně na zemi na koberci. Kuřátko (učitelka, dítě) zapípá – pi, pi. Žáci ukazují, kdo je kuřátko, kdo zapípal. Můžeme si také zavázat oči šátkem a vnímat pípání opravdu jen sluchem – učitelky tuto aktivitu ukážou, žáci podle schopností a odvahy to také zkoušejí. Nám se hra podařila pouze s jedním žáčkem, který správně ukazoval, kde slyší kuřátko, a měl přitom zavázané oči.
______________________________________________________________________________________________
3. Kuřátko a kvočna smyslová, pohybová výchova
Maminka kuřátka se jmenuje kvočna. Je to vlastně slepice, ale spíš než ko-ko-ko-dák, říká kvo-kvo-kvo..., říkáme tomu, že kvoká. Kuřátka chodí všude se svojí maminkou, a když by se chtěla zatoulat, maminka kvočna si je k sobě přivolá kvokáním.
A já vás, děti, také volám: „Jituško, pojď ke mně. Pepíčku, pojď ke mně. ... Dále dáváme žákům další povely. Např.: Pepo, jdi k umyvadlu a umyj si ruce. Davide, podej Péťovi pastelku apod. Vnímáme, jak žáci rozumí mluvené řeči a reagují na jednoduché pokyny.
______________________________________________________________________________________________
4. Kuřátko smyslová výchova
Pomůcky: různé předměty (kostky, víčka, pastelky, ...), plyšové látky
Když se vylíhne kuřátko, má žlutá peříčka. Ukazujeme si žlutou barvu. Hledáme žluté věci a předměty, třídíme kostky (žluté/modré), víčka apod.
Znak pro žlutou barvu – jednou rukou ukazujeme krouživý pohyb mačkání citronu.
Peříčka kuřátek jsou také krásně jemná. Hladíme plyšové látky a hračky. Navozujeme příjemné pocity.
___________________________________________________________________________________________
5. Práce s papírem pracovní výchova
Pomůcky: čtvrtka, lepidlo, žlutý papír, vlna
Na šablonu kuřátka lepíme natrhaný žlutý papír.
Autor díla: Michaela Krajská |
Šikovnější žáci zvládnou lepit na šablonu i kousky žluté vlny.
Autor díla: Michaela Krajská |
__________________________________________________________________________________________
6. Kuřátko a obilí (František Hrubín) rozumová, pracovní výchova
Pomůcky: lepidlo, čtvrtka, zrní
Jak to bylo, pohádko?
Zabloudilo kuřátko
za zahradou mezi poli
pípá, pípá, nožky bolí... (příloha č. 1)
ČERNÍK Michal. Česká čítanka pro nejmenší. Praha : Futura, 1994. s. 147. ISBN 80-85523-13-2.
Žáci dostanou k dispozici plnou bedýnku zrníček obilí. Mohou se v nich probírat, přesypávat, sypat si zrníčka na ruce, psát do nich prsty apod., čímž si procvičí jemnou motoriku a grafomotoriku.
Potom žáci vymalují žlutou pastelkou připravené kuřátko, potřou čtvrtku lepidlem a nalepí na ni kuřátko. Zbylá místa na čtvrtce posypou zrníčky, některá se uchytí a přilepí, ostatní sklepneme zpět do bedýnky. Vznikne hezký obrázek k pohádce Františka Hrubína – Kuřátko a obilí.
Autor díla: Michaela Krajská |
____________________________________________________________________________________________
7. Když jsem já sloužil hudební výchova
Pro tento týden jsme vybrali písničku:
Když jsem já sloužil to první léto,
vysloužil jsem si kuřátko za to,
a to kuře krákoře, běhá po dvoře,
má panenka pláče doma v komoře...
JÁNSKÝ Petr. Já písnička I. díl. Cheb : Music, 2004, s. 33. ISBN 80-85925-01-X
_____________________________________________________________________________________________
8. Grafomotorické cviky psaní, rozumová výchova
Pomůcky: tužka, pastelky
Kuřátko rádo zobe zrní. Ťukáme pastelkou (jako když kuřátko zobe).
Autor díla: Michaela Krajská |
______________________________________________________________________________________________
9. Pohádka o devíti kuřátkách (Josef Kožíšek) rozumová výchova
Odpočinek u pohádky
Po přečtení článku si s žáky povídáme o tom, jak důležité je být jeden na druhého hodný, dělit se s ním, pomáhat mu.
ČERNÍK Michal. Česká čítanka pro nejmenší. Praha : Futura, 1994, s. 102. ISBN 80-85523-13-2
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: