Integrovaný blok: Rozhlédni se tu i tam, uvidíš, že nejsi sám
Tematický celek: Rodina
Dílčí téma: Pohádková rodina
Věk: 4–6 let
Pomůcky: viz hry, činnosti a aktivity
Didaktické prostředky: leporelo – HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov. Praha : Albatros, 1984. Demonstrační obrázky, Grafie, 2006. II. Volně žijící živočichové. ISBN 80-902560-0-7. LOGICO PICCOLO, Praha : Mutabene, 2009. Prvouka – Domácí a lesní zvířata. ISBN 80-86745-17-1.
Motivace
Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám.
Všude je tvůj velký svět,
pojď si o něm vyprávět.
Povíme si pohádku,
třeba o tom zvířátku.
Nakreslíme sluníčko,
trávu, kytky, jablíčko.
Jsme tu všichni kamarádi,
všichni se tu máme rádi.
- plyšové sluníčko nám vypráví pohádku
„Dobrý den, milé děti. Dnes vám povím pohádku. Pohádku o babičce a dědečkovi, kteří žili v domečku, na okraji lesa. Žili spokojeně, ale přeci jen jim někdy bylo trošku smutno. Jednou v zimě se přihodilo něco nevídaného.“
společné hry, činnosti a aktivity
- seznamujeme se s veršovanou pohádkou (HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov)
- vedeme rozhovor o obsahu pohádky
- cvičíme s říkankou Domeček
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. s. 88.
- jednoduše charakterizujeme vzhled a způsob života zajíce, veverky, lišky
- rytmizujeme říkanku Běžela liška, s doprovodem na hůlky; naleznete na http://www.predskolaci.cz/?p=2113
- hrajeme hru Na zajíčka
MIŠURCOVÁ, V. Hry se zpěvem. s. 36.
- učíme se charakterizovat vzhled a způsob života kachny, srny, kňoura, kamzíka a daňka
- získáváme encyklopedické informace o zvířatech z pohádky, naleznete na www.wikipedia.cz
- vystřihujeme, nalepujeme a malujeme společný obraz pohádky Jak zvířátka našla domov
 |
1. Jak zvířátka našla domov Autor díla: Bc. Radmila Michlíčková |
hry, činnosti a aktivity skupinové, individuální
JAZYKOVÉ
- před zrcadlem si procvičujeme mluvidla „řeč zvířat“ (kachna, kňour)
- hrajeme hru Hádanky v obrázcích – otoč obrázek a vymysli hádanku
- vymýšlíme improvizovaný rozhovor „zajíc potkal veverku“
- popisujeme obrázky – Co vidím na obrázku? (leporelo veršované pohádky)
- procvičujeme názvy méně známých zvířat – kňour, kamzík, daněk; učíme se pojmenovat samce, samici, mládě
- hrajeme sluchovou hru Hledej cestu k domečku (dítě jde se zavázanýma očima za zvukem zvonečku)
- hrajeme slovní fotbal (využíváme první písmeno zvířete z pohádky Z, S, V, L, K, D)
- vymýšlíme labyrint „Cesta k domečku?“ – nejkratší, nejdelší, jednoduchá bez překážek, náročná s překážkami (švihadla, lana, provázky, TV překážky)
LOGICKO-MATEMATICKÉ
- pracujeme s pracovním listem (zakresli nejkratší x nejdelší cestu k domečku)
- skládáme a nalepujeme puzzle zvířat z pohádky (rozstříhané obrázky zvířat, výkresy, lepidla)
- starší děti pracují s didaktickou pomůckou LOGICO PICCOLO – Domácí a lesní zvířata
- třídíme demonstrační obrázky II. Volně žijící živočichové – „vyber zvířata z pohádky“
- posloupně řadíme obrázky zvířat „kdo přišel k domečku první, druhý, ... poslední“
PROSTOROVÉ
- stavíme domeček babičky a dědečka (velká dřevěná průlezka, bílá prostěradla; dřevěné kostky na kachlová kamna)
- vystřihujeme sněhové vločky, stříháme podle čáry stromy, zvířata (šablony)
- malujeme, kreslíme – stromy, vločky, zvířata a postavy z pohádky
- ze slaného těsta modelujeme zajíce
- uvolňujeme zápěstí ruky v grafickém cviku = svislé nebo vodorovné vlnky „kňour běhá mezi stromy“, oblouky „veverka skáče ze stromu na strom“
- vyrábíme si plošné loutky
- vyrábíme leporelo – kreslíme, vystřihujeme, lepíme
 |
2. leporelo Autor díla: Bc. Radmila Michlíčková |
HUDEBNÍ
- JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 217, s klavírem procvičujeme píseň Zajíček
- ZRNA, F. a kol. Zpěvník pro mateřské školy. s. 79, hrajeme si s flétničkou (zobcovou flétnou) a písní Sedí liška pod dubem
- učíme se píseň Veverka, pohybově ji ztvárňujeme, JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 248
- hrajeme si s písní Veverky, HANUŠ, J. KALABIS, V. Skřivánek. s.74
- veverky se smějí „šibalsky“ – doprovázíme na hůlky
- veverky se smějí „mile, líbezně“ – doprovázíme na zvonkohru
- veverky jsou „rozchechtané“ – doprovázíme na rumba koule
TĚLESNĚ KINESTETICKÉ
- pohybově improvizujeme říkanku Domeček, DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. s. 88
- hrajeme si na zvířátka – cvičíme s hudbou
- cvičíme na žebřinách „veverky v lese“ (vylézáme/přelézáme/slézáme/seskakujeme na měkkou podložku)
- relaxujeme „u kamen v domečku jako zvířátka z pohádky“ (relaxační hudba, přehrávač)
- procvičujeme mazurku v páru na píseň Měla babka, čtyři jabka
ZRNA, F. a kol. Zpěvník pro mateřské školy. s. 131
DRAMATICKÉ
- LADA, J. Bajky, hledáme poučení v bajkách
- HILAROVÁ, D. Jak zvířátka našla domov, dramatizujeme veršovanou pohádku (s čepičkami)
- hrajeme si divadlo s plošnými loutkami
- strojíme se, chystáme se na „setkání zvířátek“; učíme „srdečné pozvání“
Lištičko, lištičko,
zajdi k nám na slovíčko.
Obleč hezkou blůzičku,
sejdeme se v domečku.
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
- úvodní oslovení obměňujeme podle výběru zvířete
Veveřičko, veveřičko...
Zaječko, zaječko...
hry, činnosti a aktivity pro pobyt venku
- „kreslíme“ jedním tahem do sněhu (smrk, zajíc)
- „otiskujeme“ do sněhu (stopy zvířat)
- dramatizujeme pohádku v prostředí lesa
- pečujeme o lesní zvířata – do krmelce neseme ořechy, kaštany, žaludy
- sypeme ptáčkům do budky
- procvičujeme chůzi v hlubokém sněhu; srovnáváme, jak se skáče zajíci x jak se jde daňkovi