Integrovaný blok: Rozhlédni se tu i tam, uvidíš, že nejsi sám
Tematický celek: Rodina
Dílčí téma: Zvířecí rodina
Věk: 4–6 let
Pomůcky: viz hry, činnosti a aktivity
Didaktické prostředky:
Demonstrační obrázky, Grafie, 2006. II. Volně žijící živočichové. ISBN 80-902560-0-7, videokazeta Méďové I., Méďové II.
Motivace
Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám.
Všude je tvůj velký svět,
pojď si o něm vyprávět.
Povíme si pohádku,
třeba o tom kuřátku (zvířátku káčátku, koťátku, mláďátku apod.).
Nakreslíme sluníčko,
trávu, kytky, jablíčko.
Jsme tu všichni kamarádi,
všichni se tu máme rádi.
společné hry, činnosti a aktivity
- plyšové sluníčko si s námi povídá
„Dobrý den, milé děti. Budeme si spolu chvíli povídat. Každý den chodím po obloze a rozhlížím se kolem sebe. Svítím na celý svět a svými paprsky vše zahřívám. Zahřívám město, zahřívám ves. Zahřívám louku, zahřívám les. A o tom, kdo v lese bydlí, si spolu budeme povídat.
- vedeme rozhovor na téma Kdo žije v lese?
- třídíme demonstrační obrázky volně žijících živočichů
- hádáme hádanku o ježkovi, veverce, zajíčkovi, medvědovi a lišce (KOPECKÁ, Z. Hádanky od srdíčka)
- pohybově ztvárňujeme říkanku Leze ježek, naleznete na http://www.skolka-svojetice.cz/trida-mysky2/
- seznamujeme se s básničkou Ježek, naleznete na http://www.studio-motylek.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=104
- zpíváme a rytmizujeme (vlašskými ořechy) písničku Veverka (JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 248)
- hrajeme HPH Na zajíčka (MIŠURCOVÁ, V. Hry se zpěvem, s. 36)
- pohybově ztvárňujeme říkanku Medvěd, naleznete na http://www.studio-motylek.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=104
- sledujeme některé z příběhů medvědích sourozenců Méďové I. – Kuba, Vojta, Matěj (Medvědi II. – Honzík a Eliška, autor V. Chaloupek)
- učíme se písničku Závěrečná z večerníčků Méďové I., naleznete na http://www.emimino.cz/diskuse/slova-pisnicky-o-trech-medvedech-vecernicek-25527/
- pohybově ztvárňujeme píseň Běží liška k Táboru (JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 101)
- rozpočítáváme se Říkadlem společně s hrou na tělo (tleskání, pleskání, podupy atd.) (JANOVSKÁ, O. Malým zpěváčkům. s. 13)
- vedeme společný rozhovor na téma Jak se jmenují „členové“ zvířecí rodiny
- seznamujeme se s říkankami zvířecích rodin
Ježčí rodinka
Táta ježek funí, dupe,
ježčí máma za ním cupe,
shání ježčí dětičky,
proběhli les celičký.
Ježčí kluk i ježčí holka,
schovali se u potoka.
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
Medvědí rodinka
Medvíďata na pasece
koulejí tam kotrmelce.
Medvědice s medvědem
spěchají k nim s obědem.
(autorkou díla je Bc. R. Michlíčková)
- seznamujeme se s novými názvy (samec zajíce – zajíc, samice zajíce – zaječka, mládě zajíce – zajíček)
- seznamujeme se s encyklopedickými informacemi o ježkovi, zajíci, veverce, lišce a medvědovi, naleznete na www.wikipedia.cz
- posloucháme píseň V lese je krásně
- společně dramatizujeme pohádku O Rukavičce (hl. role – zvířátko, vedl. role – stromy v lese) (ZÁVADOVÁ, J. O Rukavičce)
dítě se učí
- zpaměti krátký text
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat pohyb k říkánkám, písním a dramatizovat pohádku
- soustředěně poslouchat četbu i sledovat film
- přemýšlet a vést jednoduché úvahy, které dokáže sdělit
- vnímat rozmanitý řád světa a porozumět mu
hry, činnosti a aktivity skupinové, individuální
JAZYKOVÉ
- procvičujeme říkanky Ježčí rodinka, Medvědí rodinka; rytmizujeme, hrajeme na tělo, pohybově ztvárňujeme
- povídáme si nad demonstračními obrázky II. Volně žijících živočichů
- hrajeme divadlo s vlastnoručně vyrobenými plošnými loutkami
- před zrcadlem procvičujeme mluvidla i modulaci hlasu „Jak mluví?“ medvěd x medvědice x medvídě
LOGICKO-MATEMATICKÉ
- počítáme lesní zvířata, přiřazujeme stejný počet (puntíků), starší děti přiřazují i číslici
- skládáme puzzle lesních zvířat
- třídíme podle velikosti malý/velký (starší děti i malý/větší/největší nebo velký/menší/nejmenší)
- procvičujeme prostorové pojmy – MD nahoře, dole; SD nahoře, dole, vpravo, vlevo, uprostřed nahoře, uprostřed dole
- poznáváme a přiřazujeme kartičky zvířecích stop
PROSTOROVÉ
- kreslíme jedním tahem – Smrk, Zajíc
- uvolňujeme zápěstí ruky v grafickém cviku Ježek (svislé čáry – bodliny)
- vytváříme společný obraz Kdo bydlí v lese (vystřihujeme, lepíme, malujeme, otiskujeme)
- „stavíme si“ – liščí noru, medvědí brloh (deky, polštáře, molitanové kostky)
HUDEBNÍ
- podle melodie poznáváme písně Medvěd, Zajíc (FIŠER, V.; EBEN, P. Elce, pelce kotrmelce, s. 20, 27, Běžel tudy zajíček, Medvědí trápení, Veverky, Zajíček; HANUŠ, J.; KALABIS, V. Skřivánek. s. 42, 36, 74, 31)
- hledáme a zpíváme písničky v obrázcích
- tančíme ve dvojicích Liščí mazurku, naleznete na http://www.predskolaci.cz/?cat=120&paged=3
TĚLESNĚ-KINESTETICKÉ
- hrajeme sluchovou hru „V lese jdeme tiše za zvukem“ (v lese ťuká datel – ozvučná dřívka)
- lezeme jako ježek (lezeme ve vzporu dřepmo, prolézáme, přelézáme nízké překážky)
- běháme, skáčeme jako zajíc (běháme mezi nebo pod překážkami, skáčeme přes nebo dovnitř překážky)
- skáčeme jako veverka (skáčeme, poskakujeme, přeskakujeme)
- procvičujeme medvědí „těžkou chůzi“ (chodíme dlouhými kroky, s kolíbáním)
DRAMATICKÉ
- „režírujeme“ a hrajeme pohádku O Rukavičce (ZÁVADOVÁ, J. O Rukavičce)
- s plošnými loutkami hrajeme loutkové divadlo
- hrajeme si s pantomimou „Poznáš lesní zvíře?“, „Co zvíře právě dělá?“
hry, činnosti a aktivity pro pobyt venku
- chodíme, běháme, skáčeme, prolézáme, podlézáme, přelézáme – lesní překážková dráha
- sbíráme přírodniny a tvoříme lesní zvíře
- hrajeme si na průzkumníky – hledáme stopy zvěře
- pečujeme o lesní zvířata (neseme do krmelce kaštany a žaludy)
- házíme šiškou – procvičujeme hod horním obloukem