Pomůcky: žádné
Vek dětí: 4+
Počet dětí: libovolný
Motivace: Může se nám stát nepříjemná situace, že se svým rodičům někde omylem ztratíme. Pojďme si říct, co v takové situaci dělat.
Cíl: řešit kritickou situaci, umět si poradit
Popis hry: Děti se posadí po obvodu kruhu a paní učitelka navodí určitou situaci. „Představte si, děti, že jste s rodiči v nějakém velkém obchodě, zalíbí se vám tam nějaká hračka, vy se u ní zapomenete. Po chvíli se otočíte a nikde vaše rodiče nevidíte. Jak se v takové situaci zachováte, co uděláte?“ Nejprve necháme děti, aby samy hledaly řešení této situace, a poté je vhodně kladenými otázkami navádíme správným směrem. „Na koho se v této situaci můžete obrátit? Kdo vám může pomoci?" aj.
Pomůcky: kostky, stavebnice, židličky
Vek dětí: 5+
Počet dětí: libovolný
Motivace: Jedeme lodí na výlet? Připravte se, vyplouváme.
Cíl: řešení neobvyklých situací
Popis hry: Děti si postaví z kostek, stavebnice a židliček výletní zaoceánskou loď. Samy si určí, kdo bude kapitán, kdo posádka a kdo cestující. Loď vyplula a lidé na lodi dělají různé věci (opalují se, prochází se po palubě, hrají hry apod.). Najednou se přiženou mraky a začne pořádná mořská bouře. Cestující se snaží na lodi ukrýt před bouří. Najednou loď narazí na útesy a začne se potápět. Co v takové situaci uděláme? Jak se zachráním? Po hře se posadíme po obvodu kruhu a povídáme si o vzniklé situaci.
Pomůcky: žádné
Vek dětí: 4+
Počet dětí: libovolný
Motivace: V dřívějších dobách, kdy ještě nelétala letadla, přepravovali se lidé na větší vzdálenosti balónem. Jak takový let vypadal?
Cíl: improvizace, řešení nenadálých situací
Popis hry: Děti se pohybují po prostoru a mávají rukama (předvádějí let balónem). Při tom popisují, co vše je z balónu dole na zemi, ale i ve vzduchu vidět. Najednou se přižene silný vítr a balón je neovladatelný a nekontrolovaně se řítí k zemi. Jak děti vyřeší tuto situaci? Necháme děti vyřešit situaci samy. Posléze společně celou situaci vyhodnotíme a popovídáme si o ní.
Pomůcky: žádné
Vek dětí: 4+
Počet dětí: libovolný
Motivace: Už jste si někdy hráli se svým tělem? Teď to můžete zkusit.
Cíl: Improvizace, vyjádření děje pohybem
Popis hry: Posadíme se s dětmi po obvodu kruhu. Začneme dětem vyprávět o těle a děti přitom hýbají končetinami a mimickými svaly (usmíváme se, mračíme se, zlobíme se). Děti předvádějí jednoduché, předem určené činnosti (jízda na koni, střelba z luku, šití bot, zametání chodníku aj.). Každé dítě si pak vymyslí nějakou jednoduchou činnost, kterou pantomimicky předvede, a ostatní se snaží uhodnout, o jakou činnost se jedná.
Pomůcky: provaz na vyznačení šapita
Vek dětí: 4+
Počet dětí: libovolný
Motivace: pojďte s námi do cirkusu
Cíl: improvizace, fantazie
Popis hry: Děti si mezi sebou určí jednoho, který bude mít roli ředitele cirkusu. Provazem vyznačíme šapitó a ředitel cirkusu si bude zvát jednotlivé děti, které mu budou nabízet svoje služby. Jedno dítě se nabídne jako tygr a předvede v šapitó, co dovede. Další dítě předvede klauna, další opici atd. Na závěr si s dětmi popovídáme o předvedených rolích, co se jim na nich líbilo a jaké role by si zahrály příště.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Dramatika v mateřské škole.
Ostatní články seriálu: