Téma: Zima
Úvod: Týdenní až dvoutýdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými dětmi ve speciální třídě.
Cíl: Hlavním cílem je seznámení dětí se zimním obdobím, oblékáním v zimě, zimním počasím, zimní krajinou a vším, co nám zima nabízí.
Cílová skupina: věk žáků 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení
Motivace: Už víme, že zvířátka v přírodě se musí na zimu připravit. I my, lidé, se musíme zimě venku přizpůsobit. Měníme své oblečení. Víte vůbec, jak se v zimě správně oblékat? A jak taková zima venku vůbec vypadá? Zahrajeme si na ni.
Popis činností:
1. Zima, povídání o zimě
Pomůcky: bílý papír, čtvrtky, vodové barvy, noviny
V ranním bloku se pozdravíme, určíme den, zjistíme, kdo do školy přišel a kdo naopak chybí, a doplníme obrázek s počasím. Znak pro zimu: ruce v pěst jsou u ramen, jako bychom si drželi batoh na zádech. Zima je krásné roční období, které skrývá Vánoce, Nový rok a spoustu dalšího.
Když se řekne zima, jistě se většině z nás vybaví sníh a mráz. (Prohlížíme si obrázky se zasněženou krajinou.) Ne vždy to tak ale je. Když ale venku opravdu napadne bílý studený sníh, čeká nás s ním spousta zábavy. Teď jsme ale ve třídě, a tak si vyrobíme sníh jenom z papíru.
_________________________________________________________________________________________
Padá sníh pracovní výchova
Natrháme bílý papír na kousky, sypeme ho na sebe z výšky, foukáme do něj, necháme ho padat po koberci a potom ho zvedneme a znovu sypeme na podlahu, do krabiček.
___________________________________________________________________________________________
Sníh studí smyslová výchova
Studený nános námrazy v mrazničce dáme dětem do misky a postudíme si s ním ruce. Děti reagují většinou nelibě. Spolu si potom ruce zahřejeme třením o sebe a dýcháním do dlaní.
___________________________________________________________________________________________
Sněhové koule pracovní výchova
Zmuchláme bílý papír do tvaru koulí, házíme je na koš, do prostoru, koulíme po místnosti, sbíráme ze země a ukládáme do krabice. Koule můžeme řadit vedle sebe, na sebe, třídit podle velikosti na malé, velké, menší, větší, nejmenší, největší, ...
___________________________________________________________________________________________
Sněhové vločky matematika, rozumová výchova
Ukážeme dětem, jak vypadá sněhová vločka vystřižená z papíru. Není to jen takový puntík nebo tečka, jak vlastně vypadá. Spolu s dětmi kreslíme po papíře sněhové vločky (samostatně i s dopomocí, vedením tužky). Potom děti řadí připravené vločky za sebe, na sebe, po dvou, po třech, do kolečka, do tvaru velké vločky, do trojúhelníku, ... Opět záleží na schopnostech dětí.
______________________________________________________________________________________________
Říkanka řečová výchova
Zima, zima, zimička, hází bílá peříčka.
Děti si je chytají, koule si z nich dělají.
lidová říkanka
http://www.predskolaci.cz/?p=762
Při této říkance děti trhají papír na kousky, házejí je do vzduchu, chytají je a muchlají do koulí, spíše kuliček.
__________________________________________________________________________________________
Malujeme zimu výtvarná výchova
Děti modrou temperou pomalují velké čtvrtky (modré nebe). Potom do podkladu tiskají prstíkem bílou bělobou jako bílé vločky puntíky (sněhové vločky).
Podobně pracujeme v pracovní výchově, kdy na modrý podklad lepíme zmuchlané kuličky (sněhové vločky).
____________________________________________________________________________________
Bílá barva smyslová výchova
Čerstvě napadaný sníh má bílou barvu, tak jako prázdný bílý papír. Vezmeme si bílý kousek papíru do ruky, chodíme s ním po třídě a hledáme všechno, co má také bílou barvu. Používáme i znak pro bílou barvu – palec přejede po paži druhé ruky od ramene k loktu.
_________________________________________________________________________________________
Písničky o zimě hudební výchova
Všechny děti milují hudbu a písničky. Děti s mentální retardací snad ještě o něco více.
Pro tento týden jsme vybrali písničky uvedené v příloze.
_____________________________________________________________________________________________
Ušlapaná zimní cestička tělesná výchova
Na podlahu si poskládáme za sebou noviny nebo bílé papíry. Tím máme vyznačenou cestičku, po které se děti procházejí. Cestičku můžeme v rámci procvičování hrubé motoriky neustále zužovat, rozšiřovat apod. Děti je většinou nutné vést za ruce. Mohou také přeskakovat z papíru na papír, přešlapovat překážky, které do cesty postavíme, zvedat papíry za sebou a pokládat je před sebe. Opět se rozmanitost činností a úkolů odvíjí od mentální retardace každého žáka.
_____________________________________________________________________________________________
Pokud se opravdového sněhu dočkáme, přineseme jej v lavoru do třídy. Během chvíle z něj bude voda, proto dětem vysvětlíme, že když se sníh ve třídě zahřál, roztál a je z něj nyní jen voda. Sníh totiž může být jen venku.
___________________________________________________________________________________________
2. Oblékání v zimě, zimní oblečení
Pomůcky: části oblečení, čtvrtka, pastelky, různé dvojice předmětů nebo obrázků
Pojmy nandat, sundat, nahoru, dolů pracovní výchova
Do třídy přineseme jednotlivé kousky zimního oblečení. Jedná se hlavně o bundu, zimní boty (dostatečně očištěné), čepici, rukavice a šálu. Ukazujeme si je a postupně sami i s dopomocí oblékáme. V této činnosti se snažíme o pochopení pojmů – nandej si čepici, obleč si rukavice, sundej si bundu, svleč si bundu, dej si dolů boty, ...
____________________________________________________________________________________________
Malování zimního oblečení výtvarná výchova
Děti pomalují velkou čtvrtku různými barvami. S dopomocí učitelek obkreslí připravené šablony šály, čepice a rukavic. Tyto opět s dopomocí nebo úplnou pomocí vystřihneme.
____________________________________________________________________________________________
Hledáme dvě rukavice rozumová výchova
Přineseme do třídy (podle možnosti) různé dvojice rukavic. Snažíme se, aby děti našly vždy dvojice. Vysvětlujeme si, že každý z nás má dvě ruce, proto rukavice jsou vždycky dvě. Rukavice si oblékáme. Některé rukavice mají pro každý prst svoje místo, některé mají vyznačený jenom palec. I takové si vyzkoušíme oblékat.
Potom děti hledají dvojice různých předmětů – například dva míčky, dvě kostky, dvě tužky, dva provázky, ... Při počtu dvojic se řídíme mentálními schopnostmi dětí. Některé dítě má problém s hledáním dvojic při počtu čtyři předměty, jiné vyhledá a roztřídí do dvojic plnou krabici. Nemusíme vždy hledat dvojice pouze předmětů, ale také třeba obrázků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: