Vhodná atmosféra pro téma věnující se životu na hradě může být navozena díky četbě nebo poslechu pohádky s tematikou hradu. Pro motivaci dětí je vhodné navštívit nějaký hrad v blízkém okolí nebo skanzen, kde budou mít možnost seznámit se s tradičními řemesly. Paní učitelka si rovněž pro děti může nachystat kostým princezny nebo královny, do kterého se při úvodní motivaci oblékne.
K tématu život na hradě existuje celá řada snadno dostupných materiálů, jako jsou mapy, brožury, pexesa, kalendáře a samozřejmě mnoho krásných knih o hradech a životě ve středověku. Z tištěné literatury bychom doporučily například následující tituly:
Děti si také mohou přinést pohledy, fotky atd. ze svých výletů, o kterých si můžete povídat. Jaké hrady navštívily? Co si zapamatovali o životě na hradech?
Kdysi dávno, před mnoha a mnoha lety, v době, které se říká středověk, žili králové a královny, princové a princezna, dokonce i rytíři. Ti všichni bydleli ve velkých stavbách, jimž se říkalo hrady. Nejlepší místo pro stavbu hradu byl kopec, který obtékala řeka. Ale už tehdy si lidé uměli poradit, pokud nikde v okolí takové místo neexistovalo. I bez traktorů, bagrů a jeřábů stavitelé dokázali navršit umělý kopec z hlíny a vykopat vodní příkop.
Aby byli všichni obyvatelé hradu v bezpečí, měly hrady velmi silné zdi z kamenů a vysoké věže s cimbuřím a děly. Té nejvyšší a nejsilnější, s výhledem na celé okolí, se říkalo strážná věž. Na ní stály ve dne v noci stráže, vždy připravené všechny varovat před možným ohrožením. V případě, že hrad přepadli nepřátelé, na pomoc jim přispěchali stateční obránci hradu. Ti zaujali svá místa u střílen, úzkých otvorů v mohutných zdech, a bránili hrad svými luky. V takovém případě stráže zvedla padací most, jedinou možnost překonání hlubokého vodního příkopu. Obrovská vstupní brána s těžkými železnými vraty se pevně zavřela a hrad byl v bezpečí.
V hradním paláci bývalo mnoho velkých komnat a pokojů. V zimě v nich však byla pořádná zima, jelikož je pouhé krby nedokázaly vytopit. V nejkrásnějších z nich bydlela královská rodina a další šlechta, která měla k dispozici také hodovní síně a rytířské sály. Mimo hlavní budovu stávala kuchyně, protože hrozilo, že při přípravě jídla dojde k nehodě a vypukne požár. Na hlavním nádvoří stávala studna, z níž do koupelen služebnictvo nosilo ve džberech vodu. Každý hrad měl také rozlehlé sklepení, v němž se skladovaly potraviny, ale také tam věznili zloděje a ostatní provinilce. Součástí hradu bývalo také podhradí, ze kterých se později vyvinuly vesnice a města.
Postup:
Ve dvojicích či trojicích dáme dětem za úkol postavit z kostek hrad, a to bez jediného slova. K dohodě musí dospět pouze pomocí neverbální komunikace. Tuto hru lze využít pro zklidnění příliš hlučné atmosféry ve třídě.
Postup:
Dítěti nachystáme dřevěných kostky, množství zvolíme adekvátně věku hráče. Zavážeme mu oči. Jeho úkolem je bez zraku postavit věž ze všech přidělených kostek.
Pomůcky:
Postup:
Pro tuto aktivitu je nezbytné předem si připravit výše zmíněné kartičky. Na každou z nich nakreslíme jinou předlohu hradu (viz příloha) a zafóliujeme je. Úkolem dítěte je podle tohoto návodu postavit hrad. Podle věku dítěte volíme obtížnost úkolu (počet kostek, barevné provedení atd.).
Obměna
Postavíme jeden z namalovaných hradů a úkolem dítěte je vybrat, kterému z plánků odpovídá.
Pomůcky:
Postup:
Aktivita je postavena na využití předem připravených kartiček (viz příloha). Na nich je zachycen hrad v různých fázích stavby. Nejprve jedna kostka, později dvě atd. Úkolem dětí je seřadit kartičky dle posloupnosti děje.
Pomůcky:
Postup:
Předlohu hradu obkreslíme na barevné papíry tak, aby byl výsledný hrad symetrický, například obě střechy věže stejnou barvou atd. Poté jej na bílé čtvrtce sestavíme a zalaminujeme, avšak některé části záměrně vynecháme, ty pak zatavíme zvlášť. Dětem pak dáme všechny části zhotovené pomůcky, jejich úkolem pak je volné části poskládat tak, aby byl hrad kompletní.
Pomůcky:
Postup:
Na internetu či v omalovánkách vyhledáme obrázek hradu (princezny, rytíře, draka atd.), který dvakrát okopírujeme na tvrdý papír. Jeden z obrázků pozměníme tak, že buď bělítkem nějaký detail odstraníme, či naopak fixem domalujeme. Oba dva poté zafóliujeme. Úkolem dětí je rozdíly najít a fixem označit/domalovat. Díky tomu, že jsou obrázky chráněny fólií, je možné fix pomocí hadříku smazat a pomůcku používat stále znovu a znovu.
Obměna:
Úkol můžeme pozměnit tím, že místo dokreslování či umazávání detailů nahradíme rozdílným vybarvením obou obrázků. Obtížnost můžeme ztížit zkombinováním obou variant.
Pomůcky:
Postup:
K následující aktivitě opět potřebujeme obrázek hradu z omalovánky či vytištěný z internetu. Několikrát jej na výkres okopírujeme a použijeme přitom funkci zmenšit tak, abychom získali každou kopii jiné velikosti. Poté je můžeme vybarvit a pro delší životnost také zafóliovat. Děti pak hrady seřazují od nejmenšího k největšímu a naopak.
Pomůcky:
Postup:
Na zahradě najdeme bezpečné místo pro realizování aktivity. Mezi dva až tři stromy uvážeme prádelní šňůru tak, aby ji děti měly nad hlavou. Postupně jim zavážeme oči a děti se mohou vydat na dobrodružnou cestu k hradu.
Pomůcky:
Postup:
Z kartonu vyřežeme velkou siluetu hradu a pomocí fixů jej dotvoříme. Myslíme přitom na to, že pro následující aktivitu budeme potřebovat, aby náš výtvor měl hodně oken. Do každého z nich poté vlepíme obrázek z pohádky (Dlouhý, Široký, Bystrozraký, Kocour v botách, Tři oříšky pro Popelku atd.). Děti poté dostávají úkoly k procvičení různých činností:
Pomůcky:
Postup:
Pomůcky:
Postup:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.